Het Groningse dorp Pieterburen raakt haar belangrijkste toeristische trekpleister kwijt. De in het dorpje gevestigde zeehondencrèche verkast namelijk naar elders. Oprichtster Lenie 't Hart wil de crèche uitbreiden, maar de gemeente De Marne, waar Pieterburen onder valt, ziet de uitbreiding met een extra gebouw niet zitten.
Volgens 't Hart, die de crèche in 1971 opende, zal het weinig moeite kosten om een nieuwe locatie vlakbij de Waddenzee te vinden. "Nu voel ik mij zo blij als een kind in een snoepwinkel, zoveel keus is er", zo verwoordt ze in de Telegraaf de warme belangstelling vanuit verschillende gemeenten voor de nieuwe zeehondencrèche, die zo'n vijftien miljoen euro moet gaan kosten.
Inmiddels lopen er al onderhandelingen met Delfzijl en Eemsmond. Ook de Friese gemeenten Dongeradeel en Harlingen zijn in beeld als kandidaat-toevluchtsoord voor zieke en verdwaalde zeehondjes.
Waarom bestaat die zeehondencreche nog? Zeehonden worden helemaal niet meer bedreigd in de Noordzee?
Natuurbestrijdster 't Hart wil gewoon voor zielige zeehondjes zorgen, dat die zeehondjes af en toe dood moeten gaan om aaseters van het broodnodige voedsel te voorzien gaat er bij haar niet in. Natuur is hard, 't Hart wil dat echter niet beseffen.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
Lol wat een idioten bij die gemeente, pieterburen is de enige reden dat men uberhaupt daar heen gaat. Je gaat toch geen toeristische trekpleister je gemeente uit jagen door een uitbreiding te weigeren foto
Op donderdag 15 februari 2007 @ 22:17 schreef viZion het volgende: Lol wat een idioten bij die gemeente, pieterburen is de enige reden dat men uberhaupt daar heen gaat. Je gaat toch geen toeristische trekpleister je gemeente uit jagen door een uitbreiding te weigeren foto
Volgens kun je ook wadlopen vanaf Pieterburen.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
Tsja zo nep "groen" en natuurbewust is dit ook. Jammer zeg. Het is heel jammer voor de zwakke zeehonden, maar zo werkt de natuur nou eenmaal, nu blijft het een zwakke soort als we de zwaksten steeds redden. Anti-Darwin. foto
Op donderdag 15 februari 2007 @ 22:19 schreef Tarak het volgende:
[..]
Volgens kun je ook wadlopen vanaf Pieterburen.
En het is één van de uiteinden van het Pieterpad, een 400 kilometer lange wandelroute die van daaruit doorloopt naar de Sint Pietersberg bij Maastricht.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Overigens ben ik het verder geheel eens met je post foto
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren... - Privacy Matters
Op donderdag 15 februari 2007 @ 22:17 schreef Tarak het volgende: Waarom bestaat die zeehondencreche nog? Zeehonden worden helemaal niet meer bedreigd in de Noordzee?
Natuurbestrijdster 't Hart wil gewoon voor zielige zeehondjes zorgen, dat die zeehondjes af en toe dood moeten gaan om aaseters van het broodnodige voedsel te voorzien gaat er bij haar niet in. Natuur is hard, 't Hart wil dat echter niet beseffen.
Veel zeehonden raken gewond door menselijke invloeden dus daarvoor moet het wel blijven.
Maar vind wel dat men ook natuur zijn gang moet kunnen laten gaan. Ander punt is dat de natuurlijke populatie nog niet op oorspronkelijk niveau is geloof ik.
Op donderdag 15 februari 2007 @ 22:33 schreef TechXP het volgende:
[..]
Veel zeehonden raken gewond door menselijke invloeden dus daarvoor moet het wel blijven.
Maar vind wel dat men ook natuur zijn gang moet kunnen laten gaan. Ander punt is dat de natuurlijke populatie nog niet op oorspronkelijk niveau is geloof ik.
Mevrouw t Hart weet heel goed dat ze al jaren niet verder komt dan het opvangen van huilers, en dat is toch echt ingrijpen in een natuurlijk proces, waarmee de zeehonden op de langere termijn absoluut niet gediend zijn.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren... - Privacy Matters
Op donderdag 15 februari 2007 @ 22:17 schreef Tarak het volgende: Waarom bestaat die zeehondencreche nog? Zeehonden worden helemaal niet meer bedreigd in de Noordzee?
Is dat bewezen dan?
Gezien de onverbeterlijke neiging van de mens om alles dat leeft, inclusief de eigen soort, te vernietigen tegen beter weten in, ben ik er niet op tegen dat zo'n creche bestaat. Nu gaat het misschien goed met de zeehonden in de waddenzee, maar je weet nooit wat de toekomst nog in petto heeft... Het kan altijd weer omslaan.
Ik bedoel maar, d'r hoeft maar even een olieramp vlakbij plaats te vinden en het is weer "Lenie we need you".
Op donderdag 15 februari 2007 @ 22:33 schreef TechXP het volgende: Veel zeehonden raken gewond door menselijke invloeden dus daarvoor moet het wel blijven.
Maar vind wel dat men ook natuur zijn gang moet kunnen laten gaan. Ander punt is dat de natuurlijke populatie nog niet op oorspronkelijk niveau is geloof ik.
Veel vooraanstaande wetenschappers hebben ook geweldige kritiek op deze manier van zeehondenopvang. Ieder beest wordt van het strand geplukt en opgevoed waardoor ook de zwakke dieren in leven blijven en de populatie dusdanig wordt afgezwakt dat de zeehondencrèche zichzelf in stand blijft houden. Op deze manier worden de zeehonden alleen maar zwakker namelijk.
De enige reden dat de crèche nog in stand wordt gehouden is omdat die beestjes zogenaamd zielig zijn als ze sterven. Wat een onzin. Dat is de natuur. Die zeehondencrèche is misschien erg goed voor het leven van een enkele zwakke zeehond, maar op termijn vreselijk slecht voor de totale populatie en daarmee ronduit slecht voor de natuur.
daarna schilderde ik mijn schaduw deed het licht uit en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
Op donderdag 15 februari 2007 @ 22:17 schreef viZion het volgende: Lol wat een idioten bij die gemeente, pieterburen is de enige reden dat men uberhaupt daar heen gaat. Je gaat toch geen toeristische trekpleister je gemeente uit jagen door een uitbreiding te weigeren foto
Ik had begrepen dat het de bedoeling was dat de gemeente flink moet subsidiëren. En gemeente pieterburen is niet groot genoeg om deze investering op te kunnen brengen. Daarom kan de gemeente het niet, het wordt nu gebracht alsof de gemeente het niet wil.
Die Lenie 't Hart heeft het hart op de verkeerde plaats, namelijk in d'r beurs. Deze zelfverklaarde Noorderling doet de Zeehondenpopulatie meer kwaad dan goed. Moet je je eens voorstellen dat je ieder ziek zeehondje gaat vertroetelen en op gaat lappen; wat voor een zwak genetisch materiaal kweek je dan eigenlijk? Je houdt zo de genetische fitness-amplitudo zeer breed, terwijl deze juist zo smal mogelijk dient te zijn. Bovendien beweert Lenie al jaren dat het met de zeehond maar slecht blijft gaan, terwijl wetenschappers juist constateren dat met name de Grijze zeehondenpopulatie de afgelopen vier jaar explosief gegroeid is met immigrerende dieren uit Duitse wateren. Daarnaast concluderen deskundigen dat de Grijze zeehondenpopulatie zeer fit is, vergeleken met de fitness in de jaren '70 en '80. Dus, ik zou zeggen: donateurs, besteed je geld beter. Ga Lenie nu niet aan een Lexus (haar droomauto's; goede raad is duur...) helpen, maar besteed je geld beter! Lenie 't Hart is een op geld beluste zeepok die met geen hamer van haar steen af te slaan is! Ook voor de gemeenten die eventueel ontvankelijk zijn heb ik een boodschap: ga er vanuit dat haar crêche een toeristische bestemming gaat krijgen. Laat u niet zover door haar beïnvloeden dat haar crêche een maatschappelijk doel dient, want dat is manipulatief gezever!!! Sloerie. foto
Lullen kunnen we allemaal, maar zwammen is de kunst.
Op donderdag 15 februari 2007 @ 22:41 schreef Snotslak het volgende: Die Lenie 't Hart heeft het hart op de verkeerde plaats, namelijk in d'r beurs. Deze zelfverklaarde Noorderling doet de Zeehondenpopulatie meer kwaad dan goed. Moet je je eens voorstellen dat je ieder ziek zeehondje gaat vertroetelen en op gaat lappen; wat voor een zwak genetisch materiaal kweek je dan eigenlijk? Je houdt zo de genetische fitness-amplitudo zeer breed, terwijl deze juist zo smal mogelijk dient te zijn. Bovendien beweert Lenie al jaren dat het met de zeehond maar slecht blijft gaan, terwijl wetenschappers juist constateren dat met name de Grijze zeehondenpopulatie de afgelopen vier jaar explosief gegroeid is met immigrerende dieren uit Duitse wateren. Daarnaast concluderen deskundigen dat de Grijze zeehondenpopulatie zeer fit is, vergeleken met de fitness in de jaren '70 en '80. Dus, ik zou zeggen: donateurs, besteed je geld beter. Ga Lenie nu niet aan een Lexus (haar droomauto's; goede raad is duur...) helpen, maar besteed je geld beter! Lenie 't Hart is een op geld beluste zeepok die met geen hamer van haar steen af te slaan is! Ook voor de gemeenten die eventueel ontvankelijk zijn heb ik een boodschap: ga er vanuit dat haar crêche een toeristische bestemming gaat krijgen. Laat u niet zover door haar beïnvloeden dat haar crêche een maatschappelijk doel dient, want dat is manipulatief gezever!!! Sloerie. foto
GMTA
daarna schilderde ik mijn schaduw deed het licht uit en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
Op donderdag 15 februari 2007 @ 22:38 schreef btb het volgende:
[..]
Ik had begrepen dat het de bedoeling was dat de gemeente flink moet subsidiëren. En gemeente pieterburen is niet groot genoeg om deze investering op te kunnen brengen. Daarom kan de gemeente het niet, het wordt nu gebracht alsof de gemeente het niet wil.
Wat een geldwolf die 't Hart. Lekker de gemeente je uitbreiding laten betalen. Gemeente Pieterburen heeft hartstikke gelijk. Kaatsheuvel gaat toch ook niet de nieuwste attractie in de Efteling betalen.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
het stikt zo van die beesten in de waddenzee, dat opvang naar mijn mening achterhaald is. Het is meer en soort volklore. ja we lappen alle zieke dieren dieren op zodat het recht van de sterkste niet meer geld. En dus ook de zwakere dieren zich voortplanten. Wat voor een verzwakking zorgt van de zeehonden populatie. wat de opvang vanzelf weer nodig maakt.
de waddenzee is in jaren niet zo schoon geweest. En Lenie waar heb je Jannes gelaten?
Leentje Godlieb wil dat de gemeente haar flink geld doet om haar inkomstenbron uit te breiden. Ze lult over betalen van de tegeltjes in de badjes van de zeehonden maar als ze nou eens zelf een minder duur huis en minder dure auto zou hebben dan kon ze het wel zelf betalen. En dan heb ik het nog niet eens over de onzin van haar opvang van huilers, heel veel van die huilers zouden zonder ontvoering daar haar en haar vrijwilligers al lang en breed weer bij de moeder zijn. foto
Lijkt me wel iets als zij naar New Foundland verhuist met haar ideën foto
Lenie d'r creche is een goudmijn voor Lenie en co. Ze probeert al vele jaren mensen tegen elkaar uit te spelen. Belachelijk dat ze nog steeds een programma bij Radio Noord heeft. Samen met Hazekamp vrijwel dagelijks voor de radio met de meest absurde lariekoek. Elke vakantie zit de creche bomvol tussendoor is het een stuk rustiger ??? !!!! Wanneer zetten we Lenie en Co op een zandplaat !
Het is erg jammer, misschien wel van beide partijen. De ene is niet erg dankbaar maar misschien uit het oogpunt van het welzijn van je standpunt ben je gedwongen. De ander zou er misschien wat meer geld in kunnen steken.
Tsja jammer, al is het als ze naar Dongeradeel komen wel zo leuk, ik woon maar 10 kilometer van Dokkum af, de hoofdplaats van die gemeente foto
Doe vandaag niet wat morgen kan! Wat nou werken??? Niet zo vloeken waar ik bij ben!!
Op donderdag 15 februari 2007 @ 23:40 schreef erik-69 het volgende: In Pieterburen zelf zegt de bevolking (die het kunnen weten) over Lenie 't Hart: "Ze doet goed werk en het is ook nodig... maar ze overdrijft het allemaal zo."
Kortom een zeehonden creche blijft nodig, maar niet elke zeehond hoeft gered te worden. Dat zeggen dus de mensen van (redelijk dichtbij) 't Wad.
Mijn ouders wonen ook in Pieterburen en wat jij zegt klopt precies. Er zijn genoeg zeehonden in de waddenzee, als er meer bij komen wordt de kans op een epidemie steeds groter.
Op donderdag 15 februari 2007 @ 22:38 schreef Cycloopje het volgende:
[..]
Is dat bewezen dan?
Gezien de onverbeterlijke neiging van de mens om alles dat leeft, inclusief de eigen soort, te vernietigen tegen beter weten in, ben ik er niet op tegen dat zo'n creche bestaat. Nu gaat het misschien goed met de zeehonden in de waddenzee, maar je weet nooit wat de toekomst nog in petto heeft... Het kan altijd weer omslaan.
Ik bedoel maar, d'r hoeft maar even een olieramp vlakbij plaats te vinden en het is weer "Lenie we need you".
Alles wat leeft vernietigen is voor ons bijna onmogelijk, zelfs al zouden we er echt voor gaan. de meeste planten en dieren op land gaat wel lukken als we overal kernwapens laten afgaan, maar bepaalde planten en dieren kunnen straling overleven. Dan zijn en nog bacterien diep in de aardkorst en de oceanen die we nooit allemaal kunnen bereiken. Als al het andere weg is zullen die de plaatsen van de verdwenen soorten gaan innemen en over 65 miljoen jaar is er niets aan de hand.
De enige manier die zekerheid bied is als over 5 miljard jaar de zon opbrand en de aarde verbrand. Dat kunnen we echter noch voorkomen noch versnellen.
Op donderdag 15 februari 2007 @ 22:28 schreef Autobandje het volgende: Tsja zo nep "groen" en natuurbewust is dit ook. Jammer zeg. Het is heel jammer voor de zwakke zeehonden, maar zo werkt de natuur nou eenmaal, nu blijft het een zwakke soort als we de zwaksten steeds redden. Anti-Darwin. foto
wij redden zwakke mensen ook, dus wij blijven ook zwak foto als jij zo dom wilt zijn om het ecosysteem te verneuken door alle zeehonden uit te roeien gaat het ook met jou minder foto
Ik snap niet wat iedereen hier nou moelijk doet over een zeehondencreche? Ondertussen gaan deze mensen even langs Artis.... Jammer dat een gemeente niet wil meewerken aan een nieuw onderkomen.
* Bloed, zweet en TOETSAANSLAGEN! * You're about as useful as a one-legged man at an arse kicking contest * I can resist everything except temptation. * If everything seems under control, you're just not going fast enough
Op donderdag 15 februari 2007 @ 22:28 schreef Autobandje het volgende: Tsja zo nep "groen" en natuurbewust is dit ook. Jammer zeg. Het is heel jammer voor de zwakke zeehonden, maar zo werkt de natuur nou eenmaal, nu blijft het een zwakke soort als we de zwaksten steeds redden. Anti-Darwin. foto
Ah vanuit religieuse motieven kan het nog wel, als christen geloof je toch niet in Darwin en heb je op de eerste bladzijde van de bijbel al de boodschap meegekregen om voor de dieren te zorgen.
Op donderdag 15 februari 2007 @ 22:56 schreef level1 het volgende: het stikt zo van die beesten in de waddenzee, dat opvang naar mijn mening achterhaald is. Het is meer en soort volklore. ja we lappen alle zieke dieren dieren op zodat het recht van de sterkste niet meer geld.
Er bestaat geen "Recht van de sterkste". Het is een slechte vertaling van "Survival of the fittest"
Fittest betekent in dit geval diegene met de beste "fit", dus die het best "past" in de omstandigheden.
Als nu de omstandigheden zo zijn dat lieve zeehondesmoeltjes eerder worden gered, dan is een lief zeehondensmoeltje een overlevingsfactor, en dus "fitting".
Verder ben ik het eens dat het vooral symbool natuurbeheer is. Niet erg, dunkt me, porima dat we worden onderwezen, vooral de kinders, over het belang van de biodiversiteit, en het gevaar als we daar aan voorbijgaan.
"Mensen" zijn uiteraard gewoon een onderdeel van de natuur. We moeten niet denken dat direkt menselijk handelen niet "natuur" is, en we moeten vooral niet denken, dat -gevolgen- van menselijk handelen (zoals massale vissterfte) WEL natuurlijk is zodat je daar vervolgens makkelijk je schouders over ophaalt.
Op donderdag 15 februari 2007 @ 22:17 schreef viZion het volgende: Lol wat een idioten bij die gemeente, pieterburen is de enige reden dat men uberhaupt daar heen gaat. Je gaat toch geen toeristische trekpleister je gemeente uit jagen door een uitbreiding te weigeren foto
Ik weet niet of je er ooit geweest bent, maar Pieterburen bestaat uit 3 straten en erg groot is d echreche niet. In ene uurtje heb je het wel gezien. Ik denk op die 2 restaurants in de buurt na dat niemand er daar onder lijdt.
Reageer zelf
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt
kun je gratis een FOK!account aanmaken
Op zaterdag 22 december 2007 00:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Mods met een x zijn tof.
op FOK!
op Facebook
op de website
Natuurbestrijdster 't Hart wil gewoon voor zielige zeehondjes zorgen, dat die zeehondjes af en toe dood moeten gaan om aaseters van het broodnodige voedsel te voorzien gaat er bij haar niet in. Natuur is hard, 't Hart wil dat echter niet beseffen.
k kom dagelijks op flabber..
Maar dit filmpje vind ik eg te ver gaan..
Niet van flabber, maar van die achterlijke jappen foto
tipo foto
Overigens ben ik het verder geheel eens met je post foto
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
Maar vind wel dat men ook natuur zijn gang moet kunnen laten gaan. Ander punt is dat de natuurlijke populatie nog niet op oorspronkelijk niveau is geloof ik.
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
Gezien de onverbeterlijke neiging van de mens om alles dat leeft, inclusief de eigen soort, te vernietigen tegen beter weten in, ben ik er niet op tegen dat zo'n creche bestaat. Nu gaat het misschien goed met de zeehonden in de waddenzee, maar je weet nooit wat de toekomst nog in petto heeft... Het kan altijd weer omslaan.
Ik bedoel maar, d'r hoeft maar even een olieramp vlakbij plaats te vinden en het is weer "Lenie we need you".
De enige reden dat de crèche nog in stand wordt gehouden is omdat die beestjes zogenaamd zielig zijn als ze sterven. Wat een onzin. Dat is de natuur. Die zeehondencrèche is misschien erg goed voor het leven van een enkele zwakke zeehond, maar op termijn vreselijk slecht voor de totale populatie en daarmee ronduit slecht voor de natuur.
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
Ook voor de gemeenten die eventueel ontvankelijk zijn heb ik een boodschap: ga er vanuit dat haar crêche een toeristische bestemming gaat krijgen. Laat u niet zover door haar beïnvloeden dat haar crêche een maatschappelijk doel dient, want dat is manipulatief gezever!!! Sloerie. foto
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
Het is meer en soort volklore. ja we lappen alle zieke dieren dieren op zodat het recht van de sterkste niet meer geld. En dus ook de zwakere dieren zich voortplanten. Wat voor een verzwakking zorgt van de zeehonden populatie. wat de opvang vanzelf weer nodig maakt.
de waddenzee is in jaren niet zo schoon geweest.
En Lenie waar heb je Jannes gelaten?
Ze lult over betalen van de tegeltjes in de badjes van de zeehonden maar als ze nou eens zelf een minder duur huis en minder dure auto zou hebben dan kon ze het wel zelf betalen.
En dan heb ik het nog niet eens over de onzin van haar opvang van huilers, heel veel van die huilers zouden zonder ontvoering daar haar en haar vrijwilligers al lang en breed weer bij de moeder zijn. foto
Lijkt me wel iets als zij naar New Foundland verhuist met haar ideën foto
Tsja jammer, al is het als ze naar Dongeradeel komen wel zo leuk, ik woon maar 10 kilometer van Dokkum af, de hoofdplaats van die gemeente foto
Wat nou werken??? Niet zo vloeken waar ik bij ben!!
Er zijn genoeg zeehonden in de waddenzee, als er meer bij komen wordt de kans op een epidemie steeds groter.
fuck de policy. posten die hap!
onde rhet mom van zeehondjes wil ze fr eigen fame halen.
De enige manier die zekerheid bied is als over 5 miljard jaar de zon opbrand en de aarde verbrand. Dat kunnen we echter noch voorkomen noch versnellen.
als jij zo dom wilt zijn om het ecosysteem te verneuken door alle zeehonden uit te roeien gaat het ook met jou minder foto
Ondertussen gaan deze mensen even langs Artis....
Jammer dat een gemeente niet wil meewerken aan een nieuw onderkomen.
* You're about as useful as a one-legged man at an arse kicking contest
* I can resist everything except temptation.
* If everything seems under control, you're just not going fast enough
Fittest betekent in dit geval diegene met de beste "fit", dus die het best "past" in de omstandigheden.
Als nu de omstandigheden zo zijn dat lieve zeehondesmoeltjes eerder worden gered, dan is een lief zeehondensmoeltje een overlevingsfactor, en dus "fitting".
Verder ben ik het eens dat het vooral symbool natuurbeheer is. Niet erg, dunkt me, porima dat we worden onderwezen, vooral de kinders, over het belang van de biodiversiteit, en het gevaar als we daar aan voorbijgaan.
"Mensen" zijn uiteraard gewoon een onderdeel van de natuur. We moeten niet denken dat direkt menselijk handelen niet "natuur" is, en we moeten vooral niet denken, dat -gevolgen- van menselijk handelen (zoals massale vissterfte) WEL natuurlijk is zodat je daar vervolgens makkelijk je schouders over ophaalt.
Reportage van Één Vandaag over de kritiek op de zeehondencrèche in Pieterburen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken