Lucratieve tijden voor 'telefoondokters'

Met de alom aanwezige smartphone en de hardnekkige economische crisis zijn het lucratieve tijden voor smartphonereparateurs. De concurrentie op de particuliere markt is echter wel enorm gegroeid, blijkt uit een rondgang.

De reparateurs verschillen van mening over de vraag of de crisis nu een positief of negatief effect heeft in de telefoonreparatiesector. De simpele gedachte dat mensen in crisistijden niet kopen, maar laten repareren, gaat vaak, maar niet altijd op: "Mensen wachten langer om hun telefoon te repareren en doen dat alleen als het echt hard nodig is." Maar mede dankzij de stabielere zakelijke klant zijn alle reparateurs 2014 met vertrouwen begonnen. "Het wordt alleen maar beter, we gaan een goede toekomst tegemoet."

Richard Rosenberger begon in 1998, lang voor de crisis, als een van de eersten in Nederland als gsm-reparateur. Zijn bedrijf, Mobile Techcenter uit Zaltbommel, had begin deze eeuw zelfs klanten in de Verenigde Staten en Japan. Die tijden zijn voorbij, maar toch gaan de zaken goed: elke dag worden twintig tot veertig toestellen hersteld.

"We maakten toen vooral pda's, tegenwoordig heeft iedereen een smartphone en die zijn nu eenmaal kwetsbaarder dan oude telefoons. Mensen zijn bovendien door de crisis minder geneigd om een nieuwe te kopen. Wel zijn er de afgelopen jaren een hoop concurrenten bijgekomen, met name op de particuliere markt", aldus Rosenberger, die ook gemeentes, scholen en ziekenhuizen als klanten heeft.

Die hogere concurrentie onderschrijft ook Peter van Leeuwen van Fixsupport in Den Haag. "Veel jonge bedrijfjes zien het repareren van smartphones als een lucratieve business: zij doen vooral de makkelijke reparaties en laten de moeilijke aan ons over." Fixsupport, dat ook voor de crisis in 2003 is begonnen, blaast elke dag 75 smartphones nieuw leven in.

Van Leeuwen denkt niet dat de economische malaise het aantal reparaties zomaar heeft doen stijgen, zoals wellicht zou kunnen worden verwacht. Bij particulieren is het zelfs minder geworden. "Mensen wachten langer om hun telefoon te repareren en doen dat alleen als het echt nodig is. Op de zakelijke markt blijven de klanten wel komen. Tachtig procent van onze omzet is van zakelijke klanten en dus ligt de focus bij Fixsupport in die hoek." Voor het komende jaar heeft Van Leeuwen goede hoop. "Het wordt alleen maar beter, we gaan een goede toekomst tegemoet."

GSM-reparatie in Assen is een beduidend jongere speler op de reparatiemarkt. Het bedrijf startte midden in de crisis, in 2009. Hoewel het bedrijf zich vooral op particulieren richt, gaan hier de zaken steeds beter, weet Michel Lof. "Het wordt steeds drukker, zeker sinds we verhuisden van een bedrijventerrein naar het centrum. We maken zo'n vijftien tot twintig telefoons per dag. Smartphones gaan allemaal kapot en mensen willen nu eenmaal geen maand wachten tot ze hun telefoon weer terugkrijgen", benadrukt Lof het verschil met reparatieservices van de grote telecombedrijven.

René Smit is ook pas kort geleden begonnen. Nadat hij zijn baan kwijtraakte, besloot hij in september 2012 met reparatiebedrijf Fixables aan de slag te gaan. En met succes: Fixables gaat dit jaar uitbreiden met een filiaal op de Zuidas. Smit wil daarmee de zakelijke markt bestormen. "De crisis heeft zeker een rol gespeeld in het succes", zegt Smit. Klanten laten nu eerder een reparatie uitvoeren dan dat ze een nieuwe kopen. En smartphones zijn veel belangrijker geworden: iedereen heeft er één. Mensen voelen zich 'onthand' als ze hun telefoon kwijt zijn. Alles staat er op."