GTA leidt naar recordomzet

Dankzij de verkoop van Grand Theft Auto 5 heeft gamebedrijf Take-Two Interactive in het afgelopen kwartaal een recordomzet geboekt. Dankzij 29 miljoen verscheepte exemplaren van de actiegame haalde het bedrijf 1,27 miljard dollar (924 miljoen euro) binnen. Dat is 340 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar toen 288 miljoen dollar (210 miljoen euro) werd omgezet.

In het verleden is Take-Two Interactive vaak bekritiseerd omdat het bedrijf te afhankelijk zou zijn van Grand Theft Auto. In de afgelopen kwartalen deed het bedrijf goede zaken met het schietspel Bioshock Infinite en met Borderlands 2.

Topman Strauss Zelnick erkent echter dat Grand Theft Auto van een andere orde is. Hij noemt het spel 'een cultureel fenomeen'. Het leeuwendeel van de omzet werd met Grand Theft Auto 5 binnengehaald. Dat betekent dat andere spellen, waaronder het basketbalspel NBA 2K14, het worstelspel WWE 2K14 en het schietspel The Bureau: XCOM Declassified, amper verkocht hebben.

Net als Electronic Arts en Ubisoft ziet ook Take-Two zijn omzet uit digitaal gedistribueerde spellen stijgen. Ten opzichte van een jaar geleden werd er in het derde kwartaal 85 procent meer omzet gedraaid. Vooral dankzij de verkoop van de downloadbare versie van Grand Theft Auto 5 kwam 105,5 miljoen dollar (76,8 miljoen euro) binnen.

Take-Two Interactive heeft bij zijn dochterondernemingen Rockstar Games en 2K Games tien spellen in de maak voor de Xbox One en Playstation 4. Zelnick is positief over de toekomst van het bedrijf. "In het volgende fiscale jaar en de jaren die daarop volgen zullen we winstgevend zijn", voorspelde hij.