De regels omtrent alcoholgebruik in het verkeer voor jongeren zijn vanaf vandaag aangescherpt. Iedereen die minder dan vijf jaar een rijbewijs heeft en wordt aangehouden met een slok op, mag maximaal een promillage hebben van 0,2 ten opzichte van 0,5 in de oude situatie. Dezelfde limiet geldt voor bromfietsers onder de 24 jaar.
Bij een promillage van 0,2 kan één biertje al te veel zijn, aangezien het promillage van iemand die nog niets heeft gedronken soms al 0,1 is. Voor ervaren weggebruikers met meer dan vijf jaar ervaring is de limiet nog steeds 0,5 promille. Overigens zijn daarnaast de boetes voor rijden onder invloed voor iedereen in het algemeen ook verhoogd.
Jaarlijks komen ongeveer 250 mensen om het leven bij een ongeluk waarbij alcohol in het spel is. Ook zijn naar verhouding daarbij vaak jongeren betrokken. - Zie ook Alcohollimiet.nl
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Kwestie van tijd en dan gaat die rare 0.2 regel voor iedereen gelden natuurlijk. Voor jongeren is het wel logisch zo'n regel. Maar als je 35 bent en je haalt je rijbewijs zit je dus ook op die 0.2 regel.
0.2: Als je een pak druivensap drinkt wat een fractie gegist is, ben je al de lul.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
Heb normaal niet zo veel met de verkeersregeltje. Maar hier kan ik me prima in vinden. Don't drink and drive! Het is zo simpel. Op de weg is het al druk genoeg met slechte chauffeurs. Daar hoeven we echt niet een stelletje zuiplappen bij te hebben.
Take what you want, no one is going to give it too you.
Op zondag 1 januari 2006 16:06 schreef Swordfish81 het volgende: Gewoon 0,0 promille invoeren!
Dat kan niet omdat je lichaam ook stoffen aan kan maken waardoor je meer dan 0,0 blaast ook al heb je helemaal niks gedronken. Ik ben wel een voorstander voor 0,2 promille, maar waarom dan niet gewoon voor iedereen?
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
Op zondag 1 januari 2006 16:05 schreef pieliewielie het volgende: Van de ene kant goed, maar van de andere kant kon dit beter voor alle leeftijden etc gelden...
Waarom? Is het soms bewezen dat iemand met 0.4 niet goed kan rijden? Geoefende drinkers kunnen soms met 1.0 nog prima rijden, daar waar een van huis uit nerveuze automobilist die nooit drinkt velen malen gevaarlijker is.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
Op zondag 1 januari 2006 16:05 schreef Innisdemon het volgende: en ouderen die voor het eerst hun rijbewijs halen? geldt dat dan ook voor hen?
Of wat dacht je van bejaarden die sowieso al veel meer brokken maken, hoe zit het dan?
Misschien een goed voornemen om wat minder te zeiken over deze regels en je gewoon eraan gaan houden. Is het teveel gevraagd om nuchter in de auto te stappen?
Dit is een heel goede regel en eigenlijk zou die 0.2 moeten staan voor alle verkeersdeelnemers uitgezonderd de voetgangers.
Vreemde regel. Eigenlijk mag je met 0,2 dus helemaal niets meer drinken. Ga dan niet een nieuwe promillage instellen, maar verbiedt het helemaal voor de eerste vijf jaar.
Op zondag 1 januari 2006 16:10 schreef R@b het volgende:
[..]
Waarom? Is het soms bewezen dat iemand met 0.4 niet goed kan rijden? Geoefende drinkers kunnen soms met 1.0 nog prima rijden, daar waar een van huis uit nerveuze automobilist die nooit drinkt velen malen gevaarlijker is.
Je gaat dan iets soepeler rijden ja en je durft meer. Alleen lijkt het me niet handig omdat je hierdoor meer risico's gaat nemen. Je denkt dan van: " Oh ik kan nog makkelijk voor die vrachtwagen" Niet dus.. En ze moeten een grens trekken. Ik vind het prima en elke idioot die met wat alcohol op de weg durft te gaan moeten ze gewoon jaren hun rijbewijs afpakken. Idioten zijn het.
Op zondag 1 januari 2006 16:13 schreef Klingon het volgende: Vreemde regel. Eigenlijk mag je met 0,2 dus helemaal niets meer drinken. Ga dan niet een nieuwe promillage instellen, maar verbiedt het helemaal voor de eerste vijf jaar.
Het is ook de bedoeling dat je niet drinkt als je nog moet rijden. En met 0,2 promille bereik je dat wel. 0,0 kan niet, zoals uit het bericht blijkt.
Op zondag 1 januari 2006 16:09 schreef Innisdemon het volgende: R@B, dat blijkt niet uit het (gekopieerde)verhaal.
Jawel. Maar je leest niet goed.
Maar dit komt uit een andere bron:
---> Vanaf 1 januari 2006 wordt het alcoholpromillage waarmee een beginnende bestuurder achter het stuur mag zitten verlaagd van 0,5 naar 0,2. Deze wettelijke regeling geldt voor iedereen die sinds 30 maart 2002 een auto- of motorrijbewijs heeft of nog gaat halen. Voor deze automobilisten en motorrijders geldt de limiet van 0,2 promille gedurende de eerste vijf jaar na afgiftedatum van het rijbewijs. De regeling geldt ook voor alle brom- en snorfietsers tot 24 jaar. <-----
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
je lichaam maakt ook alcohol aan daarom staat het op 0,2. Maar ik baal d'r weer van dat dat met terugwerkende kracht ingevoerd wordt. Heb nu dik 4 jaar m'n rijbewijs en drink na het sporten altijd één biertje, omdat dat mocht en omdat dat lekker is na het sporten. Dat biertje moet ik nu dus gaan laten staan... 4 jaar doe ik dat al zo, en nu ineens mag/kan dat niet meer. Verder vind ik het wel een goede regel, maar t is weer zo half, of voor iedereen of voor niemand. Iemand met 0,5 is niet gevaarlijkers als iemand met 0,2, als je boven die 0,5 komt dan wordt t pas link.
hmm, beetje vage maatregel... ik heb m'n rijbewijs nu 4 jaar, maar ik rij 30.000km per jaar... blijkbaar ben ik minder geoefend dan iemand die z'n rijbewijs 5 jaar heeft, en 5.000km per jaar rijdt? foto
Op zondag 1 januari 2006 16:05 schreef jeehaa het volgende: opzich een prima idee natuurlijk, maar 0.2 is wel heel erg weinig.
Dus je mag van jou best met 0.5 promille alcohol in je bloed rondrijden? Nee goh, vind je het gek dat er 250 verkeersdoden zijn per jaar waarbij alcohol meespeelde?
Een begrip dat iedereen anders interpreteerd, en waar ieder een eigen draai aan kan geven.
Op zondag 1 januari 2006 16:20 schreef salvation het volgende: Verder vind ik het wel een goede regel, maar t is weer zo half, of voor iedereen of voor niemand. Iemand met 0,5 is niet gevaarlijkers als iemand met 0,2, als je boven die 0,5 komt dan wordt t pas link.
Nou, da's ook weer niet waar. Hoe hoger hoe gevaarlijker, hoewel die lijn maar heel langzaam omhoog loopt bij die lage promillages.
Hoe zit het trouwens met die meters die nu alleen 'OK' zeggen van de politie? Worden die weggegooid of hoe zit dat? foto
Maargoed, nu kun je eigenlijk niet eens om 19:00 een glaasje wijn drinken en om 20:00 gaan rijden, omdat het alcoholniveau dan misschien niet genoeg zakt?
Ohja, en is het ook mogelijk dat mensen van nature al heel wat alcohol in hun bloed hebben? (0.15 ofzo?) Dat zou dan lullig zijn foto
Alcohol in het verkeer is not done, maar het moet ook weer niet zo zijn dat je na het eten van een half vergiste appel of een paar kersenbonbons al een forse boete gaat krijgen...
Doe eens wat aan bumperklevers ofzo!
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
als je dus 6 biertjes drinkt, om 11 uur gaat slapen en om half 5 's morgens naar je werk gaat ben je de lul... terwijl je dan helemaal nergens last van hebt... en met die oude regel bleef je dan binnen het wettelijke... 0,2 is naar mijn mening dus een tikkie aan de strenge kant... ik mag dus na gistere avond pas morgenavond weer rijden foto
Op zondag 1 januari 2006 16:28 schreef Kinz het volgende:
[..]
Dus je mag van jou best met 0.5 promille alcohol in je bloed rondrijden? Nee goh, vind je het gek dat er 250 verkeersdoden zijn per jaar waarbij alcohol meespeelde?
Vaak zijn dat wel mensen waarvan later blijkt dat ze meer dan 1 promille enzo in hun bloed hebben foto
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
Op zondag 1 januari 2006 16:28 schreef Kinz het volgende:
[..]
Dus je mag van jou best met 0.5 promille alcohol in je bloed rondrijden? Nee goh, vind je het gek dat er 250 verkeersdoden zijn per jaar waarbij alcohol meespeelde?
ja, en dan neem het promilage van die doden, dat was ook echt geen 0,5 maar vele malen meer.
en verder rij ik ook 40000km per jaar, al een paar jaar lang en ik vind me een betere rijder dan menig huisvrouw die zich op de snelweg begeeft. Om over oude vandagen nog maar te zwijgen... kortom, weer echt zo'n nederlandse halve maatregel.
Én dan te bedenken dat een baastest verre van accuraat is. Het is scherp naar beneden afgesteld, dus iemand die 0,4 blaast kan best 0,8 in zijn bloed hebben. Bovendien verschilt het per persoon, de een drinkr 8 bier en blaast 0,3 en de ander 0,5 na 2 bier.
Op zondag 1 januari 2006 16:20 schreef salvation het volgende: je lichaam maakt ook alcohol aan daarom staat het op 0,2. Maar ik baal d'r weer van dat dat met terugwerkende kracht ingevoerd wordt. Heb nu dik 4 jaar m'n rijbewijs en drink na het sporten altijd één biertje, omdat dat mocht en omdat dat lekker is na het sporten. Dat biertje moet ik nu dus gaan laten staan... 4 jaar doe ik dat al zo, en nu ineens mag/kan dat niet meer. Verder vind ik het wel een goede regel, maar t is weer zo half, of voor iedereen of voor niemand. Iemand met 0,5 is niet gevaarlijkers als iemand met 0,2, als je boven die 0,5 komt dan wordt t pas link.
die 0.5 is voor een hoop mensen al te veel hoor. Als ik naar mijn vriendin kijk. Die is na een half glas alcohol al behoorlijk teut en heeft dan al moeite met fietsen en dat zit dus echt nog onder die 0.5 promille. Verder is het niet zozeer het promillage wat hier eigenlijk telt, maar het statement dat 1 glas alcohol al te veel is. Ik vraag me trouwens af in hoeverre snoep of een toetje na het eten ervoor kan zorgen dat je over die 0.2 promille komt bij een blaastest.
Gewoon niet drinken als je nog moet rijden. (punt)
Is dat nou echt zo moeilijk? Ik ben zelf iemand die regelmatig te veel drinkt, maar als ik nog moet rijden drink ik niets.. Dat scheelt gewoon echt! En iedereen die beweert na 5 of meer bier evengoed te kunnen rijden kent zichzelf niet.
Op zondag 1 januari 2006 16:40 schreef SunChaser het volgende: Een collega van me moest een keer na 4 bier en 2 whiskey blazen en bleef ver onder de 5.
Dat is goed mogelijk ieder lichaam is anders natuurlijk maar het ligt ook aan in hoeveel tijd je het drinkt ( in 1 uur wordt 1 glas bier in je lichaam afgebroken) Ik vind het zelf een goede regel is gewoon veiliger voor jezelf en andere mensen maar dat wisten we natuurlijk al langer foto
Zeer mooie verandering alleen weer 1 probleem: het geldt maar voor een deel van bestuurders en dat is onzin. Net zoiets als met de 25kW regel voor motoren.
Trek die lijn gewoon door naar iedereen, en wat is in hemelsnaam het nut van per sé 1 à 2 biertjes drinken "omdat je nog moet rijden". Is het nou werkelijk zo moeilijk om die 2 biertjes dan te laten staan? Jemig wat een kankerkneus ben je dan. foto
Ik zie het al voor me, dat ik per se een glas cola wil drinken. foto
Ik vind het raar dat ik dit via fok moet vernemen en nergens op't journaal of in een postbus 51 spotje heb gehoord dat deze wet is gewijzigd.
Vind't overigens belachelijk. met 2 biertjes op is er echt nog niets aan de hand. Zeker om die regel in te stellen voor de 1e 5 jaar. Iemand die z'n rijbewijs de 1e 5 jaar in de kast laat liggen en dan gaat rijden en nog steeds zeer onervaren. Terwijl iemand die vanaf dag 1 direct al dagelijks 100 km in de auto doorbrengt toch al een stuk ervaring heeft.
Een beetje jammer, niet eens voor het rijden nadat je gedronken hebt, maar vooral 's ochtends / 's middags de dag nadat je gedronken hebt, dan zou je ongeveer pas tegen de avond weer mogen rijden na een avondje goed op stap gaan. (gelukkig zijn die dingen niet zo accuraat foto )
Op zondag 1 januari 2006 16:57 schreef JohanC het volgende: Ik vind het raar dat ik dit via fok moet vernemen en nergens op't journaal of in een postbus 51 spotje heb gehoord dat deze wet is gewijzigd.
Vind't overigens belachelijk. met 2 biertjes op is er echt nog niets aan de hand. Zeker om die regel in te stellen voor de 1e 5 jaar. Iemand die z'n rijbewijs de 1e 5 jaar in de kast laat liggen en dan gaat rijden en nog steeds zeer onervaren. Terwijl iemand die vanaf dag 1 direct al dagelijks 100 km in de auto doorbrengt toch al een stuk ervaring heeft.
Dit was al maanden bekend. Ik weet niet in wat voor grot jij leeft?:P
Op zondag 1 januari 2006 16:58 schreef Drasss het volgende:
[..]
Dit was al maanden bekend. Ik weet niet in wat voor grot jij leeft?:P
Eerlijk gezegd heb ik het vorige week ook pas voor het eerst gezien via een banner op Fok of Tweakers. Er is erg weinig aandacht aan geschonken in de media.
Op zondag 1 januari 2006 16:57 schreef JohanC het volgende: Ik vind het raar dat ik dit via fok moet vernemen en nergens op't journaal of in een postbus 51 spotje heb gehoord dat deze wet is gewijzigd.
foto Is op Postbus 51 geweest. Is zelfs en speciale website van, waarvoor ook middels banners op FOK! werd geadverteerd : http://www.alcohollimiet.nl/
Zal hem even bijvoegen in het bericht.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
1 januari is voor mij een dag om sowieso geen auto te gaan rijden. Veel te duf, bovendien kan er nog best wat alcohol in mijn bloed zitten. Verder is alcohol in het verkeer gewoon not done! En als je altijd al 1 biertje dronk ofzo, kan je dat toch wel blijven doen? Hoevaak heb je in de afgelopen jaren moeten blazen?
Nou maar die keepert van Brazilië, die Cantharel, die kon d'r in weze geen kloten van. Dat zag je ook bij die penalties, hij lag de hele tijd in de verkeerde hoek. Maar dan moeje ze daar niet schieten natuurlijk!!
We zijn een beetje ver doorgedreven in dit land.. (overigens in zoveel dingen) S'nachts alleen nog maar in je eentje op de snelweg rijden wanneer je binnen de jongeren-categorie valt, puntenrijbewijs, geen losliggende spullen in de auto, 80 op snelwegen, 3 examens afleggen voordat je uberhaupt je roze papiertje mag hebben (maar die wel aan duizenden allochtonen verstrekken als identiteitskaart) en nu mag je geen alcohol in je lijf meer hebben wanneer je autorijdt. Onbewust kun je dus al een boete krijg wanneer je een bonbon eet met alcohol erin.
Dat jong paupervolk wat zich niet aan regels kan houden moet genadeloos worden bestraft, maar ga vervolgens niet iedereen criminaliseren..
Echt een belachelijke maatregel! Zoals gezegd zijn het echt niet de alcoholgebruikers met een promillage tussen 0,3 en 0,5 die zoveel ongelukken veroorzaken hoor. Ik kan met twee biertjes prima rijden.
Bovendien, jongeren drinken relatief meer en hun lichaam kan daardoor beter tegen alcohol. Dus juist de oudere mensen die nooit alcohol drinken en waar hun lichaam niet tegen één biertje kan zouden profijt hebben van zo'n maatregel.
Op zondag 1 januari 2006 17:29 schreef dennisdotcom het volgende: Echt een belachelijke maatregel! Zoals gezegd zijn het echt niet de alcoholgebruikers met een promillage tussen 0,3 en 0,5 die zoveel ongelukken veroorzaken hoor. Ik kan met twee biertjes prima rijden.
Bovendien, jongeren drinken relatief meer en hun lichaam kan daardoor beter tegen alcohol. Dus juist de oudere mensen die nooit alcohol drinken en waar hun lichaam niet tegen één biertje kan zouden profijt hebben van zo'n maatregel.
Gast, als je niet weet waarover je praat, zeg dan niks aub. Jongeren drinken relatief meer en kunnen dus beter tegen alcohol? Mijn god, dit is wel de grootste BS die ik ooit gehoord heb. foto
Op zondag 1 januari 2006 17:29 schreef dennisdotcom het volgende: Echt een belachelijke maatregel! Zoals gezegd zijn het echt niet de alcoholgebruikers met een promillage tussen 0,3 en 0,5 die zoveel ongelukken veroorzaken hoor. Ik kan met twee biertjes prima rijden.
Bovendien, jongeren drinken relatief meer en hun lichaam kan daardoor beter tegen alcohol. Dus juist de oudere mensen die nooit alcohol drinken en waar hun lichaam niet tegen één biertje kan zouden profijt hebben van zo'n maatregel.
Weet niet hoeveel biertjes jij op had bij het plaatsen van deze reactie maar volgens mij gaat het reageren onder invloed je ook niet echt denderend goed af. foto
Op zondag 1 januari 2006 16:52 schreef worldpimber het volgende: Zeer mooie verandering alleen weer 1 probleem: het geldt maar voor een deel van bestuurders en dat is onzin. Net zoiets als met de 25kW regel voor motoren.
Trek die lijn gewoon door naar iedereen, en wat is in hemelsnaam het nut van per sé 1 à 2 biertjes drinken "omdat je nog moet rijden". Is het nou werkelijk zo moeilijk om die 2 biertjes dan te laten staan? Jemig wat een kankerkneus ben je dan. foto
Ik zie het al voor me, dat ik per se een glas cola wil drinken. foto
Op dat ene onnodige woord na (k.k., iemand met een dergelijk vocabulaire geeft ook te denken) heb je verder volkomen gelijk. Alcohol en rijden is not done, ongeacht leeftijd of ervaring. De 0.2 regel zou dan ook voor iedereen moeten gelden.
Op zondag 1 januari 2006 16:33 schreef salvation het volgende: en verder rij ik ook 40000km per jaar, al een paar jaar lang en ik vind me een betere rijder dan menig huisvrouw die zich op de snelweg begeeft.
De andere grote factor waarom er zoveel jongeren in het verkeer omkomen is zelfoverschatting. Het CBR heeft als stelregel dat je zes jaar of 100.000 kilometer op de weg moet zitten om niet langer als 'beginnend automobilist' te tellen. Als jij 4 jaar je rijbewijs hebt en al die 40.000 kilometer per jaar rijdt is het 'groentje' er net een beetje uit. Je bent geen beginner meer, maar 'ervaren rijder' kost je echt nog wel een paar jaar.
Op zondag 1 januari 2006 17:29 schreef dennisdotcom het volgende: Echt een belachelijke maatregel! Zoals gezegd zijn het echt niet de alcoholgebruikers met een promillage tussen 0,3 en 0,5 die zoveel ongelukken veroorzaken hoor. Ik kan met twee biertjes prima rijden.
Bovendien, jongeren drinken relatief meer en hun lichaam kan daardoor beter tegen alcohol. Dus juist de oudere mensen die nooit alcohol drinken en waar hun lichaam niet tegen één biertje kan zouden profijt hebben van zo'n maatregel.
En dat verklaard ook gelijk het voorbeeldige gedrag elk weekend weer in menig stad/dorp in het uitgaansleven? Je bent het drinken aan het verdedigen omdat je het zelf ook graag doet schijnbaar. Je eigen en ieders zaak. Maar wees dan ook zo stoer en blijf van je auto of van je brommertje af als je gedronken hebt. Simpel toch, of niet dan? foto By the way: berichtje van 15.23 ook gelezen?
Op zondag 1 januari 2006 16:06 schreef Esc het volgende: Beetje rare maatregel, is het aantal ongelukken dan te wijten aan mensen met een promilage van 0,3 - 0,5?
Inderdaad nogal een kul maatregel, maar hebben die ambtenaren ook weer wat te doen. foto
Op zondag 1 januari 2006 17:29 schreef dennisdotcom het volgende: Echt een belachelijke maatregel! Ik kan met twee biertjes prima rijden.
Dat denken wel meer mensen die met een slok op achter het stuur gaan zitten en gevaarlijke verkeerssituaties veroorzaken tot wekelijks zelfs 4 dodelijke slachtoffers aan toe. Je bent gewoon niet goed bij je hoofd als je met alcohol op bestuurder gaat spelen.
quote:
Bovendien, jongeren drinken relatief meer en hun lichaam kan daardoor beter tegen alcohol. Dus juist de oudere mensen die nooit alcohol drinken en waar hun lichaam niet tegen één biertje kan zouden profijt hebben van zo'n maatregel.
Bovendien zijn jongeren gewoonlijk ook veel minder slim en kennen ze minder verantwoordelijkheidsgevoel. De meeste personen die met alcohol op problemen veroorzaken zijn dan ook jongeren,maar dat zal ze een rot zorg zijn zolang ze maar kunnen drinken en rijden.
Weer een regeltje om het voor sommige mensen (ik niet, ik drink niet als ik nog moet rijden) die niet zolang hun rijbewijs het leven "zuur" te maken, terwijl iemand die net 6 jaar zn rijbewijs heeft (en echt niet veel meer ervaring) gewoon vrolijk aan zn biertje mag gaan zitten.
Ok, drinken en rijden is niet goed, maar ik snap best dat mensen 1 biertje zouden willen drinken.
Afschaffen, voor iedereen. Duidelijk regels en klaar. Daarbij word er hier ergens in de reacties een aantal doden genoemd dat valt door alcohol(misbruik) in het verkeer, ik zou wel eens willen weten hoeveel doden daarvan door jongeren te betreuren zijn, daarna praten we verder.
Op zondag 1 januari 2006 16:10 schreef R@b het volgende:
[..]
Waarom? Is het soms bewezen dat iemand met 0.4 niet goed kan rijden? Geoefende drinkers kunnen soms met 1.0 nog prima rijden, daar waar een van huis uit nerveuze automobilist die nooit drinkt velen malen gevaarlijker is.
ja hoor, met 1.0 prima rijden, typisch weer een voorbeeld van zelf-overschatting. met 1.0 kan niemand fatsoenlijk rijden alleen dat zie je zelf niet. Je reactietijd gaat met sprongen achteruit.
Heel die regel slaat m.i. helemaal nergens op. drank valt toch bij iedereen anders. typisch een geval van symboolwetgeving waar dit kabinet zo goed in is.
Wel overdreven laat bericht btw. was vrijdag al op het nieuws!!!
Dat denken wel meer mensen die met een slok op achter het stuur gaan zitten
Als je niet begrijpt dat met 2 biertjes op rijden niet bepaald "met een slok op" is, dan houdt het inderdaad op.
quote:
Je bent gewoon niet goed bij je hoofd als je met alcohol op bestuurder gaat spelen.
Wel als je dat doet als je net door je man het huis uit bent getrapt? Als je 24 uur op bent geweest? Als je hebt geblowd? Dat wordt niet getest.
Op zich ben ik voor een zeer streng alcoholbeleid, maar deze maatregel is weer typisch Nederlands: er is een probleem met alcohol, er is een probleem met jongeren, dus we gaan verbieden om ook maar 1 biertje op te hebben - maar dan ALLEEN voor die jongeren. Feitelijk wordt dus geimpliceerd dat ervaring helpt bij het onder invloed rijden. Rare maatregel.
Government is not the solution to our problem, government is the problem. High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs. ~Ronald Reagan
Even voor alle schreewers hier. bij een alcohol controle op straat wordt er alleen een indicatie test gedaan(de bekende blaas test). bij een positive uitslag wordt je meegenomen naar een politie buro voor de eigenlijke test. tussen de controle op straat en de eigelijke test zit minimaal 20 minuten, dit is wettelijk zo geregeld. dus als je een snoepje met alcohol eet of een rotte appel, dan is hiervan bij de eigenlijk test niets meer van terug te vinden. mocht je de blaastest op het buro niet vertrouwen (meewerken moet) kun je nog een bloedproef aanvragen(deze wordt door een arts uitgevoerd).
en daarbij hoe moeilijk is het om zonder alcohol te rijden?
Go away or i will replace you withe a very small shell script. Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist. If you torture the data long enough, it will confess to anything.
Ik ben benieuwd hoe de politie dit gaat doen. De blaasapparaatjes die ze gebruiken bij alcoholcontroles lang de weg, zijn dus naar beneden bijgesteld, zodat ze bij 0,2 (of daar in de buurt) al aangeven dat de betreffende bestuurder niet meer verder mag rijden. Dan mag je dus mee naar het bureau waar je de "echte" blaastest krijgt, waarmee wordt bepaald wat je daadwerkelijke promillage is. En DAARNA, wanneer blijkt dat het meer dan 0,2 maar minder dan 0,5 is, wordt waarschijnlijk pas gekeken naar hoe lang iemand het rijbewijs heeft en hoe oud die persoon is e.d.
Kortom: ik denk dat deze nieuwe regel wel degelijk voor iedereen geldt, want ook ervaren bestuurders moeten mee naar het bureau wanneer ze meer dan 0,2 blazen. Dit terwijl ze eigenlijk niet in overtreding zijn, maar dit wordt op het bureau pas vastgesteld. Of zou dit niet hun werkwijze zijn/gaan worden?
Op zondag 1 januari 2006 16:10 schreef R@b het volgende:
[..]
Waarom? Is het soms bewezen dat iemand met 0.4 niet goed kan rijden? Geoefende drinkers kunnen soms met 1.0 nog prima rijden, daar waar een van huis uit nerveuze automobilist die nooit drinkt velen malen gevaarlijker is.
''Geoefende drinkers'', geeft toe, die term slaat op kont. Er zijn zat ''geoefende drinkers'' die niet goed tegen alcohol kunnen en visa versa.
Iedereen die minder dan vijf jaar een rijbewijs heeft en wordt aangehouden met een slok op, mag maximaal een promillage hebben van 0,2 ten opzichte van 0,5 in de oude situatie.
quote:
Ook zijn naar verhouding daarbij vaak jongeren betrokken.
Aha. Dus iedereen die minder dan vijf jaar het rijbewijs heeft, is een jongere? Op zich wel een goede regel verder, maar ben blij dat ik het papiertje nu 5,5 jaar heb, dus zit net aan de goede kant foto
Dit soort dingen weer alleen voor mensen die < 5 jaar hun rijbewijs hebben. Doe het dan voor iedereen goed foto
Maar eigenlijk was die oude limiet prima, als je het daar bij kan laten. Met deze nieuwe limiet moet je al heel snel oppassen. 2 wijntjes bij het eten kan al niet meer.
Op zondag 1 januari 2006 16:06 schreef Swordfish81 het volgende: Gewoon 0,0 promille invoeren!
Ja, dan kun je dus geen banaan meer eten! Bananen, en andere zaken zorgen ook voor een klein promilage. 0.2 Is bedoeld om mensen die niets gedronken hebben maar toevallig iets hebben gegeten wat overrijp was of waar van nature al enkele stoffen inzitten, te beschermen! 0.2 is een goede zaak! 1 Biertje is dan reeds teveel foto
KAN IEMAND MIJ ALSJEBLIEFT VERTELLEN of ze bij zo'n blaastest ook wiet kunnen zien/meten (oftewel is het toegestaan om stoned te rijden?) ALVAST BEDANKT!
goede regel, nu deze regel ook meteen laten gelden voor fietsers, als je af en toe ziet wat je voor je wielen krijgt als je 's nachts langs een uitgaanscentrum rijdt.
Op zondag 1 januari 2006 21:32 schreef bramdaman het volgende: goede regel, nu deze regel ook meteen laten gelden voor fietsers, als je af en toe ziet wat je voor je wielen krijgt als je 's nachts langs een uitgaanscentrum rijdt.
dat is wel heel belachelijk, hoe kom je dan echt thuis? moet iedereen zeker altijd een taxi nemen foto
als ze zo per se willen kijken naar hoe ervaren je bent met rijden, laat ze dan ook kijken naar hoe ervaren drinker je bent....
genoeg mensen die best tegen wat alcohol kunnen, en wie beslist dat je na 5 jaar in eens wel ervaren genoeg bent omn met een slokje op te rijden? slaat nergens op toch?
Op zondag 1 januari 2006 21:09 schreef buraksener het volgende: KAN IEMAND MIJ ALSJEBLIEFT VERTELLEN of ze bij zo'n blaastest ook wiet kunnen zien/meten (oftewel is het toegestaan om stoned te rijden?) ALVAST BEDANKT!
Het antwoord: nee en nee. Op dit moment is er geen (wettelijk) betrouwbare manier om canabis gebruik etc te meten met een blaasproef. Er is een test met een soort zweet-test (strookje tegen voorhoofd houden) maar die is nog steeds experimenteel.
En het is verboden aan het verkeer deel te nemen onder invloed van ALLE verdovende middelen, dus alcohol, drugs, paddo's, maar ook medicijnen die invloed op je rijgedrag hebben zijn gewoon verboden.
Op zondag 1 januari 2006 21:09 schreef buraksener het volgende: KAN IEMAND MIJ ALSJEBLIEFT VERTELLEN of ze bij zo'n blaastest ook wiet kunnen zien/meten (oftewel is het toegestaan om stoned te rijden?) ALVAST BEDANKT!
Het is in het algemeen verboden om ander verkeer in gevaar te brengen. Als je staande gehouden wordt en de betreffende agent denkt dat jij niet goed meer kan rijden door drugs oid dan word er een bloedproef afgenomen waar ze opiaten, THC etc. mee kunnen aantonen.
Aan de andere kant zijn er ook onderzoeken die suggereren dat wiet geen invloed zou hebben op het vermogen te rijden omdat je je beter zou kunnen concentreren en dat het vertraagde reactievermogen zou opheffen. Maar persoonlijk kan ik na een kwart jointje niet meer veilig rijden (niet dat ik het geprobeerd heb, maar op de fiets is het af en toe al een probleem).
Overgens rij ik nooit auto met alcohol op, dat is mij te link. Ook al heb ik het idee dat ik nog prima kan rijden, want dat denkt iemand die ladderzat is ook.
Ik ga nog wel eens met wat alcohol op op de scooter naar huis, maar dan rij ik meestal met wat fietsers mee en rij ik alleen met fietssnelheid. En dan zie ik het verschil niet tussen fietsen of op de scooter.
GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment. محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
Op zondag 1 januari 2006 22:20 schreef raphidae het volgende: Ik ga nog wel eens met wat alcohol op op de scooter naar huis, maar dan rij ik meestal met wat fietsers mee en rij ik alleen met fietssnelheid. En dan zie ik het verschil niet tussen fietsen of op de scooter.
Als ik ladderzat in een auto kruip en daarmee stapvoets ga rijden zie ik ook het verschil niet...
Toegegeven, met een auto kun je meer brokken maken, maar die vergelijking slaat nergen op. Overigens mag je helemaal niet aan het verkeer deelnemen als je onder invloed bent, dus ook niet met een fiets.
Ik ben trouwens voorstander van de 0.0 limiet, maar dat kan pas wanneer een betrouwbare methode kan aantonen of de alcohol in je bloed opgedronken of eigen-aanmaak van je lichaam is (het zal wel niet) Tot die tijd vind ik 0.2 (krap 1 biertje) meer dan genoeg.
Op zondag 1 januari 2006 17:18 schreef mijnlandnietmeer het volgende: We zijn een beetje ver doorgedreven in dit land.. (overigens in zoveel dingen) S'nachts alleen nog maar in je eentje op de snelweg rijden wanneer je binnen de jongeren-categorie valt,
Op zondag 1 januari 2006 17:18 schreef mijnlandnietmeer het volgende: puntenrijbewijs, geen losliggende spullen in de auto, 80 op snelwegen,
Zijn dat vreemde maatregelen? Van het puntenrijbewijs is het alleen maar vreemd dat we dat nog NIET hadden. In verschillende landen om ons heen is het al jaren zo, en het werkt! Eigenlijk is het ook niet meer dan normaal dat je geen losliggende spullen in de auto hebt rondslingeren. En dan bedoel ik niet iets op de vloer, maar iets wat op de hoedenplank achterin ligt wordt al snel een projectiel als je hard remt. Kwestie van je gezonde boerenverstand gebruiken, maar veel mensen kunnen dat nog steeds niet. Om dan toch het aantal ongevallen naar beneden te halen moet er maar een regeltje voor verzonnen worden. En die 80 km op autosnelwegen geldt alleen voor stukken snelweg met veel behuizing eromheen, en dat is voor het milieu. Ook al niet zo gek dus.
In welke maatregelen slaan we nou eigenlijk precies door??
quote:
Op zondag 1 januari 2006 17:18 schreef mijnlandnietmeer het volgende: 3 examens afleggen voordat je uberhaupt je roze papiertje mag hebben (maar die wel aan duizenden allochtonen verstrekken als identiteitskaart).
Het zijn geen 3 examens, maar 2 deeltoetsen en een examen. En voor die deeltoetsen kun je niet zakken of slagen. Die deeltoetsen werken overigens prima, een leerling heeft al een paar keer naast een examinator in de auto gezeten voordat hij naar het examen gaat. Daardoor is hij veel meer op zijn gemak en heeft van tevoren al een hele goede indicatie hoe zijn kansen zijn om het roze papiertje te behalen.
Ben trouwens benieuwd welke allochtoon een rijbewijs krijgt uitgereikt als identiteitskaart. Lijkt me heel sterk. Het kan wel zo zijn dat een allochtoon van binnen de EU zijn rijbewijs inwisselt tegen een NL rijbewijs, maar dat is een heel ander verhaal.
quote:
Op zondag 1 januari 2006 17:18 schreef mijnlandnietmeer het volgende:en nu mag je geen alcohol in je lijf meer hebben wanneer je autorijdt. Onbewust kun je dus al een boete krijg wanneer je een bonbon eet met alcohol erin.
Dus rijden met alcohol in je lijf vindt jij ook maar normaal? En over die ene bonbon struikel je echt niet hoor. Bovendien weet je het van een bonbon ook echt wel als er alcohol inzit, daar ga je dan ook geen doos van opvreten. Tenzij je graag op het randje leeft natuurlijk. Een wielrenner die bepaalde medicijnen gebruikt kan ook worden bestraft voor dopinggebruik.
quote:
Op zondag 1 januari 2006 17:18 schreef mijnlandnietmeer het volgende: Dat jong paupervolk wat zich niet aan regels kan houden moet genadeloos worden bestraft, maar ga vervolgens niet iedereen criminaliseren..
Van criminaliseren is helemaal geen sprake, het bevorderen van de veiligheid op de weg is altijd een goede zaak.
Op zondag 1 januari 2006 21:09 schreef buraksener het volgende: KAN IEMAND MIJ ALSJEBLIEFT VERTELLEN of ze bij zo'n blaastest ook wiet kunnen zien/meten
Nee, dat kunnen ze niet. Maar als ze aan je rijgedrag zien dat je wel eens stoned zou kunnen zijn, zijn er echt wel manieren om je een rijverbod te geven.
quote:
Op zondag 1 januari 2006 21:09 schreef buraksener het volgende: (oftewel is het toegestaan om stoned te rijden?)
Op zondag 1 januari 2006 16:29 schreef Sorcerer8472 het volgende:
[..]
- hoop onzin -
Alcohol in het verkeer is not done, maar het moet ook weer niet zo zijn dat je na het eten van een half vergiste appel of een paar kersenbonbons al een forse boete gaat krijgen...
Doe eens wat aan bumperklevers ofzo!
Ga maar lekker met alcohol achter het stuur zitten, dan ga je vanzelf bumperkleven. foto
Bovendien, ook tegen bumperkleven worden maatregelen genomen, en terecht. Maar zoals zo vaak wordt er weer geroepen dat ze 'anderen maar moeten pakken', lekker makkelijk.
ik vindt dit een beetje generaliseren, want meestal haal je je rijbewijs als je nog jong bent. ik vindt als je rijd moet je helemaal niks drinken. maar iemand die langer dan 5 jaar zijn rijbewijs heeft maakt ook brokken als hij alcohol op heeft. en daar komt helemaal geen rijervaring bij kijken, eerder alcohol ervaring. je gaat namelijk minder snel reageren. en hoe willen ze dat controleren dan. als een oudere zijn rijbewijs pas heeft gehaald. ik heb mijn rijbewijs nog nooit hoeven te laten zien bij een alcohol controle. gaan ze dan kijken naar de persoon. wanneer je dan ouder bent en minder dan 5 jaar je rijbewijs hebt wordt je toch geschat op dat je langer je rijbewijs hebt. maar we zullen het wel allemaal zien. te mogen bij een alcohol controle zowiezo om je papieren gaan vragen vindt ik.
Dus als je 5 jaar je rijbewijs hebt mag je wel lekker drinken (in ieder geval meer) want dan is het ineens niet meer gevaarlijk? Wat een achterlijke regel dit weer. Ik zie genoeg mensen die al lang hun rijbewijs hebben die zelfs zonder alcohol genoeg brokken maken of in ieder geval gevaarlijk rijden... en dan zeg ik nog maar helemaal niks over die "bejaarden"...
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
Op zondag 1 januari 2006 16:10 schreef R@b het volgende:
[..]
Waarom? Is het soms bewezen dat iemand met 0.4 niet goed kan rijden? Geoefende drinkers kunnen soms met 1.0 nog prima rijden, daar waar een van huis uit nerveuze automobilist die nooit drinkt velen malen gevaarlijker is.
Of de drinker geoefend is/heeft maakt helemaal geen reet uit. De effecten van 1.0 promille zijn voor iedereen gelijk. Er is wel verschil van persoon tot persoon wat betreft het veranderen van het promillage alcohol in het bloed na het drinken van een glas alcohol. Maar hiervoor zijn lichaamsbouw, geslacht, reeds verwerkte alcohol of afvalstoffen in de afgelopen paar uur en nog heel wat meer factoren verantwoordelijk.
Punt is dat 1.0 voor vrouw a hetzelfde negatieve effect heeft als voor stoere kerel b wat betreft rijvaardigheid. Of beide peronen hetzelfde reageren door overige effecten van alcohol is ook nog zo'n punt. Maar waar het om gaat is gewoon dat boven een bepaald promillage de rijvaardigheid op welke wijze dan ook aangetast is ongeacht hoe geoefend de drinker ook is en het veilig is deze personen niet toe te laten op de weg.
Bij ongeoefende rijders is minder negatieve invloed nodig om de rijvaardigheid voldoende te beinvloeden zodat ze te slecht rijden (ook weer afhankelijk van de persoon en zijn rijvaardigheid).
Overigens zie ik zo vluchtig lezend dat mensen denken dat er zoiets bestaat als gewenning aan de effecten van alcohol in het bloed. Dit is onzin. Wel is het zo dat je afhankelijk van vele factoren een glas alcohol anders verwerkt dan anderen en dat je het ook anders verwerkt dan jezelf in het verleden. Of je ook daadwerkelijk zo kunt oefenen dat je lichaam bewust minder opneemt of beschadigd is en minder op neemt weet ik niet foto
en wat is een ervaren automobilist? ik heb nu 2,5 jaar mn rijbewijs en rij per dag een kleine 400-500 kilometer. Mn zwager heeft zn rijbewijs 8 jaar en rijd af en toe in de auto van mn zus. wie is er dan ervaren..... foto
Op maandag 2 januari 2006 14:32 schreef ko3i het volgende: en wat is een ervaren automobilist? ik heb nu 2,5 jaar mn rijbewijs en rij per dag een kleine 400-500 kilometer. Mn zwager heeft zn rijbewijs 8 jaar en rijd af en toe in de auto van mn zus. wie is er dan ervaren..... foto
Ja maar dat is het met Nederland, ze bekijken alles theoretisch want vanaf hun bureautje kunnen ze makkelijk rekenen, dat het in de praktijk compleet anders is doet er niet toe, in de theorie klopt het volgens hun...
De laatste tijd zit ons dochtertje in de nee-fase. Ze wil niet meer hebben dat ik haar naar bed breng. Twintig jaar terug was dat nooit een probleem.
Prima regel, maar wel graag voor iedereen. Waarom zou je voor het rijden een paar biertjes moeten drinken? En zoals velen hier zeggen, kijk ook eens naar groepen als bejaarden (met of zonder alcohol).
Altijd dat gescheld op de bejaarden!Statisch gezien maken "bejaarden" minder brokken dan jongeren!!!Dat ze dan een beetje klote rijden is wat anders....Het gaat om de brokken.....
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
Op maandag 2 januari 2006 16:08 schreef LowJoe het volgende: Altijd dat gescheld op de bejaarden!Statisch gezien maken "bejaarden" minder brokken dan jongeren!!!Dat ze dan een beetje klote rijden is wat anders....Het gaat om de brokken.....
Zolang die bejaarden statisch blijven kunnen ze inderdaad weinig kwaad. foto
Op zondag 1 januari 2006 16:28 schreef Kinz het volgende:
[..]
Dus je mag van jou best met 0.5 promille alcohol in je bloed rondrijden? Nee goh, vind je het gek dat er 250 verkeersdoden zijn per jaar waarbij alcohol meespeelde?
Daar is vast sprake van meer dan 0,5 promile. Persoonlijk vraag ik me echter het volgende af. Als er al 250 verkeersdoden per jaar door alcohol vallen.....wie gaat dan die 0,2 promile controleren? Want blijkbaar is de pakkans nog altijd te klein.
Reageer zelf
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt
kun je gratis een FOK!account aanmaken
Of wat dacht je van bejaarden die sowieso al veel meer brokken maken, hoe zit het dan?
0.2: Als je een pak druivensap drinkt wat een fractie gegist is, ben je al de lul.
Iedereen die minder dan vijf jaar een rijbewijs heeft en wordt aangehouden met een slok op, mag maximaal een promillage hebben van 0,2
Dus als je 50 bent je haalt nu je rijbewijs zit je ook op die regel.
dat blijkt niet uit het (gekopieerde)verhaal.
Dit is een heel goede regel en eigenlijk zou die 0.2 moeten staan voor alle verkeersdeelnemers uitgezonderd de voetgangers.
Maar dit komt uit een andere bron:
---> Vanaf 1 januari 2006 wordt het alcoholpromillage waarmee een beginnende bestuurder achter het stuur mag zitten verlaagd van 0,5 naar 0,2. Deze wettelijke regeling geldt voor iedereen die sinds 30 maart 2002 een auto- of motorrijbewijs heeft of nog gaat halen. Voor deze automobilisten en motorrijders geldt de limiet van 0,2 promille gedurende de eerste vijf jaar na afgiftedatum van het rijbewijs. De regeling geldt ook voor alle brom- en snorfietsers tot 24 jaar. <-----
Verder vind ik het wel een goede regel, maar t is weer zo half, of voor iedereen of voor niemand. Iemand met 0,5 is niet gevaarlijkers als iemand met 0,2, als je boven die 0,5 komt dan wordt t pas link.
blijkbaar ben ik minder geoefend dan iemand die z'n rijbewijs 5 jaar heeft, en 5.000km per jaar rijdt? foto
Hoeveel is 0.2 eigenlijk? 1 biertje? of minder?
Hoe zit het trouwens met die meters die nu alleen 'OK' zeggen van de politie? Worden die weggegooid of hoe zit dat? foto
Maargoed, nu kun je eigenlijk niet eens om 19:00 een glaasje wijn drinken en om 20:00 gaan rijden, omdat het alcoholniveau dan misschien niet genoeg zakt?
Ohja, en is het ook mogelijk dat mensen van nature al heel wat alcohol in hun bloed hebben? (0.15 ofzo?) Dat zou dan lullig zijn foto
Alcohol in het verkeer is not done, maar het moet ook weer niet zo zijn dat je na het eten van een half vergiste appel of een paar kersenbonbons al een forse boete gaat krijgen...
Doe eens wat aan bumperklevers ofzo!
en verder rij ik ook 40000km per jaar, al een paar jaar lang en ik vind me een betere rijder dan menig huisvrouw die zich op de snelweg begeeft. Om over oude vandagen nog maar te zwijgen...
kortom, weer echt zo'n nederlandse halve maatregel.
Welke bron was dat dan?
Als ik naar mijn vriendin kijk. Die is na een half glas alcohol al behoorlijk teut en heeft dan al moeite met fietsen en dat zit dus echt nog onder die 0.5 promille.
Verder is het niet zozeer het promillage wat hier eigenlijk telt, maar het statement dat 1 glas alcohol al te veel is.
Ik vraag me trouwens af in hoeverre snoep of een toetje na het eten ervoor kan zorgen dat je over die 0.2 promille komt bij een blaastest.
Is dat nou echt zo moeilijk? Ik ben zelf iemand die regelmatig te veel drinkt, maar als ik nog moet rijden drink ik niets.. Dat scheelt gewoon echt! En iedereen die beweert na 5 of meer bier evengoed te kunnen rijden kent zichzelf niet.
Ik vind het zelf een goede regel is gewoon veiliger voor jezelf en andere mensen maar dat wisten we natuurlijk al langer foto
Trek die lijn gewoon door naar iedereen, en wat is in hemelsnaam het nut van per sé 1 à 2 biertjes drinken "omdat je nog moet rijden". Is het nou werkelijk zo moeilijk om die 2 biertjes dan te laten staan? Jemig wat een kankerkneus ben je dan. foto
Ik zie het al voor me, dat ik per se een glas cola wil drinken. foto
Vind't overigens belachelijk. met 2 biertjes op is er echt nog niets aan de hand. Zeker om die regel in te stellen voor de 1e 5 jaar.
Iemand die z'n rijbewijs de 1e 5 jaar in de kast laat liggen en dan gaat rijden en nog steeds zeer onervaren. Terwijl iemand die vanaf dag 1 direct al dagelijks 100 km in de auto doorbrengt toch al een stuk ervaring heeft.
Er is erg weinig aandacht aan geschonken in de media.
Is op Postbus 51 geweest. Is zelfs en speciale website van, waarvoor ook middels banners op FOK! werd geadverteerd :
http://www.alcohollimiet.nl/
Zal hem even bijvoegen in het bericht.
Verder is alcohol in het verkeer gewoon not done!
En als je altijd al 1 biertje dronk ofzo, kan je dat toch wel blijven doen? Hoevaak heb je in de afgelopen jaren moeten blazen?
Dat jong paupervolk wat zich niet aan regels kan houden moet genadeloos worden bestraft, maar ga vervolgens niet iedereen criminaliseren..
Bovendien, jongeren drinken relatief meer en hun lichaam kan daardoor beter tegen alcohol. Dus juist de oudere mensen die nooit alcohol drinken en waar hun lichaam niet tegen één biertje kan zouden profijt hebben van zo'n maatregel.
Wat kraam jij een hoop onzin uit zeg. }:O
By the way: berichtje van 15.23 ook gelezen?
Je bent gewoon niet goed bij je hoofd als je met alcohol op bestuurder gaat spelen. Bovendien zijn jongeren gewoonlijk ook veel minder slim en kennen ze minder verantwoordelijkheidsgevoel. De meeste personen die met alcohol op problemen veroorzaken zijn dan ook jongeren,maar dat zal ze een rot zorg zijn zolang ze maar kunnen drinken en rijden.
als je een regel zonder het zelf door te hebben kunt breken dan kan hij nooit goed zijn.
het verkeer is gewoon gevaarlijk als je dat vervelend vind niet aan meedoen.
stel brokken maken strafbaar dat is een stuk beter.
wanneer ik mijn rijbewijs heb zal het echt niet "alcohol" zijn wat gevaarlijk is
eerder gebrek aan slaap. en dat mag weer wel foto
dit bewijst maar weer hoe krom die regels zijn.
Ok, drinken en rijden is niet goed, maar ik snap best dat mensen 1 biertje zouden willen drinken.
Afschaffen, voor iedereen. Duidelijk regels en klaar. Daarbij word er hier ergens in de reacties een aantal doden genoemd dat valt door alcohol(misbruik) in het verkeer, ik zou wel eens willen weten hoeveel doden daarvan door jongeren te betreuren zijn, daarna praten we verder.
met 1.0 kan niemand fatsoenlijk rijden alleen dat zie je zelf niet. Je reactietijd gaat met sprongen achteruit.
Heel die regel slaat m.i. helemaal nergens op. drank valt toch bij iedereen anders.
typisch een geval van symboolwetgeving waar dit kabinet zo goed in is.
Wel overdreven laat bericht btw. was vrijdag al op het nieuws!!!
Op zich ben ik voor een zeer streng alcoholbeleid, maar deze maatregel is weer typisch Nederlands: er is een probleem met alcohol, er is een probleem met jongeren, dus we gaan verbieden om ook maar 1 biertje op te hebben - maar dan ALLEEN voor die jongeren. Feitelijk wordt dus geimpliceerd dat ervaring helpt bij het onder invloed rijden. Rare maatregel.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
bij een alcohol controle op straat wordt er alleen een indicatie test gedaan(de bekende blaas test).
bij een positive uitslag wordt je meegenomen naar een politie buro voor de eigenlijke test.
tussen de controle op straat en de eigelijke test zit minimaal 20 minuten,
dit is wettelijk zo geregeld.
dus als je een snoepje met alcohol eet of een rotte appel,
dan is hiervan bij de eigenlijk test niets meer van terug te vinden.
mocht je de blaastest op het buro niet vertrouwen (meewerken moet) kun je nog een bloedproef aanvragen(deze wordt door een arts uitgevoerd).
en daarbij hoe moeilijk is het om zonder alcohol te rijden?
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
Kortom: ik denk dat deze nieuwe regel wel degelijk voor iedereen geldt, want ook ervaren bestuurders moeten mee naar het bureau wanneer ze meer dan 0,2 blazen. Dit terwijl ze eigenlijk niet in overtreding zijn, maar dit wordt op het bureau pas vastgesteld.
Of zou dit niet hun werkwijze zijn/gaan worden?
foto
Maar eigenlijk was die oude limiet prima, als je het daar bij kan laten. Met deze nieuwe limiet moet je al heel snel oppassen. 2 wijntjes bij het eten kan al niet meer.
Ga je rijden... niet drinken... simpele regel... foto
als ze zo per se willen kijken naar hoe ervaren je bent met rijden, laat ze dan ook kijken naar hoe ervaren drinker je bent....
genoeg mensen die best tegen wat alcohol kunnen, en wie beslist dat je na 5 jaar in eens wel ervaren genoeg bent omn met een slokje op te rijden? slaat nergens op toch?
kloteregering enzo JOOOO
Op dit moment is er geen (wettelijk) betrouwbare manier om canabis gebruik etc te meten met een blaasproef. Er is een test met een soort zweet-test (strookje tegen voorhoofd houden) maar die is nog steeds experimenteel.
En het is verboden aan het verkeer deel te nemen onder invloed van ALLE verdovende middelen, dus alcohol, drugs, paddo's, maar ook medicijnen die invloed op je rijgedrag hebben zijn gewoon verboden.
Aan de andere kant zijn er ook onderzoeken die suggereren dat wiet geen invloed zou hebben op het vermogen te rijden omdat je je beter zou kunnen concentreren en dat het vertraagde reactievermogen zou opheffen. Maar persoonlijk kan ik na een kwart jointje niet meer veilig rijden (niet dat ik het geprobeerd heb, maar op de fiets is het af en toe al een probleem).
Overgens rij ik nooit auto met alcohol op, dat is mij te link. Ook al heb ik het idee dat ik nog prima kan rijden, want dat denkt iemand die ladderzat is ook.
Ik ga nog wel eens met wat alcohol op op de scooter naar huis, maar dan rij ik meestal met wat fietsers mee en rij ik alleen met fietssnelheid. En dan zie ik het verschil niet tussen fietsen of op de scooter.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
Had dit bericht al tijdje eerder gehoord trouwens.
Toegegeven, met een auto kun je meer brokken maken, maar die vergelijking slaat nergen op.
Overigens mag je helemaal niet aan het verkeer deelnemen als je onder invloed bent, dus ook niet met een fiets.
Ik ben trouwens voorstander van de 0.0 limiet, maar dat kan pas wanneer een betrouwbare methode kan aantonen of de alcohol in je bloed opgedronken of eigen-aanmaak van je lichaam is (het zal wel niet) Tot die tijd vind ik 0.2 (krap 1 biertje) meer dan genoeg.
In welke maatregelen slaan we nou eigenlijk precies door?? Het zijn geen 3 examens, maar 2 deeltoetsen en een examen. En voor die deeltoetsen kun je niet zakken of slagen. Die deeltoetsen werken overigens prima, een leerling heeft al een paar keer naast een examinator in de auto gezeten voordat hij naar het examen gaat. Daardoor is hij veel meer op zijn gemak en heeft van tevoren al een hele goede indicatie hoe zijn kansen zijn om het roze papiertje te behalen.
Ben trouwens benieuwd welke allochtoon een rijbewijs krijgt uitgereikt als identiteitskaart. Lijkt me heel sterk. Het kan wel zo zijn dat een allochtoon van binnen de EU zijn rijbewijs inwisselt tegen een NL rijbewijs, maar dat is een heel ander verhaal. Dus rijden met alcohol in je lijf vindt jij ook maar normaal? En over die ene bonbon struikel je echt niet hoor. Bovendien weet je het van een bonbon ook echt wel als er alcohol inzit, daar ga je dan ook geen doos van opvreten. Tenzij je graag op het randje leeft natuurlijk. Een wielrenner die bepaalde medicijnen gebruikt kan ook worden bestraft voor dopinggebruik.
Van criminaliseren is helemaal geen sprake, het bevorderen van de veiligheid op de weg is altijd een goede zaak.
Bovendien, ook tegen bumperkleven worden maatregelen genomen, en terecht. Maar zoals zo vaak wordt er weer geroepen dat ze 'anderen maar moeten pakken', lekker makkelijk.
Punt is dat 1.0 voor vrouw a hetzelfde negatieve effect heeft als voor stoere kerel b wat betreft rijvaardigheid. Of beide peronen hetzelfde reageren door overige effecten van alcohol is ook nog zo'n punt. Maar waar het om gaat is gewoon dat boven een bepaald promillage de rijvaardigheid op welke wijze dan ook aangetast is ongeacht hoe geoefend de drinker ook is en het veilig is deze personen niet toe te laten op de weg.
Bij ongeoefende rijders is minder negatieve invloed nodig om de rijvaardigheid voldoende te beinvloeden zodat ze te slecht rijden (ook weer afhankelijk van de persoon en zijn rijvaardigheid).
Maar al met al geen slechte regel.
Personal spam: http://www.kenya2ndhand.com
Personal spam: http://www.kenya2ndhand.com
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken