Verbod virtuele itemhandel in Zuid-Korea

Zuid-Korea gaat een verbod op de handel in virtuele items instellen. De regering nam de beslissing om leerlingen aan te moedigen geen tijd te verspillen, aldus de Korea Times.

Het land is een grote markt voor online games en handel in items in diezelfde games, maar volgende maand gaat er een wet van kracht die alle handel in virtuele objecten verbiedt. "Het belangrijkste doel van spellen is entertainment en moet worden gebruikt voor academische en andere goede doelen", zegt Kim Kap-soo, hoofd van het ministerie van Cultuur, Sport en Toerisme. Hij geeft aan dat het verzamelen van ingame items voor commercieel gebruik een ernstige belemmering is bij het creëren van een gezonde gamecultuur.

De wet is de laatste nagel aan de doodskist van het veilinghuis in Diablo 3 in Zuid-Korea, waar uitgever Blizzard Entertainment sowieso al een zware tijd heeft doorstaan in de afgelopen tijd. Deze week zijn Koreaanse cafe-eigenaren een rechtszaak begonnen tegen de de uitgever om het vereiste online zijn om het spel Diablo 3 te spelen te laten veranderen.

Daarnaast verbiedt de nieuwe wet farmbots, software die door gamers gebruikt wordt om items en goud te verzamelen in een spel zonder het personage in de game zelf te besturen. De Zuid-Koreaanse regering geeft aan dat meer dan zestig procent van de geruilde items op de markt wordt verkregen door middel van bots, die op deze manier online games een negatieve reputatie geven. Als een Zuid-Koreaanse speler toch nog gaat botten dan krijgt deze een boete van vijftig miljoen won, ongeveer 35000 euro, en een maximum van vijf jaar gevangenis.

Diablo III veilinghuis