Pabo-studenten die na na het eerste jaar van hun opleiding nog onvoldoendes halen voor Nederlands en rekenen, moeten de opleiding verlaten. Deze regeling heeft minister Maria van der Hoeven (Onderwijs) vrijdag gemaakt met de lerarenopleidingen. De minister verklaarde tot deze regeling te zijn over gegaan omdat veel studenten die een opleiding voor onderwijzer volgen, onvoldoende kunnen rekenen.
Alle studenten die de pabo willen volgen moeten voortaan voor de opleiding een toets rekenen en taal maken. Is het niveau onvoldoende, dan krijgen ze bijlessen. Na het eerste pabo jaar krijgen de leraren-in-spé nog een test. Studenten die die test niet halen krijgen een bindend studieadvies iets anders te zoeken. Welk niveau de studenten moeten halen, mogen de opleidingen zelf bepalen.
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Op vrijdag 29 april 2005 23:50 schreef ameube het volgende: op de pabo leer je mensen helpen . daar hoef je niet voor te rekenen . alleen als je je salarisstrook wil checken .
Mensen die van het PABO komen maken nog geregeld spelfouten. Zo hamer je al vroeg een foute spelling erin bij kinderen. En dit komt uit onderzoeken naar voren en hoor ik ook van mensen die af en toe op een school komen die ik ken.
Op vrijdag 29 april 2005 23:50 schreef ameube het volgende: op de pabo leer je mensen helpen . daar hoef je niet voor te rekenen . alleen als je je salarisstrook wil checken .
Op vrijdag 29 april 2005 23:50 schreef ameube het volgende: op de pabo leer je mensen helpen . daar hoef je niet voor te rekenen . alleen als je je salarisstrook wil checken .
Op de PABO leer je hoe je andere mensen dingen als Nederlands en rekenen kan leren. Als je die dingen zelf al niet kunt, hoe wil je het een ander dan leren? Volgensmij ben je in de war met een SPW opleiding oid.
Ik zit zelf op een HBO en het valt me op dat 95% niet eens kan hoofdrekenen en dat is toch zeer beschamend foto
Op vrijdag 29 april 2005 23:50 schreef ameube het volgende: op de pabo leer je mensen helpen . daar hoef je niet voor te rekenen . alleen als je je salarisstrook wil checken .
Vinden ze het gek dat niemand meer kiest voor exacte vakken als ze van de basis school afkomen.
Al die mutsen die niet kunnen rekenen mijden het vak angstvallig. Als kind neem je diezelfde houding aan t.o.v. cijfertjes.
Dus iedereen wil een pret pakket net als de juffrouw in d'r jonge jaren.
"Britain and France had to choose between war and dishonor. They chose dishonor. They will have war.” Churchill www.jihadwatch.org
Op vrijdag 29 april 2005 23:50 schreef ameube het volgende: op de pabo leer je mensen helpen . daar hoef je niet voor te rekenen . alleen als je je salarisstrook wil checken .
Op zaterdag 30 april 2005 00:03 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Ik ga een dubbelstudie Wis- & Natuurkunde doen en ik kan ook niet hoofdrekenen foto
Hoofdrekenen word je op de basisschool bijgebracht, maar zodra iedereen daar vanaf is en een rekenmachine krijgt zijn ze het alweer vergeten. Zelfs sommen op papier uitrekenen zonder rekenmachine lukt bijna niemand, terwijl mijn neefje van negen dit moeiteloos kan. Mijn neefje staat op dat gebied dus een stuk boven de HBO'ers foto
Op zaterdag 30 april 2005 00:03 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Ik ga een dubbelstudie Wis- & Natuurkunde doen en ik kan ook niet hoofdrekenen foto
Hoofdrekenen wordt wel wat overschat misschien, maar het is wel zo dat het hier gaat om de basisschool, waar kinderen een basis krijgen voor hun latere studeer of werk leven. Dan is het toch wel handig als de juf zelf weet hoe je moet spellen en rekenen.
--- And when the leaves fall the land looks more human it's got me questioning the essence of my farm boy blues hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
Op zaterdag 30 april 2005 00:08 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Hoofdrekenen wordt wel wat overschat misschien, maar het is wel zo dat het hier gaat om de basisschool, waar kinderen een basis krijgen voor hun latere studeer of werk leven. Dan is het toch wel handig als de juf zelf weet hoe je moet spellen en rekenen.
Hoofdrekenen is mijn inziens de basis van rekenen. Mensen die niet kunnen hoofdrekenen komen vaak met behulp van een rekenmachine ook niet uit de wat complexere sommen en formules, puur omdat ze de basis missen en daarom geen verbanden kunnen leggen. Deels heeft dat natuurlijk te maken met het ontbreken van dat inzicht bij sommige mensen, maar het komt ook doordat er na de basisschool geen aandacht meer aan hoofdrekenen wordt besteed en alles wordt maar uitgerekend met behulp van een rekenmachine.
Op zaterdag 30 april 2005 00:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hoofdrekenen word je op de basisschool bijgebracht, maar zodra iedereen daar vanaf is en een rekenmachine krijgt zijn ze het alweer vergeten. Zelfs sommen op papier uitrekenen zonder rekenmachine lukt bijna niemand, terwijl mijn neefje van negen dit moeiteloos kan. Mijn neefje staat op dat gebied dus een stuk boven de HBO'ers foto
Achja in feite heb je in je carrière weinig aan hoofdrekenen. Het is handig, maar met een papiertje of een rekenmachine sta je sowieso veel sterker. Het is overigens wel handig in de supermarkt ofzo, maar m'n geheugen is sowieso slecht.
Op zaterdag 30 april 2005 00:14 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hoofdrekenen is mijn inziens de basis van rekenen. Mensen die niet kunnen hoofdrekenen komen vaak met behulp van een rekenmachine ook niet uit de wat complexere sommen en formules, puur omdat ze de basis missen en daarom geen verbanden kunnen leggen. Deels heeft dat natuurlijk te maken met het ontbreken van dat inzicht bij sommige mensen, maar het komt ook doordat er na de basisschool geen aandacht meer aan hoofdrekenen wordt besteed en alles wordt maar uitgerekend met behulp van een rekenmachine.
Bullshit, ik kan niet hoofdrekenen omdat ik een slecht geheugen heb, ik heb wel een goed inzicht in de wiskunde en kan algebraisch ook genoeg oplossen zonder GR.
Op zaterdag 30 april 2005 00:20 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Achja in feite heb je in je carrière weinig aan hoofdrekenen. Het is handig, maar met een papiertje of een rekenmachine sta je sowieso veel sterker. Het is overigens wel handig in de supermarkt ofzo, maar m'n geheugen is sowieso slecht.
Geheugen kun je trainen, en hoofdrekenen ook. Best wel handig als je het kunt in je dagelijks leven, maarja helaas ben ik zo'n luie gast die liever rekenmachine gebruikt
Ik zit zelf op de PABO en ben het er voor de volle 100% mee eens! Als je ziet wat voor niveau sommige studenten hebben qua rekenen, dan vraag ik me af hoe ze dat later willen doen met leerlingen.
Het enige wat je moet beheersen om je rekenen te halen zijn sommen op niveau Groep 8+, dus net iets moeilijker als Groep 8 sommen. Als je dat nog niet kunt als HBO-student... dan vraag ik me af of het allemaal wel goed gaat met de huidige opleidingen!
Volledig mee eens. Ik heb de pabo gedaan, en stond echt verbaasd van het niveau van de opleiding an sich... maar dat lag meer aan de pabo zelf geloof ik. Rekenen en taal moeten er veel meer ingehamerd worden! Hoe wil je het anders overbrengen?
Achja in feite heb je in je carrière weinig aan hoofdrekenen. Het is handig, maar met een papiertje of een rekenmachine sta je sowieso veel sterker. Het is overigens wel handig in de supermarkt ofzo, maar m'n geheugen is sowieso slecht.
Dat is dus echt niet waar. Hoofdrekenen is wel degelijk belangrijk in heel veel beroepen. Het gaat dan vaak niet om zeer exacte berekeningen, maar om het vermogen om snel een redelijke schatting te kunnen maken. Als je in gesprekken/onderhandelingen met collega's, klanten of leveranciers niet zonder hulpmiddelelen snel en goed in kan schatten wat een bepaald bedrag betekent voor je budget, doorlooptijd project etc sta je gewoon een stuk zwakker. Ook in te schatten of je geen grove fouten in je berekeningen met je rekenmachine hebt gemaakt is het belangrijk.
Op vrijdag 29 april 2005 23:50 schreef ameube het volgende: op de pabo leer je mensen helpen . daar hoef je niet voor te rekenen . alleen als je je salarisstrook wil checken .
volgens mij ben je in de war met de BAVO (RNO)
die helpen idd mensen maar de pabo is gewoon de lerarenopleiding etc
"Even though I walk through the valley of the shadow of death, I shall fear no evil....cause I'm the meanest motherfucker in the valley!"
Ik verbaas me nergens meer over, tegenwoordig. Als je al ziet hoe ernstig het merendeel van de FOK!kers de Nederlandse taal danig geweld aandoet en het niveau aan de kassa van menig winkel ziet, lopen de tranen met bakken van je gezicht.
Nu ben ik volgens sommigen al best een "ouwe lul" (34), maar het komt vaker voor dat ik het totaalbedrag wat ik moet afrekenen al op de toonbank leg alvorens de caissière al m'n boodschappen langs de scanner heeft gehaald. Ook moet ik me dikwijls gewoon inhouden om maar niets te zeggen van tenenkrommend taalmisbruik in advertentieteksten in de etalages.
Eens per jaar kom ik nog op m'n oude basisschool. De school waar mij de tafels van vermenigvuldiging eens in het hoofd geramd werden. De school waar ik leerde wanneer ik een -d, -t of -dt moets gebruiken. Daar zitten de kinderen van de tweede klas (ik weiger om "groep 4" te zeggen) al met zakjapanners te spelen. Die mochten wij pas in de zesde klas gebruiken, zodra we fatsoenlijk konden hoofdrekenen!
Dit was bij ons vorig jaar al zo, een meisje haalde elke keer een 3 voor rekenen en die moest dus stoppen met de opleiding, als je niet eens zulke simpele rekensommen kan maken... damn!
Ook de taal is bij sommigen echt verschrikkelijk! Er zitten heel erg veel allochtonen op de opleiding, wat op zich geen probleem is, zolang ze normaal nederlands kunnen, helaas kan de helft dat alleen niet foto
Nothing's what it seems to be, I'm a replica, I'm a replica Empty shell inside of me I'm not myself, I'm a replica of me...
Prima maatregel, Schooldirecteur van mijn kinderen spreekt waardeloos nederlands: consequent "hun hebben" en zo. Probeer dan je kinderen maar eens behoorlijk Nederlands te leren.
Op zaterdag 30 april 2005 08:01 schreef leonor het volgende: Prima maatregel, Schooldirecteur van mijn kinderen spreekt waardeloos nederlands: consequent "hun hebben" en zo. Probeer dan je kinderen maar eens behoorlijk Nederlands te leren.
Die vent zou eraf geschopt moeten worden. Overigens ben ik het eens. Ik heb ook de PABO gedaan (meer dan 10 jaar geleden) en toen was het al triestig. Ik kon niet begrijpen dat mijn medestudenten niet de eerste keer gelijk die taal- en rekentoetsen haalden. De kinderen die nu ook "hun" zeggen, zitten in de klas bij die afgestudeerden van 10 jaar geleden.
Op zaterdag 30 april 2005 04:37 schreef Daffodil31LE het volgende: Ik verbaas me nergens meer over, tegenwoordig. Als je al ziet hoe ernstig het merendeel van de FOK!kers de Nederlandse taal danig geweld aandoet en het niveau aan de kassa van menig winkel ziet, lopen de tranen met bakken van je gezicht.
Nu ben ik volgens sommigen al best een "ouwe lul" (34), maar het komt vaker voor dat ik het totaalbedrag wat ik moet afrekenen al op de toonbank leg alvorens de caissière al m'n boodschappen langs de scanner heeft gehaald. Ook moet ik me dikwijls gewoon inhouden om maar niets te zeggen van tenenkrommend taalmisbruik in advertentieteksten in de etalages.
Eens per jaar kom ik nog op m'n oude basisschool. De school waar mij de tafels van vermenigvuldiging eens in het hoofd geramd werden. De school waar ik leerde wanneer ik een -d, -t of -dt moets gebruiken. Daar zitten de kinderen van de tweede klas (ik weiger om "groep 4" te zeggen) al met zakjapanners te spelen. Die mochten wij pas in de zesde klas gebruiken, zodra we fatsoenlijk konden hoofdrekenen!
Ben het maar ten dele eens met die kassa (vrouw zit er ook wel eens, maar die heeft toch MLO gedaan) maar idd over het basisonderwijs.....
Valt op de school van mijn kinderen wel mee. Rekenmachines mogen op één dag van de week (bij de juf....) gebruikt worden in klas 4 (groep 6...). Spelling gaat trouwens wel goed. Zitten trouwens nog veel leraren uit MIJN tijd op diezelfde school... foto
Op vrijdag 29 april 2005 23:50 schreef ameube het volgende: op de pabo leer je mensen helpen . daar hoef je niet voor te rekenen . alleen als je je salarisstrook wil checken .
de pabo is een lerarenopleiding helder licht, rekenen en nederlands lijken me wel op z'n plaats, zeker nederlands, in deze BrEeZaH cultuur
Soms is 't beater iets moeis te verleeze, beater verlieze als dat ge 't noeit het gehad
foto Sinds wanneer moet je goed kunnen rekenen om les te geven. Op de basisschool zijn rekenen en taal maar een fractie van de bezigheden. Daarnaast is het voldoende lijkt mij als je reken niveau iets boven dat van groep 8 ligt. Dus het niveau van een brugklasser is al voldoende.
Kennis van me die de Pabo doet, is schrikbarend slecht in Nederlands. Ze heeft van de basaalste regels geen benul. Ook Engels spreekt ze nauwelijks, terwijl ze er wel les in moet geven. Betreurenswaardig.
Op zaterdag 30 april 2005 09:01 schreef GroteKahn het volgende: foto Sinds wanneer moet je goed kunnen rekenen om les te geven. Op de basisschool zijn rekenen en taal maar een fractie van de bezigheden. Daarnaast is het voldoende lijkt mij als je reken niveau iets boven dat van groep 8 ligt. Dus het niveau van een brugklasser is al voldoende.
Onzin weer.
Ik dacht dat je op de basisschool de basis van het hele onderwijs aan bod kwam. Dus ook rekenen. Ja natuurlijk moet je dan goed kunnen rekenen. Om nu te zeggen dat je net zo goed moet kunnen rekenen als een brugklasser gaat mij wel erg ver. Ik zou het absoluut niet acceptabel vinden als mijn kind les kreeg van een brugklasser.
En heb je er ook wel eens rekening mee gehouden dat er slimme kinderen zijn? Hou zou je het vinden als je kind in groep 8 gestopt wordt te leren omdat de jef niet slimmer is?
Nee, ik heb al 15 jaar geen hoge pet op van de PABO (sorry PABO studenten hier). Dat komt door een toets die ik ooit onder ogen gehad heb. PABO wordt geacht HBO niveau te zijn, maar dat was toch echt een toets op middelbareshool niveau. (er stonden zelfs bewoordingen in als "noem, als je ze kunt herinneren, de 5 kenmerken van...". Wat, als je ze niet kunt herinneren is het niet fout?)
Wat ik me afvraag waarom ik zoveel nutteloze dingen uit mijn hoofd moest leren op school. Allemaal zaken die je in Encyclopedie en Atlas zo kan opzoeken. Was een paar jaar terug op een reünie van mijn basisschool, en een veel gehoord commentaar was: Het was een leuke school, maar foutloos schrijven is er nooit meer ingekomen.
Hum. Natuurlijk is het heel belangrijk dat je rekenen en spelling haalt. Het is alleen een erg moeilijke opgave. Ik zit in mijn eerste jaar op de PABO en ik heb mijn eerste toets, van zowel rekenen als spelling op mijn eerste aanbieding niet gehaald. (je krijgt twee aanbiedingen in een jaar) 80 Meerkeuze vragen ... die erg verwarrend kunnen zijn, en je mag 16 fout hebben. Ik moet er hard tegenaan voor blok4, als ik mijn toetsen niet haal kan ik mijn P vergeten. Er is op de HRO wel een regeling dat als je je P niet hebt aan het einde van het tweede jaar dat je de opleiding moet verlaten. (dus ook als je óf je spelling óf je rekenen niet hebt) En dat vind ik eigenlijk best ok, het zijn toch twee hele belangrijke vakken. (....dat je niet zo goed leskrijgt van docenten op de pabo is weer een ander verhaal....)
Op zaterdag 30 april 2005 09:01 schreef GroteKahn het volgende: foto Sinds wanneer moet je goed kunnen rekenen om les te geven. Op de basisschool zijn rekenen en taal maar een fractie van de bezigheden. Daarnaast is het voldoende lijkt mij als je reken niveau iets boven dat van groep 8 ligt. Dus het niveau van een brugklasser is al voldoende.
Onzin weer.
Je niveau van rekenen moet op dat van een groep 8 kind zijn. Je moet de citotoets foutloos kunnen maken. Maar, jullie moeten niet vergeten dat mensen die voor de klas staan over *alles* een hoop kennis moeten hebben. (rekenen (verschillende manieren uit je bolle koppie), spelling (alles met schrijfwijzen, ontleden en leestekens), didactische vaardigeden over ALLE vakken, natuur onderwijs, engels, geschiedenis, ICT, pedagogisch handelen, onderwijskunde, beeldend, schrijven, muziek,.... En aangezien het reken niveau van kinderen niet vaak boven die van de leraar uitkomt, zie ik geen probleem.
niet helemaal eerlijk, wat moeten leerkrachten in groep 1 en 2 met rekenen en taalkennis? lijkt dus weer een noodzaak te worden om terug te gaan naar het basisschool/kleuterschool concept. Voor de rest uiteraard is het logisch dat een pabo-er niet alleen moet knippen en plakken en ook goed moet kunnen rekenen en ook qua Nederlandse taalvaardigheid moet kunnen presteren. Als docent Informatica moet ik ook mijn wiskunde op hoog niveau wel voor elkaar hebben, zelfs al doceer ik het nooit...
Een goede maatregel, ook al is deze al in volle gang. Ikzelf zit nu in het eerste jaar van de PABO, waar ik ook verbaasd sta over het aantal leerlingen dat de Nederlandse taal niet goed onder de knie heeft.
Daarbij moet wel vermeld worden dat op iedere school het 'groep 8+' niveau waar door sommige mensen hier over gesproken wordt, op elke PABO anders ligt. De toetsen zelf zijn zeer verschillend, evenals de normering. Het simpele voorbeeld is er; mensen die in Leiden het niveau 8 niet beheersen van Nederlands en rekenen, mogen in Den Haag zo instromen in het 2e jaar.
Ik denk dat de gemiddelde FOK!'er deze ook niet kan maken met de normering die op (sommige van) de PABO's van kracht is. Jammer dat er zo 'licht' over gedacht wordt, simpel is het zeker niet. De kennis die je geacht wordt te hebben als 'juffrouw', gaat veel verder dan de meeste middelbare scholieren hebben na hun eindexamen VWO.
Wat dan ook weer jammer is, is dat er op vooropleidingen niet zoveel aandacht besteed wordt aan rekenen en taal. Ik doe de opleiding onderwijsassistent, MBO niveau 4. Hiermee kan je doorstromen naar de PABO en deze dan in 3 jaar i.p.v. 4 jaar doen.
We hebben 10 weken geen eigen vaardigheden (rekenen en taal dus) gehad omdat er geen leerkracht was voor het vak. Vervolgens is er wel een leerkracht, maar is ze opgeleid voor het geven van drama... Met als gevolg, dat wij alle antwoorden zelf moeten verzinnen!
Ondertussen roepen wel alle leraren dat ze willen dat we al op PABOniveau functioneren in onze eigen vaardigheden, zodat we het straks makkelijk redden. Het niveau van lesgeven is alleen zo laag foto.
Op zaterdag 30 april 2005 00:20 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Bullshit, ik kan niet hoofdrekenen omdat ik een slecht geheugen heb, ik heb wel een goed inzicht in de wiskunde en kan algebraisch ook genoeg oplossen zonder GR.
Geheuegen heeft niets te maken met hoofdrekenen. Het is allemaal oefening, gewoon een kwestie van doen. Dit zul je merken op je opleiding natuurkunde, al snel zul jij niet meer naar je rekenmachine grijpen omdat het uit je hoofd sneller kan. Het overgrote merendeel is eenvoudige zaken. Ik heb dus een echt waardeloos geheugen, maar ik kan wel hoofdrekenen en nog best goed ook als ik het zelf zeg.
Maar het is op zich een beetje jammer dat een zeer groot deel van de Nederlanders niet "maal 2 +10%" kan doen en dus zo maar wat gokt met de guldenprijs (altijd te hoog ook overigens).
maarja, rekenen en nederlands zijn wel errrrug belangrijk hoor. Ik vind het trouwens belachelijk dat de gemiddelde nederlander voor 12+4 al een rekenmachine pakt... Alleen nederlands is helaas zo'n ***-taal.... (dat krijg je met een lichte dislexy)
Op zaterdag 30 april 2005 00:47 schreef Impry het volgende: Ik zit zelf op de PABO en ben het er voor de volle 100% mee eens! Als je ziet wat voor niveau sommige studenten hebben qua rekenen, dan vraag ik me af hoe ze dat later willen doen met leerlingen.
Het enige wat je moet beheersen om je rekenen te halen zijn sommen op niveau Groep 8+, dus net iets moeilijker als Groep 8 sommen. Als je dat nog niet kunt als HBO-student... dan vraag ik me af of het allemaal wel goed gaat met de huidige opleidingen!
Voor taal is dit overigens bijna hetzelfde.
Ik hoop dat je op de PABO ook taallessen krijgt, want het is "moeilijker dan" foto
Het is van de zotte dat sommige PABO'ers niet kunnen hoofdrekenen, ontleden of juist kunnen spellen. Dat zijn basisdingen die juist een leraar kinderen moet bijbrengen. Natuurlijk moeten ze van een hoop andere zaken ook verstand hebben, maar de PABO is niet voor niets een HBO-opleiding. Er wordt van je verwacht dat je enig niveau bezit.
quote:
niet helemaal eerlijk, wat moeten leerkrachten in groep 1 en 2 met rekenen en taalkennis?
Met taalkennis in ieder geval een hoop. Als een leraar consequent iets fout zegt, probeer het een kind dan nog maar eens af te leren.
Hoofdrekenen is de basis van al het rekenen. En de basis leer je op de basisschool. Hoofdrekenen is dus ook de basis voor schattend rekenen, een vaardigheid die toch echt belangrijk is in de maatschappij.
Ik zou ook graag zien dat in elk vakkenpakket (profiel) Nederlands, Engels en wiskunde terugkomt. In mijn ogen is dit toch wel het belangrijkste dat je mee moet krijgen vanaf de middelbare school naar een vervolgopleiding.
Studenten aan de PABO moeten vooral les krijgen in de didactiek van het rekenonderwijs. Hoe biedt je de stof aan, op welke manier werkt dit het beste voor de leerlingen en hoe kan ik hun problemen het beste oplossen. Een vereiste is dat ze zelf een brede rekenbasis hebben en flink geoefend hebben op de PABO door elkaar te helpen op hun eigen niveau. Dit geldt uiteraard ook voor taalonderwijs.
Op zaterdag 30 april 2005 10:01 schreef JoopK het volgende: niet helemaal eerlijk, wat moeten leerkrachten in groep 1 en 2 met rekenen en taalkennis?
Het bewust leren is dan misschien nog niet zo aan de orde. Maar ook in groep 1 en 2 is het wel handig als de leerkracht goed Nederlands spreekt, en constructies als "hun hebben" in plaats van "zij hebben" niet gebruikt. Als de kleuters de hele dag "hun hebben" horen dan is het veel lastiger om ze later "zij hebben" te leren. Dan kun je het beter meteen goed doen.
Op zaterdag 30 april 2005 09:21 schreef Aliisia het volgende: Hum. Natuurlijk is het heel belangrijk dat je rekenen en spelling haalt. Het is alleen een erg moeilijke opgave. Ik zit in mijn eerste jaar op de PABO en ik heb mijn eerste toets, van zowel rekenen als spelling op mijn eerste aanbieding niet gehaald. (je krijgt twee aanbiedingen in een jaar) 80 Meerkeuze vragen ... die erg verwarrend kunnen zijn, en je mag 16 fout hebben. -knip-
Sorry, maar krijg je op die HBO opleiding over REKENEN op basisschool niveau een toets met alleen 80 MEERKEUZE vragen? fotofoto
quote:
(....dat je niet zo goed leskrijgt van docenten op de pabo is weer een ander verhaal....)
Dit is echt bullshit, je hebt als het goed is op zijn minst de havo weten te halen en dan moet spelling en rekenen op basisschoolniveau echt een inkoppertje zijn. Sterker nog: Dat zou je dus echt makkelijk moeten kunnen halen zonder uberhaupt op de PABO in een boek gekeken te hebben.
Wat heb je in godsnaam uitgevreten voor je naar de PABO mocht? En hoe krijg je het met zo'n niveau voor elkaar om uberhaupt de HAVO af te maken?
Volgens mij zijn ze echt te diep gezonken daar foto
Op zaterdag 30 april 2005 10:01 schreef BettyBoop het volgende: Ik denk dat de gemiddelde FOK!'er deze ook niet kan maken met de normering die op (sommige van) de PABO's van kracht is. Jammer dat er zo 'licht' over gedacht wordt, simpel is het zeker niet. De kennis die je geacht wordt te hebben als 'juffrouw', gaat veel verder dan de meeste middelbare scholieren hebben na hun eindexamen VWO.
Grapje zeker? Ik heb het VWO gedaan en mijn zus is net een half jaartje geleden afgestudeerd aan de PABO. Ik heb haar vaak genoeg moeten helpen met rekensommetjes e.d. en dat was hooguit brugklas niveau. Zelfde geldt voor de taal, mijn zus maakt ook nu nog regelmatig taalfouten. Ik ben ook niet bepaald onder de indruk van, bijvoorbeeld, de kennis die mijn zus heeft over onze geschiedenis.
Al met al denk ik dat de gemiddelde vwo'er na zijn schoolexamen echt wel meer kennis heeft van rekenen en taal dan een afgestudeerde aan de PABO.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable." Ambroce Bierce
Op zaterdag 30 april 2005 00:00 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Op de PABO leer je hoe je andere mensen dingen als Nederlands en rekenen kan leren. Als je die dingen zelf al niet kunt, hoe wil je het een ander dan leren? Volgensmij ben je in de war met een SPW opleiding oid.
Ik zit zelf op een HBO en het valt me op dat 95% niet eens kan hoofdrekenen en dat is toch zeer beschamend foto
komt omdat in de nieuwe wiskunde alles met een rekenmachine wordt gedaan. ik stuitte ok op dit problem met breuken. Toen heb ik alles via het hoofd gedaan..conculise op het examen was ik als eerste klaar met het hoogste cijfer ...en slecht 1 keer de rekenmachine aangeraakt. Ik vind dat op de middelbare school meer met hoofd ehn dan pas met machine moet
Op zaterdag 30 april 2005 10:48 schreef TR08 het volgende:
[..]
Sorry, maar krijg je op die HBO opleiding over REKENEN op basisschool niveau een toets met alleen 80 MEERKEUZE vragen? fotofoto [..]
Dit is echt bullshit, je hebt als het goed is op zijn minst de havo weten te halen en dan moet spelling en rekenen op basisschoolniveau echt een inkoppertje zijn. Sterker nog: Dat zou je dus echt makkelijk moeten kunnen halen zonder uberhaupt op de PABO in een boek gekeken te hebben.
Wat heb je in godsnaam uitgevreten voor je naar de PABO mocht? En hoe krijg je het met zo'n niveau voor elkaar om uberhaupt de HAVO af te maken?
Volgens mij zijn ze echt te diep gezonken daar foto
Oy, oy. Heb jij toevallig die toetsen wel eens ingekeken? Ik had perfecte eindscores op mijn eindexamen HAVO, en ik ben absoluut geen dom sponsje. Ik denk dat je, voordat je oordeelt over de 'simpelheid' van deze toetsen en dit niveau, eerst een goed beeld zou moeten krijgen van deze toetsen. (Rekenen is trouwens geen meerkeuze, dat was spelling. Dat had ik een beetje vaag opgeschreven. ) Natuurlijk zijn de toetsen voor iedereen haalbaar, en bijles kun je altijd krijgen. Het is wat de student er zelf voor doet om deze tentamens te halen. Ik vind dat de illusie dat de opleiding PABO onder HBO niveau is eens moet ophouden. Over het algemeen hebben goed opgeleide 4e jaars PABO studenten meer algemene kennis dan een student die één richting op gespecialiseerd is.
....En als je er zó mee zit dat de aankomende leraren 'zo dom' zijn... Dan houd je je kind toch thuis en geef je hem zelf onderwijs...? *sarcastische grijns*
Op zaterdag 30 april 2005 12:23 schreef Aliisia het volgende:
[..]
Oy, oy. Heb jij toevallig die toetsen wel eens ingekeken? Ik had perfecte eindscores op mijn eindexamen HAVO, en ik ben absoluut geen dom sponsje. Ik denk dat je, voordat je oordeelt over de 'simpelheid' van deze toetsen en dit niveau, eerst een goed beeld zou moeten krijgen van deze toetsen.
Je hebt gelijk, dat heb ik nooit gedaan. Maar ik ben erg benieuwd, je mag me wel een paar toetsen opsturen. Hier is mijn mail Ik zal je binnen een paar dagen zeggen wat ik er van vind foto
quote:
....En als je er zó mee zit dat de aankomende leraren 'zo dom' zijn... Dan houd je je kind toch thuis en geef je hem zelf onderwijs...? *sarcastische grijns*
Ik heb al bijles gegeven aan mijn broertjes, vriendin en schoonzusje foto Verder heb ik ook al eens gastles gegeven aan groepen van 50-80 middelbare scholieren tegelijk en iedere groep 2 uur aaneengesloten zonder pauze (3e-6e klas Mavo/Havo/VWO). Ik heb geen orde hoeven houden, de leerlingen vonden het leuk en met de bijles heb ik altijd te horen gekregen dat ik beter uitlegde dan de leraar. Dus ik zou wel een eind komen denk ik foto Thuis houden gaat niet lukken natuurlijk, dat weet je zelf ook wel. Ik zou ook niet willen dat mijn toekomstig kroost zo alle kontakt met vriendjes mis loopt.
Update over die toetsen: Ik wil je wel een voorstel doen foto Jij regelt voor mij zo'n Nederlandse- en een rekentoets en houdt de oplossingen in eerste instantie achter. Ik ga vervolgens jou eerst mijn mening sturen over die toetsen en vervolgens maak ik ze. Achteraf kijken we ze na en beoordelen ze volgens de norm die voor jou ook gegolden heeft. Mijn mening en de resultaten sturen we hier later op naar fok!, wat de uitslag ook is. Deal?
Op zaterdag 30 april 2005 11:18 schreef roobje het volgende:
[..]
Grapje zeker? Ik heb het VWO gedaan en mijn zus is net een half jaartje geleden afgestudeerd aan de PABO. Ik heb haar vaak genoeg moeten helpen met rekensommetjes e.d. en dat was hooguit brugklas niveau. Zelfde geldt voor de taal, mijn zus maakt ook nu nog regelmatig taalfouten. Ik ben ook niet bepaald onder de indruk van, bijvoorbeeld, de kennis die mijn zus heeft over onze geschiedenis.
Al met al denk ik dat de gemiddelde vwo'er na zijn schoolexamen echt wel meer kennis heeft van rekenen en taal dan een afgestudeerde aan de PABO.
Dan nodig ik jou uit een tentamen van Hogeschool Leiden te maken, ik ben erg benieuwd wat jouw score zal zijn.
Zoals je al had kunnen lezen, zijn de tentamens op alle PABO's anders, er is een gigantisch groot niveauverschil tussen welke kennis je op welke PABO moet hebben.
De werkelijke schok zal voor de meeste Fok!kers over een paar jaar pas komen, als hun eigen kinderen naar school gaan. Pas dan zul je, net als ik nu een kleine 6 jaar meemaak, geschokt zijn door het niveau van de mensen die jouw kind les moeten geven. Een andere school is geen optie, want als je rondvraagt en -kijkt, merk je dat het overal zo treurig gesteld is. Een fatsoenlijk handschrift is er niet meer bij (en dat kalkt dan in een soort spijkerschrift "Dat kan netter!" onder het opstel van je kind), rekenen kan niet anders dan met een rekenmachine en als je tijdens een ouderavond naar achterliggende methodiek van een rekenmethode vraagt, zijn schaapachtige blikken je deel. Ze hebben geen enkel benul.
Taalvaardigheid heeft prioriteit 0 op de PABO. "Beter als", "Dat vindt je", ze draaien hun hand er niet voor om. Elementaire zaken als werkwoordsvervoegingen moeten ze waarschijnlijk opzoeken, en over de regels voor de tussen-n zullen we het maar helemaal niet hebben.
Gelukkig krijgen mijn kinderen hun schriften mee naar huis. Zodoende heb ik nu al een paar keer zo'n "leerkracht" ter verantwoording geroepen over de "correcties" in zo'n schrift. Niet dat het helpt, want ze blijven een beetje dom glimlachen en "oh wat stom!" giechelen. En in het volgend schrift is het weer raak.
Dat zal voor veel mensen allemaal niet zo erg zijn, maar mij gaat het erom dat deze lieden de basisvaardigheden niet eens beheersen. Hoe kan ik er dan in vredesnaam op vertrouwen dat mijn kinderen op alle andere vlakken fatsoenlijk onderwijs krijgen?
En om op het nieuwsbericht terug te komen: dat gaat dus helemaal niets uithalen. De PABO's van dit land vinden namelijk dat ze prima werk leveren, anders laten ze die zwakke leerlingen hun diploma niet halen. Aangezien ze volgens het nieuwsbericht ook deze keer zelf de norm mogen bepalen, verandert er dus niets.
If brute force doesn't solve your problem, then you're not using enough of it.
Op zaterdag 30 april 2005 09:21 schreef Aliisia het volgende: [knip] toch twee hele belangrijke vakken. [knip]
Het is voor jou te hopen dat er niet heel streng naar de grammatica wordt gekeken.
Het probleem waar de PABO als opleiding of schooltype volgens mij mee te kampen heeft is dat er veel mensen op af komen die het zien als een opleiding waar je niets voor hoeft te doen en niets voor hoeft te kunnen. "Uiteindelijk is het toch een kwestie van een stel basisschoolkinderen de baas kunnen blijven." De opleiding is blijkbaar niet goed op die instelling ingesteld, met als resultaat dat afgestudeerde basisschoolleerkrachten slechts een bedenkelijk niveau halen. Overigens heb ik me altijd al afgevraagd of PABO HBO of MBO is... Dat het HBO is, tezamen met het niveau van de instromende studenten, doet bij mij ook vraagtekens rijzen wat betreft het niveau van de HAVO.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
Op zaterdag 30 april 2005 14:22 schreef Aliisia het volgende: Sounds like fun. Ik zal eens proberen om zo'n toets die al gemaakt is mee naar huis te kunnen nemen.. Deal. foto
Lachwekkend en triest. Ik roep het al jaren en heb er ook al topics over geopend op Fok. Het onderwijs in Nederland is in- en in triest. De PABO, daar veeg ik mijn reet mee af. De mensen die daaraan studeren, zijn veelal niet eens in staat om de toetsen van groep 8 zelf met succes af te leggen. Nou vraag ik je, als je d's en t's al niet uit elkaar kunt houden en breuken niet kunt optellen, wat moet je dan in godsnaam voor de klas? Ik mag toch aannemen dat een 20-jarige een toets voor een 11-jarige met succes kan afleggen, of niet soms?!
Maar ja, onderwijs is tegenwoordig ook niet meer hameren en gewoon kennis vergaren zoals vroeger. Het moet nu 'zacht' zijn, 'met elkaar leren omgaan' en is op 'communicatieve vaardigheren' gericht. BULLSHIT. Stampen moet je, pak de boeken maar en ga maar rijtjes leren. Net zo lang tot je de geschiedenis kent, kunt spellen en hoofdrekenen. Die alfa-bullshit mag je houden. Ach, wat wil je met de feminisering van het onderwijs. Dat is de hoofdschuldige.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness." -Mark Steyn
Wat een onzin om zo laagdunkend te praten over de PABO. Als je het niet eens bent met het niveau, verdiep je er dan wat meer in. Dan zul je erachter komen dat je heel wat in je mars moet hebben om voor een klas te kunnen staan. 'vmbo is nog moeilijker' is een opmerking waar ik niet eens op in zal gaan, omdat blijkt dat degene die zoiets uitkraamt geen gebruik maakt van zijn of haar hersenen.
Geef je kind zelf les, of probeer wat respect op te brengen voor het beroep van leerkracht. Het is wel erg makkelijk alle leerkrachten over 1 kam te scheren en ze allemaal maar 'dom' te noemen.
Reageer zelf
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt
kun je gratis een FOK!account aanmaken
daar hoef je niet voor te rekenen .
alleen als je je salarisstrook wil checken .
Goede maatregel dus!
Ik zit zelf op een HBO en het valt me op dat 95% niet eens kan hoofdrekenen en dat is toch zeer beschamend foto
Al die mutsen die niet kunnen rekenen mijden het vak angstvallig.
Als kind neem je diezelfde houding aan t.o.v. cijfertjes.
Dus iedereen wil een pret pakket net als de juffrouw in d'r jonge jaren.
www.jihadwatch.org
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
trouwens de weg vinden ook niet , maar goed
Best wel handig als je het kunt in je dagelijks leven, maarja helaas ben ik zo'n luie gast die liever rekenmachine gebruikt
Het enige wat je moet beheersen om je rekenen te halen zijn sommen op niveau Groep 8+, dus net iets moeilijker als Groep 8 sommen. Als je dat nog niet kunt als HBO-student... dan vraag ik me af of het allemaal wel goed gaat met de huidige opleidingen!
Voor taal is dit overigens bijna hetzelfde.
Ik heb de pabo gedaan, en stond echt verbaasd van het niveau van de opleiding an sich... maar dat lag meer aan de pabo zelf geloof ik.
Rekenen en taal moeten er veel meer ingehamerd worden!
Hoe wil je het anders overbrengen?
die helpen idd mensen maar de pabo is gewoon de lerarenopleiding etc
Nu ben ik volgens sommigen al best een "ouwe lul" (34), maar het komt vaker voor dat ik het totaalbedrag wat ik moet afrekenen al op de toonbank leg alvorens de caissière al m'n boodschappen langs de scanner heeft gehaald. Ook moet ik me dikwijls gewoon inhouden om maar niets te zeggen van tenenkrommend taalmisbruik in advertentieteksten in de etalages.
Eens per jaar kom ik nog op m'n oude basisschool. De school waar mij de tafels van vermenigvuldiging eens in het hoofd geramd werden. De school waar ik leerde wanneer ik een -d, -t of -dt moets gebruiken. Daar zitten de kinderen van de tweede klas (ik weiger om "groep 4" te zeggen) al met zakjapanners te spelen. Die mochten wij pas in de zesde klas gebruiken, zodra we fatsoenlijk konden hoofdrekenen!
Ook de taal is bij sommigen echt verschrikkelijk! Er zitten heel erg veel allochtonen op de opleiding, wat op zich geen probleem is, zolang ze normaal nederlands kunnen, helaas kan de helft dat alleen niet foto
I'm a replica, I'm a replica
Empty shell inside of me
I'm not myself, I'm a replica of me...
Schooldirecteur van mijn kinderen spreekt waardeloos nederlands: consequent "hun hebben" en zo. Probeer dan je kinderen maar eens behoorlijk Nederlands te leren.
De kinderen die nu ook "hun" zeggen, zitten in de klas bij die afgestudeerden van 10 jaar geleden.
Ben het maar ten dele eens met die kassa (vrouw zit er ook wel eens, maar die heeft toch MLO gedaan) maar idd over het basisonderwijs.....
Valt op de school van mijn kinderen wel mee. Rekenmachines mogen op één dag van de week (bij de juf....) gebruikt worden in klas 4 (groep 6...). Spelling gaat trouwens wel goed. Zitten trouwens nog veel leraren uit MIJN tijd op diezelfde school... foto
Op de basisschool zijn rekenen en taal maar een fractie van de bezigheden.
Daarnaast is het voldoende lijkt mij als je reken niveau iets boven dat van groep 8 ligt. Dus het niveau van een brugklasser is al voldoende.
Onzin weer.
En heb je er ook wel eens rekening mee gehouden dat er slimme kinderen zijn? Hou zou je het vinden als je kind in groep 8 gestopt wordt te leren omdat de jef niet slimmer is?
Nee, ik heb al 15 jaar geen hoge pet op van de PABO (sorry PABO studenten hier). Dat komt door een toets die ik ooit onder ogen gehad heb. PABO wordt geacht HBO niveau te zijn, maar dat was toch echt een toets op middelbareshool niveau.
(er stonden zelfs bewoordingen in als "noem, als je ze kunt herinneren, de 5 kenmerken van...". Wat, als je ze niet kunt herinneren is het niet fout?)
Het is alleen een erg moeilijke opgave. Ik zit in mijn eerste jaar op de PABO en ik heb mijn eerste toets, van zowel rekenen als spelling op mijn eerste aanbieding niet gehaald. (je krijgt twee aanbiedingen in een jaar) 80 Meerkeuze vragen ... die erg verwarrend kunnen zijn, en je mag 16 fout hebben.
Ik moet er hard tegenaan voor blok4, als ik mijn toetsen niet haal kan ik mijn P vergeten. Er is op de HRO wel een regeling dat als je je P niet hebt aan het einde van het tweede jaar dat je de opleiding moet verlaten. (dus ook als je óf je spelling óf je rekenen niet hebt) En dat vind ik eigenlijk best ok, het zijn toch twee hele belangrijke vakken.
(....dat je niet zo goed leskrijgt van docenten op de pabo is weer een ander verhaal....)
Maar, jullie moeten niet vergeten dat mensen die voor de klas staan over *alles* een hoop kennis moeten hebben. (rekenen (verschillende manieren uit je bolle koppie), spelling (alles met schrijfwijzen, ontleden en leestekens), didactische vaardigeden over ALLE vakken, natuur onderwijs, engels, geschiedenis, ICT, pedagogisch handelen, onderwijskunde, beeldend, schrijven, muziek,....
En aangezien het reken niveau van kinderen niet vaak boven die van de leraar uitkomt, zie ik geen probleem.
Opleiding voor het lezen van de PABO..........is plaatjeskijken niet "voldoende"? foto
Ikzelf zit nu in het eerste jaar van de PABO, waar ik ook verbaasd sta over het aantal leerlingen dat de Nederlandse taal niet goed onder de knie heeft.
Daarbij moet wel vermeld worden dat op iedere school het 'groep 8+' niveau waar door sommige mensen hier over gesproken wordt, op elke PABO anders ligt. De toetsen zelf zijn zeer verschillend, evenals de normering. Het simpele voorbeeld is er; mensen die in Leiden het niveau 8 niet beheersen van Nederlands en rekenen, mogen in Den Haag zo instromen in het 2e jaar.
Ik denk dat de gemiddelde FOK!'er deze ook niet kan maken met de normering die op (sommige van) de PABO's van kracht is. Jammer dat er zo 'licht' over gedacht wordt, simpel is het zeker niet. De kennis die je geacht wordt te hebben als 'juffrouw', gaat veel verder dan de meeste middelbare scholieren hebben na hun eindexamen VWO.
Ik doe de opleiding onderwijsassistent, MBO niveau 4.
Hiermee kan je doorstromen naar de PABO en deze dan in 3 jaar i.p.v. 4 jaar doen.
We hebben 10 weken geen eigen vaardigheden (rekenen en taal dus) gehad omdat er geen leerkracht was voor het vak.
Vervolgens is er wel een leerkracht, maar is ze opgeleid voor het geven van drama...
Met als gevolg, dat wij alle antwoorden zelf moeten verzinnen!
Ondertussen roepen wel alle leraren dat ze willen dat we al op PABOniveau functioneren in onze eigen vaardigheden, zodat we het straks makkelijk redden.
Het niveau van lesgeven is alleen zo laag foto.
Ik heb dus een echt waardeloos geheugen, maar ik kan wel hoofdrekenen en nog best goed ook als ik het zelf zeg.
Maar het is op zich een beetje jammer dat een zeer groot deel van de Nederlanders niet "maal 2 +10%" kan doen en dus zo maar wat gokt met de guldenprijs (altijd te hoog ook overigens).
maarja, rekenen en nederlands zijn wel errrrug belangrijk hoor.
Ik vind het trouwens belachelijk dat de gemiddelde nederlander voor 12+4 al een rekenmachine pakt... Alleen nederlands is helaas zo'n ***-taal.... (dat krijg je met een lichte dislexy)
Het is van de zotte dat sommige PABO'ers niet kunnen hoofdrekenen, ontleden of juist kunnen spellen. Dat zijn basisdingen die juist een leraar kinderen moet bijbrengen. Natuurlijk moeten ze van een hoop andere zaken ook verstand hebben, maar de PABO is niet voor niets een HBO-opleiding. Er wordt van je verwacht dat je enig niveau bezit. Met taalkennis in ieder geval een hoop. Als een leraar consequent iets fout zegt, probeer het een kind dan nog maar eens af te leren.
Ik zou ook graag zien dat in elk vakkenpakket (profiel) Nederlands, Engels en wiskunde terugkomt. In mijn ogen is dit toch wel het belangrijkste dat je mee moet krijgen vanaf de middelbare school naar een vervolgopleiding.
Studenten aan de PABO moeten vooral les krijgen in de didactiek van het rekenonderwijs. Hoe biedt je de stof aan, op welke manier werkt dit het beste voor de leerlingen en hoe kan ik hun problemen het beste oplossen. Een vereiste is dat ze zelf een brede rekenbasis hebben en flink geoefend hebben op de PABO door elkaar te helpen op hun eigen niveau. Dit geldt uiteraard ook voor taalonderwijs.
Wat heb je in godsnaam uitgevreten voor je naar de PABO mocht? En hoe krijg je het met zo'n niveau voor elkaar om uberhaupt de HAVO af te maken?
Volgens mij zijn ze echt te diep gezonken daar foto
Al met al denk ik dat de gemiddelde vwo'er na zijn schoolexamen echt wel meer kennis heeft van rekenen en taal dan een afgestudeerde aan de PABO.
Ambroce Bierce
Ik denk dat je, voordat je oordeelt over de 'simpelheid' van deze toetsen en dit niveau, eerst een goed beeld zou moeten krijgen van deze toetsen.
(Rekenen is trouwens geen meerkeuze, dat was spelling. Dat had ik een beetje vaag opgeschreven. )
Natuurlijk zijn de toetsen voor iedereen haalbaar, en bijles kun je altijd krijgen.
Het is wat de student er zelf voor doet om deze tentamens te halen.
Ik vind dat de illusie dat de opleiding PABO onder HBO niveau is eens moet ophouden. Over het algemeen hebben goed opgeleide 4e jaars PABO studenten meer algemene kennis dan een student die één richting op gespecialiseerd is.
....En als je er zó mee zit dat de aankomende leraren 'zo dom' zijn... Dan houd je je kind toch thuis en geef je hem zelf onderwijs...? *sarcastische grijns*
Verder heb ik ook al eens gastles gegeven aan groepen van 50-80 middelbare scholieren tegelijk en iedere groep 2 uur aaneengesloten zonder pauze (3e-6e klas Mavo/Havo/VWO). Ik heb geen orde hoeven houden, de leerlingen vonden het leuk en met de bijles heb ik altijd te horen gekregen dat ik beter uitlegde dan de leraar.
Dus ik zou wel een eind komen denk ik foto
Thuis houden gaat niet lukken natuurlijk, dat weet je zelf ook wel. Ik zou ook niet willen dat mijn toekomstig kroost zo alle kontakt met vriendjes mis loopt.
Update over die toetsen:
Ik wil je wel een voorstel doen foto
Jij regelt voor mij zo'n Nederlandse- en een rekentoets en houdt de oplossingen in eerste instantie achter. Ik ga vervolgens jou eerst mijn mening sturen over die toetsen en vervolgens maak ik ze. Achteraf kijken we ze na en beoordelen ze volgens de norm die voor jou ook gegolden heeft.
Mijn mening en de resultaten sturen we hier later op naar fok!, wat de uitslag ook is. Deal?
Deal. foto
Zoals je al had kunnen lezen, zijn de tentamens op alle PABO's anders, er is een gigantisch groot niveauverschil tussen welke kennis je op welke PABO moet hebben.
Taalvaardigheid heeft prioriteit 0 op de PABO. "Beter als", "Dat vindt je", ze draaien hun hand er niet voor om. Elementaire zaken als werkwoordsvervoegingen moeten ze waarschijnlijk opzoeken, en over de regels voor de tussen-n zullen we het maar helemaal niet hebben.
Gelukkig krijgen mijn kinderen hun schriften mee naar huis. Zodoende heb ik nu al een paar keer zo'n "leerkracht" ter verantwoording geroepen over de "correcties" in zo'n schrift. Niet dat het helpt, want ze blijven een beetje dom glimlachen en "oh wat stom!" giechelen. En in het volgend schrift is het weer raak.
Dat zal voor veel mensen allemaal niet zo erg zijn, maar mij gaat het erom dat deze lieden de basisvaardigheden niet eens beheersen. Hoe kan ik er dan in vredesnaam op vertrouwen dat mijn kinderen op alle andere vlakken fatsoenlijk onderwijs krijgen?
En om op het nieuwsbericht terug te komen: dat gaat dus helemaal niets uithalen. De PABO's van dit land vinden namelijk dat ze prima werk leveren, anders laten ze die zwakke leerlingen hun diploma niet halen. Aangezien ze volgens het nieuwsbericht ook deze keer zelf de norm mogen bepalen, verandert er dus niets.
Het probleem waar de PABO als opleiding of schooltype volgens mij mee te kampen heeft is dat er veel mensen op af komen die het zien als een opleiding waar je niets voor hoeft te doen en niets voor hoeft te kunnen. "Uiteindelijk is het toch een kwestie van een stel basisschoolkinderen de baas kunnen blijven." De opleiding is blijkbaar niet goed op die instelling ingesteld, met als resultaat dat afgestudeerde basisschoolleerkrachten slechts een bedenkelijk niveau halen. Overigens heb ik me altijd al afgevraagd of PABO HBO of MBO is... Dat het HBO is, tezamen met het niveau van de instromende studenten, doet bij mij ook vraagtekens rijzen wat betreft het niveau van de HAVO.
Maar ja, onderwijs is tegenwoordig ook niet meer hameren en gewoon kennis vergaren zoals vroeger. Het moet nu 'zacht' zijn, 'met elkaar leren omgaan' en is op 'communicatieve vaardigheren' gericht. BULLSHIT. Stampen moet je, pak de boeken maar en ga maar rijtjes leren. Net zo lang tot je de geschiedenis kent, kunt spellen en hoofdrekenen. Die alfa-bullshit mag je houden. Ach, wat wil je met de feminisering van het onderwijs. Dat is de hoofdschuldige.
foto PABO
VMBO is tegenwoordig nog moeilijker.
-Mark Steyn
Als je het niet eens bent met het niveau, verdiep je er dan wat meer in. Dan zul je erachter komen dat je heel wat in je mars moet hebben om voor een klas te kunnen staan. 'vmbo is nog moeilijker' is een opmerking waar ik niet eens op in zal gaan, omdat blijkt dat degene die zoiets uitkraamt geen gebruik maakt van zijn of haar hersenen.
Geef je kind zelf les, of probeer wat respect op te brengen voor het beroep van leerkracht. Het is wel erg makkelijk alle leerkrachten over 1 kam te scheren en ze allemaal maar 'dom' te noemen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken