'Software scant miljoenen telefoons'

GSM • Geschreven door ANP op 30-11-2011 @ 14:25 - gepost door static
print 

Ruim 140 miljoen mobiele telefoons zijn uitgerust met software die alle toetsaanslagen en binnenkomende sms'jes registreert. Het gaat om een programmaatje van het Amerikaanse bedrijf Carrier IQ.

Carrier IQ staat standaard op Android-, BlackBerry- en Nokia-toestellen, meldde de website Webwereld woensdag. De fabrikanten van de toestellen installeren het om te kunnen bekijken hoe de telefoons worden gebruikt. De softwareontwikkelaar Trevor Eckhart kwam achter het bestaan van Carrier IQ. In een persbericht stelde het bedrijf geen toetsaanslagen te registreren, maar Eckhart laat in een video op internet zien dat aanslagen worden geregistreerd, ook bijvoorbeeld wanneer er gebruik wordt gemaakt van een beveiligde internetverbinding.

Het bedrijf dreigde in eerste instantie met een rechtszaak tegen Eckhart, maar kwam daar later op terug. Het bedrijf meldt op de website niet alleen diensten te verlenen aan de fabrikanten, maar ook aan belbedrijven. Zo zou Vodafone Portugal een contract hebben met Carrier IQ. Of er Nederlandse telecomaanbieders zijn die een overeenkomst hebben met het Amerikaanse bedrijf, is niet bekend.


Bron: ANP


Lees ook:

» 22/05 Windows Mobile Marketplace sluit vandaag17
» 17/05 Minder mobiele telefoons verkocht25
» 07/05 'Nederlanders beveiligen telefoons slecht'19
» 03/05 Samsung onthult Galaxy SIII71


delen | eKudos nujij

8582 views / 58 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 58 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Een reden temeer om een iPhone te nemen. En maar zeiken op Apple.
userIcon
Wederom ben ik niet verrast dat zoiets gebeurt.
userIcon
Dat is natuurlijk voor onze eigen veiligheid
userIcon
Ik heb net de wat uitgebreidere berichten gelezen op WebWereld en de aldaar gelinkte sites (o.a. http://androidsecuritytes(...)riq/carrieriq-part2/ ). Doodeng wat er allemaal met deze software gebeurt! Zelfs je HTTPS requests en sms'jes zijn niet veilig. Er wordt zelfs al gespeculeerd over geluidsopname door de software.

Ik vraag me af hoe lang deze data bewaard wordt en door wie het nou precies gebruikt wordt. Dit slaat echt helemaal nergens op.
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:27 schreef Broer_Banaan het volgende:
Een reden temeer om een iPhone te nemen. En maar zeiken op Apple.
Daar heb je iTunes voor...

O.T: hoewel al een tijdje bekend is dit niet chique van de telecomboeren.
userIcon
Heel wat fapmateriaal ergens opgeslagen dus
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:27 schreef Broer_Banaan het volgende:
Een reden temeer om een iPhone te nemen. En maar zeiken op Apple.
Jij denkt niet dat Big Brother Apple iets dergelijks heeft.
Wake up and smell the shit.
userIcon
quote:
Je kan jezelf afmelden daarvoor
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:30 schreef LucasHulshof het volgende:
[..]


Daar heb je iTunes voor...

O.T: hoewel al een tijdje bekend is dit niet chique van de telecomboeren.
Ik heb 0 problemen met iTunes. Maar ik gebruik ook geen iCloud.
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:27 schreef Broer_Banaan het volgende:
Een reden temeer om een iPhone te nemen. En maar zeiken op Apple.
Je weet niet of het op apple staat, want niemand kan dat uitzoeken makkelijk op het gesloten apple....
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:31 schreef Pinobot het volgende:
[..]


Wake up and smell the shit.
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:31 schreef SavageMM het volgende:
Godverdomme
Goeiemorgen
And not a single fuck was given at this moment
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:33 schreef KBaasie het volgende:
[..]


Je weet niet of het op apple staat, want niemand kan dat uitzoeken makkelijk op het gesloten apple....
Nee, dan het 'open source' Android. Ik vind het prima zo.
userIcon
quote:
Ruim 140 miljoen mobiele telefoons zijn uitgerust met software die alle toetsaanslagen en binnenkomende sms'jes registreert.
Goh hey, da's een handige feature! Bedenk je eens wat het alternatief is: je drukt op een toets en dat wordt niet geregistreerd... Je krijgt een SMSje en hij is spontaan verdwenen!
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:27 schreef Broer_Banaan het volgende:
Een reden temeer om een iPhone te nemen. En maar zeiken op Apple.
Apple geeft het gewoon toe dat ze dat soort zaken bijhouden.
In elk geval is dit wel dikke spyware, ik vraag me af of het echt zwaar verborgen zit in de software/hardware of dat het als klant ook (makkelijk) te verwijderen is.
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:29 schreef firefly3 het volgende:
Ik snap niet dat het legaal is dat zo'n bedrijf zoiets mag doen, wanneer komt hier toezicht op?
Dat moet je aan tante Neelie Kroes vragen.
userIcon
Beetje jammer aan deze herschrijf van het artikel is dat er niet in vermeld wordt dat er nog geen Nederlandse telefoons gevonden zouden zijn met de betreffende software!
userIcon
Bedrijven die gevoelige informatie uitwisselen via dergelijke mediums zullen hier niet blij mee zijn (understatement).
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:36 schreef Broer_Banaan het volgende:
[..]
Nee, dan het 'open source' Android. Ik vind het prima zo.
-_- hahahahahha het is al jaren bekend dat ze het allemaal doen.
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:32 schreef Broer_Banaan het volgende:
[..]
Ik heb 0 problemen met iTunes. Maar ik gebruik ook geen iCloud.
idon'tcare
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:38 schreef WebHawkjuh het volgende:
Beetje jammer aan deze herschrijf van het artikel is dat er niet in vermeld wordt dat er nog geen Nederlandse telefoons gevonden zouden zijn met de betreffende software!
Is dat echt zo? Bron?
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:36 schreef Broer_Banaan het volgende:
[..]
Nee, dan het 'open source' Android. Ik vind het prima zo.
Dat opensource is door de fabrikanten behoorlijk dichtgetimmerd en opgeleukt met hun eigen skin die je maar leuk moet vinden.

Nee dat windows phone gaat nog groot worden en Iphone natuurlijk kortom os'en waar de telco en fabrikanten weinig mee kunnen en mogen doen.
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:29 schreef firefly3 het volgende:
Ik snap niet dat het legaal is dat zo'n bedrijf zoiets mag doen, wanneer komt hier toezicht op?
Ach joh, tijdelijk de sms-bundel even uitbreiden, schep airmiles erbij en de Nederlandse consument is weer stil.
En wat dachten we van dat wifisnuffelen door Google Streetview? Google had op zijn minst verplicht moeten worden alle ritten twee weken tevoren bekend te maken. maar nee, glas-plas-was.
Nog even en hier je onvrede over dit soort dingen uiten is ook verboden.
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:37 schreef SiGNe het volgende:
[..]

Apple geeft het gewoon toe dat ze dat soort zaken bijhouden.
In elk geval is dit wel dikke spyware, ik vraag me af of het echt zwaar verborgen zit in de software/hardware of dat het als klant ook (makkelijk) te verwijderen is.
Inderdaad. Dit is een derde partij die er eigenlijk helemaal niks te zoeken heeft anders dan het doorverkopen van (prive)gegevens.
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:43 schreef Praxis het volgende:
[..]

Dat opensource is door de fabrikanten behoorlijk dichtgetimmerd en opgeleukt met hun eigen skin die je maar leuk moet vinden.
Exact, vandaar dat ik open source ook tussen aanhalingstekens zette.
quote:

Nee dat windows phone gaat nog groot worden en Iphone natuurlijk kortom os'en waar de telco en fabrikanten weinig mee kunnen en mogen doen.
Windows zal inderdaad wel gaan groeien op termijn. Alleen dat windows 8 op gewone pc's zie ik eerlijk gezegd keihard falen. Ik heb er nog niet één positief woord over gehoord, en er zelf ook mee zitten spelen, maar het is drie keer niks.

Maar we zullen zien.
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:44 schreef trabant het volgende:
[..]
Ach joh, tijdelijk de sms-bundel even uitbreiden, schep airmiles erbij en de Nederlandse consument is weer stil.
En wat dachten we van dat wifisnuffelen door Google Streetview? Google had op zijn minst verplicht moeten worden alle ritten twee weken tevoren bekend te maken. maar nee, glas-plas-was.
Nog even en hier je onvrede over dit soort dingen uiten is ook verboden.
Het wordt in ieder geval al geregistreerd.
Tenzij je een brief schrijft. Je weet wel, met pen en papier.
userIcon
Nou Rechts Nederland likt zijn vingers af bij dit nieuws, dit moet toch wel heel wat nieuwe perspectieven bieden om de publieke veiligheid te verhogen !!!

Links Nederland wacht in afgrijzen af welke democratische burgerrechten haar nu weer afgenomen gaan worden.
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:30 schreef AbXorb het volgende:
Ik heb net de wat uitgebreidere berichten gelezen op WebWereld en de aldaar gelinkte sites (o.a. http://androidsecuritytes(...)riq/carrieriq-part2/ ). Doodeng wat er allemaal met deze software gebeurt! Zelfs je HTTPS requests en sms'jes zijn niet veilig. Er wordt zelfs al gespeculeerd over geluidsopname door de software.

Ik vraag me af hoe lang deze data bewaard wordt en door wie het nou precies gebruikt wordt. Dit slaat echt helemaal nergens op.
Wat heb jij daar nou voor probleem van, het is voor je eigen veiligheid hoor, al die enge KPers en terro's moet je bestrijden bij de bron, dus op jouw apparaat volgens de overheid.
userIcon
Wat loopt FOK toch weer achter met het nieuws. Op tweakers staat allang dat in NL deze software niet voorkomt. Je kan het ook zelf testen met een tool die door een XDA programmeur is gemaakt
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:30 schreef AbXorb het volgende:
Ik heb net de wat uitgebreidere berichten gelezen op WebWereld en de aldaar gelinkte sites (o.a. http://androidsecuritytes(...)riq/carrieriq-part2/ ). Doodeng wat er allemaal met deze software gebeurt! Zelfs je HTTPS requests en sms'jes zijn niet veilig. Er wordt zelfs al gespeculeerd over geluidsopname door de software.

Ik vraag me af hoe lang deze data bewaard wordt en door wie het nou precies gebruikt wordt. Dit slaat echt helemaal nergens op.
Ik heb de camera's op mijn mobieltje alvast afgeplakt. Voor als Opstelten onder het mom van terrorismebestrijding mijn slaapkamer wil gaan controleren.
Geweldig toch he die wereld waarin iedereen je wil naaien waar je bijstaat.
userIcon
kut me porno zoek geschiedenis
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:27 schreef Broer_Banaan het volgende:
Een reden temeer om een iPhone te nemen. En maar zeiken op Apple.
Tot blijkt dat Apple dit ook heeft.....
userIcon
Ik heb gelukkig een nokia 6310
Trouwens, Nokia heeft inmiddels geclaimd geen software van Carrier IQ te gebruiken, en ook nooit heeft gedaan.
userIcon
Allemaal van die geschokte sukkels.
Facebook en Google tracken jullie net zo hard. Overal waar die kut "Like"/"Ik vind Leuk" etc. plaatjes opduiken gaat gewoon in je profiel map van Facebook/Google, Heb je daar geen profiel, dan maar gewoon in een map met je ip adres
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 15:15 schreef jesperrrrsss het volgende:
kut me porno zoek geschiedenis
Porno op zo'n klein schermpje?!
Big brother is watching you. NWO
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 15:17 schreef eymey het volgende:
[..]


Tot blijkt dat Apple dit ook heeft.....
Dat was juist de grap Bij Apple was ooit al zoiets ontdekt en toen zeiden veel mensen te zweren bij Android. Ook niet veilig dus. Apple hield trouwens alleen je locatie bij, niet je smsjes...
userIcon
Ik ga er allang van uit dat alles wat je doet met je computer/telefoon/tablet opgeslagen wordt (op het apparaat zelf en ook bij de telefooncentrales en internet providers) en dat de inlichtingen diensten er onder het mom van terrorisme en kinderporno bestrijding altijd bij kunnen.
Wat ik vooral verrassend vind is dat ik nog zoveel verraste reacties lees. Al sinds de verschijning van de eerste telefoon/pc lagen de persoonsgegevens voor het oprapen.

Voorbeeld 1:
In het pre-smartphone tijdperk (bijv. Nokia 3310), was het al gebruikelijk dat een mobiel nummer op naam geregistreerd stond. Feit: Als je contact maakt met een zendmast dan is de locatie van je telefoon (en dus ook jijzelf) ongeveer bekend.

Voorbeeld 2:
Tracking cookies en ip-adressen iemand?
userIcon
Dergelijke software is in NL niet toegestaan - bij wet verboden.

https://twitter.com/#!/NokiaNL/status/141881903925035009
userIcon
quote:
Op woensdag 30 november 2011 @ 14:27 schreef PowerIsForTheOne het volgende:
NWO
neem aan dat iedereen wel wist dat een smartphone meer registreert dan alleen je nummer.
maar ja niemand leest de kleine letters (teveel moeite waarschijnlijk)
iedereen die een android heeft en die heeft wel is een vraag gehad of google je gps mag gebruiken dit doet hij om te kijken waar je telefoon allemaal is geweest.
kortom zou google precies kunnen opzoeken waar al hun toestellen zijn.
zelfde voor BB en Apple.
dan weten ze dus al je locatie, daarnaast als je prive spullen erop zet je weet dat je telefoon persoonlijke gegevens doorgeeft of een telefoon status. dus ook die dingen zullen ze registreren .
het zoeken op google zoek machine word ook bijgehouden op IP basis.
dus logisch dat ze dat ook met de telefoons doen.
dan weten ze welke reclame ze jou moeten geven in de gratis apps.
of de gegevens duur verkopen aan marketing bedrijven.
enz enz enz

kortom wil je anoniem blijven koop geen smartphone!
zelfs BB is niet zo anoniem zoals sommige mensen denken.

en ja ze kunnen al op afstand je microfoon aanzetten om zo af te luisteren via je telefoon.
Er bestaat een tool om te zien wat de software registreert. Het is gemaakt door dezelfde dev die Carrier IQ's software ontdekte.
Uitleg hier http://youtu.be/nzFGMAoRrYg
En probeer maar eens op de inhoud te focussen ;-)
50  van 58 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 22/05 Windows Mobile Marketplace sluit vandaag17
» 17/05 Minder mobiele telefoons verkocht25
» 07/05 'Nederlanders beveiligen telefoons slecht'19
» 03/05 Samsung onthult Galaxy SIII71


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden