Nieuws
Haagse Tramtunnel feestelijk geopend

Van de tramtunnel maken de trams op de lijnen twee, drie en zes gebruik, waarbij twee haltes worden aangedaan. Halte Spui, één van de twee haltes en tevens de grootste, is voorzien van een parkeergarage. Beide haltes zijn licht en ruim van opzet, om zo het gevoel van veiligheid te garanderen.
Om vochtproblemen zoals die in het verleden optraden te voorkomen zijn de perrons gemaakt van hout, vacuüm verlijmd. De wanden van steen hebben het uiterlijk van een grot. De tunnel is overigens zeer goed verlicht.
Belangstellenden konden zaterdag gratis door de tunnel reizen. Trambestuurders moesten een speciale cursus volgen om door de tunnel te mogen rijden. Al gauw werden de eerste grappen gemaakt als: "Ladies and gentleman, your lifevests are under your seat" werd door de passagiers zeker gewaardeerd. Bij de opening hoorde ook een feestje en daarom traden diverse bands waaronder D.I.S.C.O en Direct op.

De tramtunnel tijdens de bouw. Het totale project heeft 237 miljoen euro gekost, 108 miljoen meer dan begroot.
niet alleen door de tunnel maar ook alle lijnen van htm waren ook gratis. ik had geen strippenkaart noch OV studentenkaart niet meer nodig dus . ik nam een bus dus chauffeur zei welkom. ga maar gang \
en ik merk dat auto's in den haag reden veel minder! straatbeeld is stuk rustiger
Niet door een deurwaarder dus foto
daarom heeft den haag gekzoen. Onder hoge druk moesten bouwers afgraven.
OT: hmm tja zo vaak kom ik niet in den haag maar relaxed dat t nu minder druk wordt daar.. foto
Je krijgt er een heel veilig gevoel.
Ik vind het een grandioze verbetering!
Van gisteren als ik me niet vergis... foto
gentlemen
Fok is nou niet echt actueel!
Jammer
En wie mogen er voor de kosten opdraaien?
Schandalig!
foto
Op de onderstaande pagina kun je trouwens animaties zien van de tunnel.
http://www.souterrain.nl/htmvideos/video.htm
maar het is wel mooi, alleen niet voor de prijs en de moeite (binnenstad lag 7 jaar open)
De kans op lekken is nu ook vele malen kleiner omdat de bodem van de tramtunnel nu van beton is en 'waterdicht' is.
Voor dat de bouw begon hadden expers al gewaarschuwd voor deze methode maar men in Den Haag vond het nodig om deze experimentele bouwmethode te gebruiken. Een kilometer verder op is ook een tunnel gemaakt (Koningstunnel) die geheel volgens budget is gebouwd. Deze is wel maximaal 5 meter diep i.p.v. 17 meter diepe tramtunnel. Dit vanwege de parkeergarage om een deel van de tramtunnel terug te verdienen. Zonder deze garage zouden er minder problemen zijn ontstaan ben ik van mening.
Ik ben wel benieuwd hoe zich dat verhoudt tot (andere) grootse bouwwerken in de wereldgeschiedenis...:@
Maar... hij is wel heeeeel mooi geworden:D
Van komma's en hoofdletters heb je ook maar weinig kaas gegeten!
foto.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken