Door een gebroken bovenleiding van tramlijn 12 in de De Clercqstraat in Amsterdam West kwamen dinsdagmorgen een tram en een taxi onder spanning te staan. Bovendien onstond er een grote verkeerschaos omdat al het verkeer omgeleid moest worden.
De bovenleiding brak om ongeveer 10.30 uur en raakte daarbij zowel de tram als de passerende taxi. De inzittenden van de voertuigen konden deze in de eerste instantie niet verlaten vanwege het gevaar voor elektrocutie.
Na ruim een half uur haalde Nuon de stroom van de bovenleiding af, waardoor iedereen eindelijk de voertuigen uit kon. Er vielen geen gewonden.
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Na ruim een half uur haalde Nuon de stroom van de bovenleiding af, waardoor iedereen eindelijk de voertuigen uit kon.
Hebben ze daar een half uur voor nodig? Zit die switch 6 meter onder de grond ofzo? Nuon weet toch zeker wel waar de schakelkasten staan en hoe ze werken?
En dan te bedenken dat een tram helemaal van metaal is en op metalen wielen staat die weer op geaarde rails staan. Toch wel knap om zon ding onder stroom te zetten.
En die taxi die kon zeker niet meer 10 meter verder rijden zodat hij los kwam van de kabel?
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in." Improv: Rich Tapestry of Life
Op dinsdag 17 augustus 2004 17:12 schreef weet_ik_veel het volgende: Hebben ze daar een half uur voor nodig? Zit die switch 6 meter onder de grond ofzo? Nuon weet toch zeker wel waar de schakelkasten staan en hoe ze werken?
Jij denkt zeker dat er bij iedere kast een Nuon medewerker staat te wachten voor het geval er iets gebeurd? Het kost nu eenmaal tijd om Nuon te bellen, om uit te zoeken om welke kast het gaat, waar de stroom het best af te sluiten en er dan een wagen op af te sturen en dan vervolgens te controleren of de stroom er daadwerkelijk af is.
Ik zou zo zeggen dat een half uur een zeer mooie reaktie-tijd is.
Und wenn die ganze Welt sich gegen uns kehrt, dan werden wir, um so mehr, einer Einheit werden.
Op dinsdag 17 augustus 2004 17:12 schreef Annoeschka het volgende: En dan te bedenken dat een tram helemaal van metaal is en op metalen wielen staat die weer op geaarde rails staan. Toch wel knap om zon ding onder stroom te zetten.
Als die metalen tram via de metalen wielen en de geaarde rails een verbinding maakt tussen de bovenleiding en de grond dan gaat er wel degelijk een stroom lopen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle. Add one and they will all turn into devils.
Je kunt er toch uitspringen, als je maar niet gelijktijdig de tram en de grond aanraakt foto dus uit de tram plassen als je nodig moet is er niet bij foto
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
Ik heb het in Den Haag een keer gezien dat een tram de bovenleiding mee trok. Die kwam om een stoplicht te zitten. Na een paar minuten frituren was de schakelkast goed oververhit en kwam daar rook uit en sloegen alle stoppen (die sitten in de kleine zwarte kastjes op de palen zelf) van de andere stoplichten op het kruispunt door. Dat was een mooie vonkenregen foto
Op dinsdag 17 augustus 2004 17:23 schreef Kiff het volgende: Hmm, als je gewoon uit de tram springt, dan is er toch geen gevaar voor onder stroom komen?
Op dinsdag 17 augustus 2004 17:12 schreef Annoeschka het volgende: En dan te bedenken dat een tram helemaal van metaal is en op metalen wielen staat die weer op geaarde rails staan.
De rails zijn niet geaard. Ze liggen op de grond, maar ze zijn elektrisch gezien zwevend.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 17 augustus 2004 18:08 schreef hcwarbout het volgende: Das nie waar bij een tram is net als bij de metro de rails de nul-leiding (dus de min) foto
Oja, inderdaad:
Tram (pantograaf)
Bij trams worden de rijdraden vaak direct met spandraden naar masten aan de kant van de straat of aan rozetten in gevels van de huizen afgespannen. Omdat de bovenleiding niet met gewichten afgespannen kan worden, hangen de bovenleidingen van trams tijdens warme zomers slap en neemt de kans op een kapotgetrokken bovenleiding toe. Kettingophanging komt ook veel voor in Nederland bij sneltrams en bij stadstrams vaak buiten het centrum. In België komt kettingophanging alleen bij de overblijfselen van het streektramnet aan de Vlaamse Kust en rondom Charleroi voor. Omdat een tram minder stroom nodig heeft, volstaat één rijdraad. Alleen de sneltram in de provincie Utrecht heeft er twee..
(bron ~ De inhoud van wikipedia is zonder enige vorm van garantie beschikbaar onder de GNU Free Documentation License.)
Na een half uur pas de spanning eraf? Door de Nuon en niet eens door het GvB... Volgensmij zitten ze daar een beetje te slapen, of de beveiliging moet eens nagekeken worden. De spanning moet er automatisch afgaan bij draadbreuk.
Op dinsdag 17 augustus 2004 18:43 schreef FredvZ het volgende: Na een half uur pas de spanning eraf? Door de Nuon en niet eens door het GvB... Volgensmij zitten ze daar een beetje te slapen, of de beveiliging moet eens nagekeken worden. De spanning moet er automatisch afgaan bij draadbreuk.
gelukkig niet zeg, want dan staan ineens overal trams stil en zo. Bij bovenleiding van de NS is dit ook niet het geval. Het is veiliger om niet direct alles stil te laten vallen natuurlijk.
Op dinsdag 17 augustus 2004 17:28 schreef Tha_Leonardo het volgende: Ik heb het in Den Haag een keer gezien dat een tram de bovenleiding mee trok. Die kwam om een stoplicht te zitten. Na een paar minuten frituren was de schakelkast goed oververhit en kwam daar rook uit en sloegen alle stoppen (die sitten in de kleine zwarte kastjes op de palen zelf) van de andere stoplichten op het kruispunt door. Dat was een mooie vonkenregen foto
zwarte kastjes op de palen? Hebbie daar een foto van? Ik ken ze wel als geluidsboxjes voor blinden en slechtzienden, maar niet als stoppenkastjes.
Op dinsdag 17 augustus 2004 17:12 schreef weet_ik_veel het volgende:
[..]
Hebben ze daar een half uur voor nodig? Zit die switch 6 meter onder de grond ofzo? Nuon weet toch zeker wel waar de schakelkasten staan en hoe ze werken?
Ja en op iedere hoek van de straat, staat 24 uut per dag een monteur van NUON paraat die a la minuut in actie kan komen.
Nee natuurlijk niet. Zoiets moet je even met beleid doen. Zolang die mensen in de tram bleven, waren ze veilig. Op die manier kun je met enige rust precies uitvinden wat er aan de hand is en dat stuk van de boveneiding uitschakelen wat nodig is. Het bovenleidingnet is vast en zeker opgedeeld in blokken) en als alles stroomloos wordt, dan zal dat ongetwijfeld leiden tot een groter verkeersinfarct, met alle gevolgen vandien.
Een half uur is in mijn optiek dan nog redelijk snel ook.
En ook vandaag was een goed uur er een stroomstoring in A'dam Oud-Zuid, eigenlijk net ervoor. Nuon was als het goed is al in de buurt want de storing zal in een verdeelstation bij het Olympisch Stadion.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende: Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
Op dinsdag 17 augustus 2004 17:12 schreef Annoeschka het volgende: En dan te bedenken dat een tram helemaal van metaal is en op metalen wielen staat die weer op geaarde rails staan. Toch wel knap om zon ding onder stroom te zetten.
En die taxi die kon zeker niet meer 10 meter verder rijden zodat hij los kwam van de kabel?
jij denkt dat een auto nog rijd als je hem onder spanning zet foto
Dit was DE KANS om die geiteneuker uit Leeuwarden, die zogenaamd spijt heeft, een mooie welverdiende taakstraf te geven. Het openen van de tramdeuren...
Op dinsdag 17 augustus 2004 18:43 schreef FredvZ het volgende: Na een half uur pas de spanning eraf? Door de Nuon en niet eens door het GvB... Volgensmij zitten ze daar een beetje te slapen, of de beveiliging moet eens nagekeken worden. De spanning moet er automatisch afgaan bij draadbreuk.
Natuurlijk is dit een slap argument, maar verder vind ik het heel terecht om het Nuon zoveel mogelijk te bashen.
Op dinsdag 17 augustus 2004 17:23 schreef Kiff het volgende: Hmm, als je gewoon uit de tram springt, dan is er toch geen gevaar voor onder stroom komen?
jahaa, dat wel jah... maareh, je auto is MIN (de caroserie, en als je daarnet had opgelet, was de boven lijding PLUS) en MIN en PLUS samen is nie zo best.. ...
Toch wel knap om zon ding onder stroom te zetten.
En die taxi die kon zeker niet meer 10 meter verder rijden zodat hij los kwam van de kabel?
Improv: Rich Tapestry of Life
Ik zou zo zeggen dat een half uur een zeer mooie reaktie-tijd is.
dan werden wir, um so mehr, einer Einheit werden.
Add one and they will all turn into devils.
beter als dat je diaree hebt foto
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
Tram (pantograaf)
Bij trams worden de rijdraden vaak direct met spandraden naar masten aan de kant van de straat of aan rozetten in gevels van de huizen afgespannen. Omdat de bovenleiding niet met gewichten afgespannen kan worden, hangen de bovenleidingen van trams tijdens warme zomers slap en neemt de kans op een kapotgetrokken bovenleiding toe. Kettingophanging komt ook veel voor in Nederland bij sneltrams en bij stadstrams vaak buiten het centrum. In België komt kettingophanging alleen bij de overblijfselen van het streektramnet aan de Vlaamse Kust en rondom Charleroi voor. Omdat een tram minder stroom nodig heeft, volstaat één rijdraad. Alleen de sneltram in de provincie Utrecht heeft er twee..
(bron ~ De inhoud van wikipedia is zonder enige vorm van garantie beschikbaar onder de GNU Free Documentation License.)
* Indonesië
* Jóuw website voor tickets in Indonesië!
* Doe mee met FOK! Whatpulse en typ FOK! naar de 1e plaats!!
* Indonesië
* Jóuw website voor tickets in Indonesië!
* Doe mee met FOK! Whatpulse en typ FOK! naar de 1e plaats!!
Nee natuurlijk niet. Zoiets moet je even met beleid doen. Zolang die mensen in de tram bleven, waren ze veilig. Op die manier kun je met enige rust precies uitvinden wat er aan de hand is en dat stuk van de boveneiding uitschakelen wat nodig is. Het bovenleidingnet is vast en zeker opgedeeld in blokken) en als alles stroomloos wordt, dan zal dat ongetwijfeld leiden tot een groter verkeersinfarct, met alle gevolgen vandien.
Een half uur is in mijn optiek dan nog redelijk snel ook.
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
«shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
Blijft raar dat het zo lang moet duren voor de stroom er af gaat....je zou denken dat er ergens wel een aardlekschakelaartje tussen zit foto
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken