PS3 krijgt het moeilijk verkoopsucces PS2 te evenaren

Sony's voormalige hoofd van Worldwide Studios, Phil Harrison, zegt dat Sony het nog heel moeilijk gaat krijgen om het verkoopsucces van de PlayStation 2 te evenaren met de PlayStation 3.

Dat zegt Harrison in een vraaggesprek voor een artikel over de PlayStation 2, dat de afgelopen tien succesvolle jaren van het apparaat weergeeft, tegen de website Eurogamer. Harrison gelooft dat de markt een andere dynamic dan vandaag de dag heeft. Nu is het veel competitiever.

“I hope PS3 can match PS2, but I think the market dynamics are slightly different”, zegt Harrison. “For a large chunk of its life-cycle, the PS2 didn’t really have any competition anywhere in the world, so Sony was able to sell a huge number of units. If PS3 does reach the same level it will take longer and it will be a more difficult challenge.” 

Daarnaast heeft hij aangegeven dat third party exclusives het makkelijkst aan te trekken waren in de hoogtijdagen van de PS2 en dat pas in de laatste periode van de levenscyclus van de PS3 hetzelfde zal gebeuren.

De oprichter van Sony Computer Entertainment denkt daar anders over en gelooft dat de PS3 het niet zó moeilijk zal krijgen. “In the case of both PS1 and PS2, we sold more Slim units than original models”, zegt Chris Deering. “The PS3 Slim has only been out a couple of years. If you could get a PS3 for a hundred pounds… Can you imagine? It could go much higher and last longer.” 

Op de verjaardag van de PlayStation 2 is het apparaat 146 miljoen keer over de toonbank gegaan, terwijl zijn voorganger in slechts vier jaar bij vijftig miljoen haalde. Of de PlayStation 3 dus net zo succesvol, na een eventuele prijsverlaging, zal zijn, moet nog blijken.