SGP-programma: Daad bij het Woord

Nederland • Geschreven door Novum op 19-04-2010 @ 21:50
print 

De SGP wil het mes in de publieke omroep zetten. De orthodox-christelijke partij wil terug naar twee radiozenders en één televisiezender. Dat staat in het verkiezingsprogramma 'Daad bij het Woord' dat maandag werd gepresenteerd.

Volgens lijsttrekker Kees van der Staaij kan er een kwalitatief hoogwaardige publieke omroep blijven bestaan, zolang die zich richt op de inhoud. De maatregel levert zo'n zeshonderd miljoen euro op.

18 miljard bezuinigingen
In totaal wil de SGP de komende kabinetsperiode achttien miljard euro bezuinigen. Omdat een aantal van deze maatregelen moet 'ingroeien', zoals de verhoging van de AOW-leeftijd, levert hetzelfde pakket bezuinigingsvoorstellen over acht jaar een bezuiniging van 29 miljard euro op. Dit bedrag is nodig om het huishoudboekje van de overheid weer op orde te krijgen.

Kinderopvang doorgeschoten
Behalve snijden in de publieke omroep bezuinigt de SGP ook op de afdracht aan de Europese Unie, moet de overheid 'slimmer en slanker' worden en komt er minder geld voor de kinderopvang. De overheid is 'volstrekt doorgeschoten' met het subsidiëren hiervan, meent Van der Staaij.

Investeren doet de partij in onderwijs en innovatie (3,6 miljard) en ook de politie krijgt driehonderd miljoen euro extra.

HRA ongemoeid
De hypotheekrenteaftrek laat de SGP de komende kabinetsperiode nog ongemoeid. Wel moet er worden nagedacht over een belastingherziening voor de eigen woning in de periode daarna.

In het programma ontbreken typische SGP-standpunten niet. De abortuswet moet worden afgeschaft, euthanasie niet langer toegestaan en de 'aanrechtsubsidie' moet in ere worden hersteld. Ook mag niet langer op zondag worden gewinkeld. "Alsof zes dagen niet voldoende zijn om geld uit te geven", aldus Van der Staaij.

Lees hier (PDF) het SGP-verkiezingsprogramma 2010-2014.

Alle (tot nu toe) uitgebrachte verkiezingsprogramma's op een rij:
SP | GroenLinks | PvdAChristenUnie | D66 | CDA | VVD | TONSGP | PVV



Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as14
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

4603 views / 59 reacties
Reacties op dit bericht
59  van 59 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Pagina 1 is het meestzeggende deel denk ik?
userIcon
Probeert de SGP richting Wilders te bewegen of zo? Zeg maar onder het mom van "als niemand met Wilders wil regeren en wij hem nét aan een meerderheid kunnen helpen, dan kunnen we eindelijk ook eens regeren.
userIcon
'Daad bij het Woord.'

Als ze dat maar niet met bepaalde Bijbelteksten doen.
quote:
De abortuswet moet worden afgeschaft, euthanasie niet langer toegestaan en de 'aanrechtsubsidie' moet in ere worden hersteld.
Kortom: vrouwen achter het aanrecht & keep ur pussies closed!
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 19-04-2010 @ 21:56 fotoboek homepage
userIcon
quote:
In het programma ontbreken typische SGP-standpunten niet. De abortuswet moet worden afgeschaft, euthanasie niet langer toegestaan en de 'aanrechtsubsidie' moet in ere worden hersteld. Ook mag niet langer op zondag worden gewinkeld.
En natuurlijk bespreekbaar maken van de doodstraf, ook een typisch SGP-standpunt.
userIcon
quote:
"Alsof zes dagen niet voldoende zijn om geld uit te geven", aldus Van der Staaij
Tegen wie praat hij hier? Tegen scholieren, bejaarden en werklozen?

Volgens mij moeten de meeste mensen op maandag t/m vrijdag gewoon WERKEN. Dat is geld VERDIENEN, niet UITGEVEN.
userIcon
quote:
"Alsof zes dagen niet voldoende zijn om geld uit te geven"
Dat beslis ik zelf wel. Het lijkt me beter dat de SGP wordt afgeschaft, kerk en staat moet je gescheiden houden.
userIcon
ehm jah, niet dat we veel missen met wat minder zenders.90% is toch nutteloos gelul, mjah......
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 19-04-2010 @ 21:58 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 21:56 schreef DaanA het volgende:
[..]
Tegen wie praat hij hier? Tegen scholieren, bejaarden en werklozen?

Volgens mij moeten de meeste mensen op maandag t/m vrijdag gewoon WERKEN. Dat is geld VERDIENEN, niet UITGEVEN.
En daar hebben ze de zaterdag dan nog voor.
Zes dagen is genoeg om geld uit te geven?!? Misschien als je niet hoeft te werken zoals de SGP vrouwen.

Normale mensen komen rond 18:00 thuis, hebben dan misschien een uur om ergens boodschappen te doen voordat de winkels dichtgaan. Hetzelfde gebeurt op zaterdag: boodschappen doen in een afgeladen winkel en alle andere klusjes waar je door de week geen tijd voor hebt. Op zondag heb je dan eindelijk eens tijd voor iets leuks, en net DAN wil de SGP de zaak ook nog een dicht gooien!
userIcon
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 21:56 schreef Ferdo het volgende:
[..]


En natuurlijk bespreekbaar maken van de doodstraf, ook een typisch SGP-standpunt.
Wat de SGP allemaal beweert en wil, gaat echt lijnrecht in tegen alles wat onze kerk zei.

(In de tijd dat ik nog naar de kerk moest dan.
userIcon
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 21:58 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En daar hebben ze de zaterdag dan nog voor.
Juist. En bij mij is dat één dag, niet zes...
userIcon
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 21:58 schreef peperazzi het volgende:
Op zondag heb je dan eindelijk eens tijd voor iets leuks, en net DAN wil de SGP de zaak ook nog een dicht gooien!
De kerk bezoeken valt onder "iets leuks" doen.
userIcon
Goed partij programma! had ik niet verwacht.
userIcon
Waarom nemen ze de moeite nog? Ze zullen nooit regeren.
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 19-04-2010 @ 22:01 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 21:58 schreef DaanA het volgende:
[..]
Wat de SGP allemaal beweert en wil, gaat echt lijnrecht in tegen alles wat onze kerk zei.

(In de tijd dat ik nog naar de kerk moest dan.
Maar jij ging ook vast niet naar de hersteld hervormde kerk, of de oud-gereformeerde kerk.
userIcon
quote:
en komt er minder geld voor de kinderopvang. De overheid is 'volstrekt doorgeschoten' met het subsidiëren hiervan, meent Van der Staaij.
En zo wordt de vrouw teruggeduwd naar het aanrecht, heel sluw.
userIcon
Minder geld naar de kinderopvang, ofwel : vrouwen horen thuis te zitten en kindertjes te fokken.

Dat de kinderopvang zo duur is komt trouwens door de absurde eisen die de overheid eraan is gaan stellen. Een collega van me bij een grote detacheerder kon uitrekenen dat het goedkoper voor hem was om maar te stoppen met werken, wat hij verdiende was minder dan wat ze kwijt waren aan kinderopvang, als het netto werd doorgerekend.
userIcon
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 22:01 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Maar jij ging ook vast niet naar de hersteld hervormde kerk, of de oud-gereformeerde kerk.
Neu, gelukkig niet.

Wij hadden een vrouwelijke dominee.
userIcon
Woord met een hoofdletter... Zegt genoeg. *ril*
quote:

van http://www.sgp.nl/Page/sp5490/ml1/Index.html

Tegen die achtergrond pleit de SGP onder meer voor:
[...]
terughoudendheid bij publieke uitingen van godsdiensten en culturen die zich openlijk vijandig opstellen tegenover christenen en Joden
En weer zien we inperking van de vrijheid van meningsuiting (vooral van anderen). Kunnen ze niet beter in hun verkiezingsprogramma schrijven dat ze grote delen van de Grondwet willen afschaffen?

en
quote:

eerherstel voor het klassieke huwelijk van een man en een vrouw;
Sinds wanneer wordt dat type huwelijk niet meer ge-eerd? Ik geloof dat het nog steeds wordt gesloten. Er zijn alleen een paar andere mogelijkheden.
userIcon
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 22:06 schreef star_gazer het volgende:
Woord met een hoofdletter... Zegt genoeg. *ril*
Ja 'van God' hebben ze maar weggelaten anders viel het te veel op

SGP stel religieus extremisten die niet eens in de kamer horen.
userIcon
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 22:06 schreef peperazzi het volgende:
[..]

Tegen die achtergrond pleit de SGP onder meer voor:
terughoudendheid bij publieke uitingen van godsdiensten en culturen die zich openlijk vijandig opstellen tegenover christenen en Joden
Cool. Wanneer gaan ze het christendom verbieden?
http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_and_antisemitism
userIcon
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 21:58 schreef DaanA het volgende:
[..]
Wat de SGP allemaal beweert en wil, gaat echt lijnrecht in tegen alles wat onze kerk zei.

(In de tijd dat ik nog naar de kerk moest dan.
En na de kerk werd het altijd gezellig........ Straat oversteken en de kroeg in met pa en ma...
Goed partijprogramma, hoop dat de Fokkertjes het zullen doorlezen.
Maargoed, las pas het programma van TON door, waar ik het ook grotendeels mee eens was.

SGP is de enige partij, die ook écht zijn punten nastreeft
Jammer dat Bas vertrokken is.
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 21:53 schreef DaanA het volgende:
Probeert de SGP richting Wilders te bewegen of zo? Zeg maar onder het mom van "als niemand met Wilders wil regeren en wij hem nét aan een meerderheid kunnen helpen, dan kunnen we eindelijk ook eens regeren.
Hoezo?

De SGP is altijd al zo geweest, maar heeft geen aanhang doordat het zo orthodox is.
Poging tot bewijs uit het ongerijmde:

Traditionele moslimfamilies bestaan vaak in de structuur die door de SGP wordt voorgesteld: vader als hoofd, moeder thuis achter het aanrecht, weinig scheidingen, verbod op abortus, iedere vrijdag naar de moskee, geven tijdens het offerfeest aan de armen, etc., etc. Toch zie je vaak dat jongeren uit die families ontsporen.

Is het dan wel zo dat het bestaan van de sterke familiestructuur zoals in de vorm die de SGP voorstelt wel de oplossing is, zonder dat er gekeken moet worden naar alternatieven?
userIcon
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 22:19 schreef Atoompje het volgende:
Goed partijprogramma, hoop dat de Fokkertjes het zullen doorlezen.
Maargoed, las pas het programma van TON door, waar ik het ook grotendeels mee eens was.

SGP is de enige partij, die ook écht zijn punten nastreeft
Jammer dat Bas vertrokken is.
Goed programma als je het land naar de knoppen wil helpen, ja.
userIcon
Dit programma is echt geweldig!

Met de SGP ook maar in de buurt van het stuur is onze koers naar de Middeleeuwen verzekerd. Prettige reis, iedereen!
userIcon
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 22:21 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]

Goed programma als je het land naar de knoppen wil helpen, ja.
mwah de laatste pagina's zijn wel goed te doen. Alleen jammer dat je er ook bergen betutteling, zeikregeltjes en selectieve vrijheid van meningsuiting bij krijgt.
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 21:57 schreef justvito het volgende:
ehm jah, niet dat we veel missen met wat minder zenders.90% is toch nutteloos gelul, mjah......
Tsja, en toch vind ik dat meer voor de commerciele omroepen gelden (qua TV dan), dan voor de publieken. Die maken tenminste nog enige TV waar ik dat apparaat bewust voor aan zou zetten. Voor dat commerciele gedoe zet ik 'm alleen maar aan als ik me verveel.

Nee... ik zou nog wel kunnen leven met 2 publieke TV zenders en 4 publieke radiozenders. Maar zelfs door Ned. 1, 2 en 3 en 4 radiozenders in de lucht te houden kan je nog heel wat bezuinigen door bv. al die extra radiozenders en themakanalen gewoon weer op te doeken. Overigens met een uitzondering: Als we idd naar 2 publieke TV zenders toe zouden gaan, dan wil ik daar GEEN avondvullende verslagen van sportevenementen meer op. Dat doen ze dan maar alsnog op een aparte "live" zender.

Maar laat alsjeblieft niet alles op radiogebied aan de commercie over

[ Bericht gewijzigd door eymey op maandag 19 april 2010 @ 23:00 ]
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 22:21 schreef peperazzi het volgende:
Poging tot bewijs uit het ongerijmde:

Traditionele moslimfamilies bestaan vaak in de structuur die door de SGP wordt voorgesteld: vader als hoofd, moeder thuis achter het aanrecht, weinig scheidingen, verbod op abortus, iedere vrijdag naar de moskee, geven tijdens het offerfeest aan de armen, etc., etc. Toch zie je vaak dat jongeren uit die families ontsporen.

Is het dan wel zo dat het bestaan van de sterke familiestructuur zoals in de vorm die de SGP voorstelt wel de oplossing is, zonder dat er gekeken moet worden naar alternatieven?
Ik denk dat je een middenweg nodig hebt.

Kinderen die thuis ongelofelijk kort worden gehouden willen buitenshuis nog wel eens ettertjes worden ja (voorbeelden op mijn basisschool waren altijd de kinderen van de "zware broeders").

Aan de andere kant moet je kinderen ook weer niet TE veel vrijheid geven. Kinderen hebben gewoon liefde, kind-zijn en grenzen (er zijn bepaalde dingen die je echt NIET kan maken en bepaalde omgangsregels waar je je aan moet houden, ouders nemen ALTIJD eindbeslissing, eenmaal besloten = geen discussie meer, etc.) nodig.

Maar goed, hopelijk word ik nu niet TE "shades of grey" achtig
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 21:54 schreef humberto.tan het volgende:

[..]


Het internet wordt platgelegd op zondag?
hehe nou als je bijvoorbeeld op zondag de site van het Reformatorisch Dagblad opent, dan krijg je ipv het nieuws een mededeling te zien dat ze de Zondagsrust in ere houden... dus als het aan hen ligt dan wordt internet idd afgesloten op zondag
wat een stelletje mafkezen daar:

een paar quotes uit hun partij programma:

quote:
Op het tweede front botsen de waarden van het christelijk geloof op de leer en afschuwwekkende praktijken van de radicale islam.
ehhh waar dan?

quote:
Iedereen dient God te dienen en Zijn geboden te onderhouden.
goh lekker vrijblijvend weer allemaal

verder: ze zijn tegen abortus en euthanasie maar ze willen wel weer de doodstraf invoeren? God is toch de enige die mag bepalen over iemands leven??

conclusie: achterlijke partij, sowieso zou zo'n partij niet mogen bestaan!
userIcon
niet mijn partij, maar wat betreft omroepen hebben ze een punt. 1 zender is wellicht wat weinig, maar als je kijkt naar bijvoorbeeld de BBC, dat is bijzonder goed gelukt.

Kan me voorstellen dat er met 3 tv kanalen genoeg ruimte is voor bepaalde profielen (entertainment, cultuur, educatie, etc). Kijk naar bepaalde programma's zoals 2 vandaag (of is 1vandaag...whatever) dat is een samenwerking van verschillende omroepen....ik ben geen fan van de eo, maar ze dragen wel bij aan het programma en heb er geen nasmaak bij.
Ik snap echt niet waarom iedereen in de PO wil snijden.Verhoudinggewijs (met andere landen) kost het geen drol en het biedt kwaliteit.
Wel vindt ik dat alle rotzooi eruit moet ala Paul de Leeuw, Boer Zoekt Vrouw, e.d. liever zie ik meer kunst, cultuur, documentaires etc...enfin alles waar de commercielen geen heil in zien.
Ook snap ik niet waarom de PO onderverdeeld moet zijn in politieke voorkeuren. Beetje belachelijk.
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 23:51 schreef eltopo2010 het volgende:
Ik snap echt niet waarom iedereen in de PO wil snijden.Verhoudinggewijs (met andere landen) kost het geen drol en het biedt kwaliteit.
Wel vindt ik dat alle rotzooi eruit moet ala Paul de Leeuw, Boer Zoekt Vrouw, e.d. liever zie ik meer kunst, cultuur, documentaires etc...enfin alles waar de commercielen geen heil in zien.
Ook snap ik niet waarom de PO onderverdeeld moet zijn in politieke voorkeuren. Beetje belachelijk.
Same here. Hoewel ik graag naar Paul de Leeuw kijk (als ik toevallig niets anders heb te doen) en ik boer zoekt vrouw ook wel leuk vind om samen met de vriendin te kijken, zijn dat i.p. programma's die ook wel op de commercielen kunnen. Iig Paul de Leeuw.
userIcon
Een kind hoor je zelf op te voeden en niet naar de kinderopvang te sturen. Misschien ben ik er 1 van het oude stempel maar dan moet je gewoon GEEN kinderen nemen als je er geen tijd in wilt steken en werk belangrijker vind dan je eigen kroost.

Het is idd belachelijk hoe duur de kinderopvang is. Ik durf nog te beweren dat de oorzaak van de criminele rot jeugd daar ligt, omdat ze niet door pa en ma zijn opgevoed maar door een oppasmoeder van de opvang.
Tip: Neem dan geen kinderen. Als je ze wel wilt, steek er dan je tijd in en dan niet alleen in het weekend leuke dingen doen en van maandag tot vrijdag naar de opvang sturen.
Dat is mijn mening. En deze methode werkt al sinds de mens bestaat.
userIcon
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 23:11 schreef warezguy05 het volgende:
[..]


hehe nou als je bijvoorbeeld op zondag de site van het Reformatorisch Dagblad opent, dan krijg je ipv het nieuws een mededeling te zien dat ze de Zondagsrust in ere houden... dus als het aan hen ligt dan wordt internet idd afgesloten op zondag
Wat een lompe praat. Dat zullen ze zelf ook wel doorhebben dat, dat niet werkt. Internet is zo verweven met de maatschappij. Dat alles ten onder zou gaan als ze het afsluiten.

EN nog wat. Wat denk je van audioserver.nl Kerktelefonie via internet. Dus ook op zondag live streaming. Dus dat zal wel niet.
userIcon
"Reden één is dat die traditie z
userIcon
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 23:48 schreef HetBoefje het volgende:

[..]
* Kerken belasting laten betalen.
Volgens mij is een kerk een instelling. En die betalen geen belasting. Bovendien wordt het geld zondags via collecten verkregen. Een collecte is een gift en is dus belastingvrij tot een bepaalt bedrag. Deze giften worden contant verkregen.
De kerk is geen commerciele instelling met een winstoogmerk.
Vandaar dat de kerk geen belasting betaald.
De dominee wordt uit de kerk betaald. Deze betaald wel inkomensbelasting.

Als tweede kun je een kerk geen belasting laten vragen omdat er een wet in de grondwet staat dat kerk en staat gescheiden houd. Iedereen houdt dat hoog in het vaandel. Hoe kun je dan eisen dat een kerk belasting moet betalen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 @ 00:12 schreef theoenthea het volgende:
[..]


Kijk gewoon voor de grap zelf een keer op zondag op de pagina van het RD of de SGP.
Ik heb het hier over totaal internet afsluiten. Dit voorbeeld is per site gebonden. Iedere web beheerder is vrij om zijn site op slot te doen. Dat kun je mensen niet verplichten. De RD en de SGP doen dit uit eigen wil.
userIcon
quote:
Op maandag 19 april 2010 @ 22:11 schreef pfaffke het volgende:
[..]


En na de kerk werd het altijd gezellig........ Straat oversteken en de kroeg in met pa en ma...
Da's bij ons, de katholieken
userIcon
Ik wil de aanrechtsubsidie ook terug... mijn vriendin bevredigen op het aanrecht is stukken spannender dan in bed.
sja en dan zeker een abonnement op de videotheek om lekker hypocriet porno te kunnen huren!!! Bnn kan echt niet hoor met spuiten en slikken!!! veel te grof.. vies hypocriet kutvolk
userIcon
Er zitten een aantal goede punten tussen. Alleen jammer dat de enge punten zo overstemmen. En de opmaak is ook verschrikkelijk. .
59  van 59 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as14
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden