Nieuws
Aanklacht na schorsing wegens tekst op shirt
Een tiener uit New York meent dat haar school haar burgerrechten heeft aangetast, door haar te schorsen wegens het dragen van een shirt met de tekst 'Barbie is a Lesbian'. Het meisje heeft een aanklacht ingediend.
De advocaten van de 14-jarige Natalie Young (zelf openlijk lesbisch) menen dat het meisje door haar leraar is uitgelachen, omdat de tekst absoluut niet gepast zou zijn. Ook beweert het meisje dat de directeur haar op 10 april 2002 drie uur in zijn kantoor heeft vastgehouden, omdat hij weigerde haar terug te laten keren naar haar klas met het betreffende shirt aan.
Het meisje werd één dag geschorst. De directeur van de school dreigde haar naar huis te sturen als ze het t-shirt nog eens zou dragen. "Scholen kunnen niet doorgaan met deze selectieve onderdrukking van de vrijheid op meningsuiting", aldus advocaat Dan Perez. "Als ze een shirt had gedragen met de tekst 'Barbie supports the troops in the war in Iraq', zou ze een patriot genoemd worden."
Op een andere dag, voor het bovengenoemde incident, zouden leraren Young hebben gedwongen haar regenboogkleurige kralen uit haar haar te halen, zo beweert advocaat Perez. Overigens werd ze daar niet voor geschorst.
De rechtzaak is aangespannen tegen enkele leraren, het departement van onderwijs en de directeur van de school. "Het geld is niet het belangrijkste in deze zaak, maar als de jury besluit om Natalie's 'college' te financieren, is dat voor haar het beste", aldus de advocaat. Een woordvoerder van het departement van onderwijs wilde geen commentaar geven.
fotofoto (ja sorry spam foto)
[ Dit bericht is gewijzigd door Veerboot ]
quote:
haar regenboogkleurige kralen
Wat voor kleur is dat dan? foto
Heb wel ergere teksten gezien daar foto
Die had ik aan en toen moest ik ook een ander shirt aantrekken op school, omdat er "sucks" op stond.
Hetzelfde gold voor een shirt uit New Orleans van de beroemde Bourbon Street. Daar stond heel klein op: "I fear no beer!". Mocht ook niet...
[ Dit bericht is gewijzigd door ernie09 ]
quote:
Het geld is niet het belangrijkste in deze zaak, maar als de jury besluit om Natalie's 'college' te financieren, is dat voor haar het beste", aldus de advocaat
fotofotofoto
Wat een onzin, betaal lekker zelf je opleiding
quote:
Door Goofy85 - zaterdag 21 juni 2003 @ 20:52 (Unmodded)
Hoe kun je als je 14 bent al weten dat je lesbie bent???
Hoe kun je als je 14 bent al weten dat je hetero bent???
quote:
sja.. land of the free noemen ze zichzelf, dat blijkt maar weer eens
Dat blijkt inderdaad, hier zou dat niet kunnen iemand 1 dag schorsen omdat het T-shirt volgens de leiding niet kan. Dus ze zijn daar misschien iets te vrij in de VS.
quote:
Wat een fantastisch land is Amerika
Ik ben benieuwd wat er in Nederland gebeurt wanneer je de Nederlandse vlag op een jas plakt of wanneer je een T-shirt aandoet met de tekst Nederland is Vol.
[ Dit bericht is gewijzigd door Broo ]
Vast wel bij de large fotofoto, meer van dat soort shirts, (www.large.nl), dat soort shirts zou je echt niet mogen dragen daar op scholen.
[EDIT: ik kan Barbie is a lesbian niet vinden, deze wel http://217.27.2.76/cgi-bin/shop4-nl.cgi?session_id=1029601&article=510416&action=PRODUCTINFO&bildrub=search&lkey= ]
zeikamerikanen, het is niet eens beledigend ofzo die tekst, het slaat werkelijk nergens op!
[ Dit bericht is gewijzigd door MotionMan0 ]
quote:
Ik ben benieuwd wat er in Nederland gebeurt wanneer je de Nederlandse vlag op een jas plakt of wanneer je een T-shirt aandoet met de tekst Nederland is Vol.
En een appel is geen peer.
Maar het is wel duidelijk dat jij zo idolaat bent van Amerika dat je de vele negatieve aspecten van Amerika niet onder ogen wil zien...
[ Dit bericht is gewijzigd door Dlocks ]
quote:
beetje belachelijk, de states zijn dus niet echt voor freedom of speech...
Ten eerste denk ik dat er zat scholen in NL zijn waar dat T-shirt ook niet geaccepteerd zou zijn.
Ten tweede is deze zaak nog voor de rechter dus het is nog helemaal niet duidelijk wat "De VS" hiervan vinden. Ik denk dat ze een redelijke kans maakt om deze zaak te winnen. In NL zou ze vast kansloos zijn.
Het zou dus best kunnen dat de VS in dergelijke zaken vrijer zijn dan NL.
quote:
Wat een fantastisch land is Amerika
En hier mocht je laatst op een school geen kleding meer dragen van het merk 'Lonsdale'
Fantastisch land is Nederland foto
quote:
Maar het is wel duidelijk dat jij zo idolaat bent van Amerika dat je de vele negatieve aspecten van Amerika niet onder ogen wil zien...
Ach, dat valt wel mee. Er zijn zat landen waar ergere dingen gebeuren en dit T-shirt verhaal is ZEKER niet uniek. Alsof dit soort zaken alleen in de VS voorkomen. foto
Edit: Dat Londsdale gedoe is een prachtig voorbeeld, LWW.
[ Dit bericht is gewijzigd door Broo ]
Ach, als die mensen dat mooi vinden laat ze...
Zal mij echt niet boeien wat iemand draagt
quote:
dit: Dat Londsdale gedoe is een prachtig voorbeeld, LWW.
Nou inderdaad prachtig voorbeeld foto
Absoluut niet vergelijkbaar. De reden voor dit verbod was o.a:
quote:
Hierbij gaat het om onder meer kleding van het merk Lonsdale, legerkisten met witte veters, bomberjacks of kleding met de cijfers 88 erop, verwijzend naar de letters HH. Deze staan voor 'Heil Hitler'.
De scholen zijn hiertoe gekomen omdat deze kleding associaties oproept met extreem-rechts en rassenhaat.
[..]
De scholen zijn echter niet van plan een algeheel verbod af te kondigen op het merk Lonsdale,
[..]
De school besloot tot het verbod omdat een groepje jongens met die kleding allochtone jongeren op school provoceerde.
Maar ja, als je geen verschil ziet zit tussen provocerende nazi's en een meisje van 14 met een t-shirt waarop "barbie is a lesbian" staat dan zijn we snel uitgepraat...
[ Dit bericht is gewijzigd door Dlocks ]
-edit-
[ Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX ]
quote:
Een ding is zeker, US is een meer democratisch land als Nederland (alleen de Nederlanders zijn er, nog, niet achter)
*lol* zelfs de president is NIET door de meerderheid van het Amerikaanse volk gekozen. Dat noem ik toch niet echt een kenmerk van een democratisch land...
SOUTHPARK foto
[ Dit bericht is gewijzigd door duinkonijn ]
2) Bovendien is er nog geen uitspraak gedaan door de rechter dus we kunnen nog geen enkele conclusie trekken.
3) Een school is een opzichzelf staande organisatie en vertegenwoordigt niet een heel land. (wat veel mensen dus niet snappen)
quote:
De scholen zijn hiertoe gekomen omdat deze kleding associaties oproept met extreem-rechts en rassenhaat.
Bullshit, letters 88 die HH betekenen en HH betekent vervolgens Heil Hitler? Wat een onzin.
Zo lust me er nog wel een.
Barbie roept associaties op met Hitler omdat ze blond haar heeft en dus van arische afkomst is en dus superieur aan anderen is volgens Hitler.
[ Dit bericht is gewijzigd door Broo ]
het ging om een school he,niet om heeeeel amerika?
links was toch zo voor het niet over 1 kam scheren fzo?
okayfoto
quote:
Dit is een bricht van FOKNews van 16 april 2002.
MIsschien moet FOK ook maar berichten gaan publiceren van voor WOII. Goed bij de tijd....
Mischien moet jij eens de bron van het artikel goed lezen. Wellicht dat je het dan wel snapt...
quote:
Bullshit, letters 88 die HH betekenen en HH betekent vervolgens Heil Hitler? Wat een onzin.
Tuuuuuuuurlijk.... die jongens zijn eigenlijk heeel braaf en willen niets te maken hebben met nazi's. Hoe bedoel je een bord voor je kop. foto
quote:
Barbie roept associaties op met Hitler omdat ze blond haar heeft en dus van arische afkomst is en dus superieur aan anderen is volgens Hitler.
Fantastisch hoe je bepaalde zaken kan verdraaien naar volslagen idiote belachelijke waanbeelden...
[ Dit bericht is gewijzigd door Dlocks ]
ik heb het idee dat het gaat om een streng christelijke school. kan niet indenken dat een openbare school om zoiets moeilijk gaat doen.
maar ik weet niet zeker
Die tekst is ook totaal niet schokkend (er staat bijv. niet 'Rape, torture and murder is good !'), ook staat er geen schokkende afbeelding op (een willekeurig plaatje van die klote rotten.com).
En dan nog mag ze zich gewoon uiten !
quote:
Door Dlocks - zaterdag 21 juni 2003 @ 21:42 (Unmodded)
quote:
Een ding is zeker, US is een meer democratisch land als Nederland (alleen de Nederlanders zijn er, nog, niet achter)
*lol* zelfs de president is NIET door de meerderheid van het Amerikaanse volk gekozen. Dat noem ik toch niet echt een kenmerk van een democratisch land...
Betrouwbare bron?
quote:
Betrouwbare bron?
Uhmm, verkiezingsuitslag laatste verkiezingen lijkt me wel redelijk betrouwbaar... Of zat je toen op een andere planeet?
quote:
Ook beweert het meisje dat de directeur haar op 10 april 2002 drie uur in zijn kantoor heeft vastgehouden, omdat hij weigerde haar terug te laten keren naar haar klas met het betreffende shirt aan.
Wat had ze dan moeten doen??? In haar BH weer de klas in gaan foto
quote:
TYPISCH AMERIKA!!! Meer kan ik er niet over zeggen...
Hoezo, denk je dat er in NL nooit iemand de klas uit gestuurd wordt vanwege een T-shirt? Je hebt hier ook behoorlijke conservatieve scholen hoor.
[ Dit bericht is gewijzigd door Chanty ]
quote:
Maar ja, als je geen verschil ziet zit tussen provocerende nazi's en een meisje van 14 met een t-shirt waarop "barbie is a lesbian" staat dan zijn we snel uitgepraat...
Ik had vroeger ook een bomberjack en ik ben absoluut geen neo nazi noch zie ik iets in hun denkbeelden, maar ik vond dit toen een mooie jas, en als ik dan op die school zat en ik mocht dan opeens niet meer mijn jas aandoen omdat een stel idioten wat lopen te kloten zou ik het zelf ook grote onzin vinden van die school, dezelfde grote onzin als sommige dit nu vinden van barbie (wat ikzelf overigens ook onzin vind). Begrijp je wat ik bedoel?
quote:
Begrijp je wat ik bedoel?
Ja dat begrijp, maar ik denk dat er een verschil is tussen het enkel dragen van een bomberjack en tussen de 'set' kleding die de betreffende jongens droegen. Wellicht i.c.m hun daden.
quote:
Fantastisch hoe je bepaalde zaken kan verdraaien naar volslagen idiote belachelijke waanbeelden...
Met dat voorbeeld geef ik alleen maar aan hoe volslagen idioot dat verhaal van die Londsdale kleding is en dat het Barbie shirt in dezelfde onzin catagorie valt. (Nederlandse scholen zijn geen haar beter dan de Amerikaanse, dus)
Londsdale wordt veel gedragen door die extreme rechtse figuren maar dat betekent niet dat iedereen die Londsdale draagt dezelfde ideeen heeft en Londsdale zelf wil deze associatie helemaal niet hebben dus dat verhaal met die Heil Hitler betekenis slaat al helemaal nergens op.
quote:
Door montoya01 - zaterdag 21 juni 2003 @ 23:15 (Unmodded)
VS
NL foto
[ Dit bericht is gewijzigd door CybErik ]
quote:
Londsdale wordt veel gedragen door die extreme rechtse figuren maar dat betekent niet dat iedereen die Londsdale draagt dezelfde ideeen heeft
Daarom hebben de betreffende scholen ook geen algeheel verbod in laten gaan...
Maar goed, als jij denkt dat het in dit geval lieve normale jongetjes waren... ga je gang. Wat mij betreft denk jij nog steeds dat een appel hetzelfde is als een peer...
maar goed dat is ook wel te zien... foto
In Staphorst kan ook niet zomaar alles wat in Amsterdam kan.
quote:
Hoewel ik weinig goeds zie in de Amerikaanse regering wil ik wat Amerika bashers hier er toch even op wijzen dat de ene staat de andere niet is. Wat in Texas streng verboden is mag in Californie weer wel. Dat heb je met een federatie.
In Staphorst kan ook niet zomaar alles wat in Amsterdam kan.
Ssst! Kijk uit, anders kunnen de mensen niet meer tegen geheel Amerika bashen! Dan verliezen ze het nut van hun leven! foto
Het feit dat de mensen hier de hele tijd Amerika bashen, komt door de eentonige berichtgeving. Je hoort nooit positief nieuws over Amerika, en zoals al eerder opgemerkt, wordt er vaak over nieuwsberichten zoals deze niets meer vermeld in de toekomst indien het meisje zal winnen in de rechtzaal. Dan is het namelijk geen sensatie meer, en kunnen we Amerika niet afzeiken.
Echt hollands.
quote:
quote:
Een ding is zeker, US is een meer democratisch land als Nederland (alleen de Nederlanders zijn er, nog, niet achter)
*lol* zelfs de president is NIET door de meerderheid van het Amerikaanse volk gekozen. Dat noem ik toch niet echt een kenmerk van een democratisch land...
Dat is in Nederland de premier ook niet en ons eigen staathoofd heeft niet eens mee gedaan aan de verkiezingen....nooit. In de States heeft Bush gewoon die verkiezingen gewonnen, daar is geen speld tussen te krijgen (GORE had overigens ook maar een kwart van het hele volk achter zich)....
Maar goed, je weet en niet wat 'democratische' eigenschappen zijn en je weet niet hoe de situatie in ons eigen land is (want die is gewoon minder democratisch wat het de keuze van ons staatshoofd aangaat) dus misschien dat je je eerst eens in een paar zaken moet verdiepen VOOR je bijdehandte smoeltje hem opentrekt.
En nee de VS zijn verre van ideaal, maar irrationele, onjuiste generalistaies ten aanzien van dat land reken ik niet tot een opbouwende bijdrage aan deze discussie.
Cheetor is back :D
slaat echt nergens op !!!foto
die domme amerikanen moeten eens opnieuw leren
wat vrije meningsuiting is.
Alleen niet zeuren als het bedrijf Barbie je aanklaagt omdat je hun handelsmerk misbruikt foto
quote:
sja.. land of the free noemen ze zichzelf, dat blijkt maar weer eens
Daar is weer zo'n commie...
Waar slaat dat op? Er staat toch nergens dat het niet van de wet mag?
Alleen dat die schooldirecteur het er niet mee eens is. Mensen met een andere mening heb je overal (behalve in socialistische heilstaten, daar worden ze in concentratiekampen gezet).
Hier heb je ook van dat soort mensen, zo mocht er hier in een bepaalde school geen kleding meer gedragen worden van een bepaald merk omdat dat extreem rechts zou zijn. Een verband was er totaal niet, als een nazi toevallig iets draagt betekent dat dat iedereen die dat kledingstuk draagt dat ook is?
Als er nou hakenkruizen op staan dan hebben ze natuurlijk een punt, maar die stonden er niet op.
quote:
Je hebt hier ook behoorlijke conservatieve scholen hoor.
Of (extreem) linkse fatsoenridders die alles en iedereen uitmaken voor extreem rechts die niet zo denkt als hun.
quote:
Bullshit, letters 88 die HH betekenen en HH betekent vervolgens Heil Hitler? Wat een onzin.
Inderdaad heel ver gezocht.
Als het echt om HH zou gaan zouden ze er wel HH op zetten en niet 88.
Op die manier kan je bij elk getal, naam of afkorting wel iets verzinnen.
117 = AQ = Al Qaeda
1919 = SS (SS kan je ook op meerdere manieren interpreteren, zo is SS de NATO code voor een onderzeeboot).
Albert Heijn = AH = Adolf Hitler
Als mensen nou met kleding lopen met een hakenkruis er op of hamer en een sikkel, of een portret van Stalin, Hitler, Casto, Saddam of Bin Laden dan mag je daar terecht iets van zeggen.
Of die malloren met een shirt met daarop een communische onderdrukkingstrijder: Che Guevara, die verantwoordelijk is voor vele moorden, executies en het aan de macht proberen te helpen van schrikbewinden die vrijheden en eigendommen van hun bevolking stelen.
Dat soort kleding kan gewoon niet.
"Mess with the west, die like the rest"
"This day we fight! By all that you hold dear on this good earth, I bid you, stand, men of the West!""
quote:
Ssst! Kijk uit, anders kunnen de mensen niet meer tegen geheel Amerika bashen! Dan verliezen ze het nut van hun leven!
Persoonlijk vind ik dat je New York niet kunt vergelijken met Staphorst. Maar ja, ik zal er wel naast zitten...
quote:
Dat is in Nederland de premier ook niet en ons eigen staathoofd heeft niet eens mee gedaan aan de verkiezingen....nooit.
Die hebben dan ook geen hol te zeggen in Nederland. Dit i.t.t een president in Amerika.
quote:
(GORE had overigens ook maar een kwart van het hele volk achter zich)
Gore had meer stemmen dan Bush. Het is niet anders...
quote:
dus misschien dat je je eerst eens in een paar zaken moet verdiepen VOOR je bijdehandte smoeltje hem opentrekt.
Nee hoor, jij bent degen die het overduidelijk niet snapt. foto
quote:
Inderdaad heel ver gezocht.
Als het echt om HH zou gaan zouden ze er wel HH op zetten en niet 88.
Op die manier kan je bij elk getal, naam of afkorting wel iets verzinnen.
Ja precies, is gewoon puur toeval. En dat ze allochtone leerlingen itimideerden was ook toeval. Gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden foto
[ Dit bericht is gewijzigd door Dlocks ]
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken