[upd] Paus neemt afstand van uitspraken

Internationaal • Geschreven door ANP op 17-09-2006 @ 12:45
print 
Icoon Buitenlands Paus Benedictus XVI heeft zondag afstand genomen van de uitspraken die in de moslimwereld als uiterst beledigend zijn opgevat en heeft zijn "diepe spijt" uitgesproken.

De kerkvorst zei voordat hij zondag het Angelus uitsprak in zijn zomerresidentie Castel Gandolfo, dat hij "geschokt was door de reactie op bepaalde delen van mijn toespraak in Regensburg, die worden gezien als belediging voor moslimgelovigen".

De omstreden delen van de toespraak "kwamen uit een middeleeuwse tekst en uitten op geen enkele manier mijn persoonlijke gevoelens. Ik hoop dat deze uitleg voldoende is om de gemoederen te kalmeren en de werkelijke bedoeling van mijn toespraak te begrijpen. Ik heb groot respect voor het islamitische geloof", benadrukte Benedictus.

De paus benadrukte dat de bedoeling van de gehele toespraak ''een uitnodiging tot een open en eerlijke dialoog is, vanuit wederzijds respect''.

Italië heeft zondag het dreigingsniveau voor terrorisme in het land verhoogd, nadat islamitische groeperingen hadden gedreigd met aanslagen op de paus, meldde het Italiaanse persbureau.

Update: 14.43 uur
De pogingen van de paus om de gemoederen over zijn uitspraken te kalmeren, vielen bij de Moslims Broederschap in Egypte in goede aarde. ''We beschouwen de nieuwe uitlatingen als afstand nemen van de voorgaande. We zien het als een afdoende spijtbetuiging, ook al hadden we graag gezien dat de paus zijn ideeën en visie over de islam duidelijker had gemaakt'', zei een zegsman.

Non doodgeschoten
Een Italiaanse non is zondag doodgeschoten in de Somalische hoofdstad Mogadishu. Volgens woordvoerders van de moslims in het land kan de moord verband houden met de ophef in de islamitische wereld over de uitspraken van de paus.

''De kans is groot dat de mensen die haar hebben gedood, boos waren over de commentaren die de katholieke paus tegen de islam heeft geuit'', aldus een woordvoerder.

Complot VS-Israël
Achter de opmerkingen van paus Benedictus XVI over de islam schuilt volgens Iran een Amerikaans-Israëlisch complot. Volgens verscheidene staatskranten in het land zouden de twee aartsvijanden van Iran daarmee de aandacht willen afleiden van problemen elders in het Midden-Oosten.

De kranten wijzen vooral op de winst die de sjiitische verzetsbeweging Hezbollah tijdens de oorlog in Libanon tegen Israël zou hebben behaald.

Op de Westelijke Jordaanoever wierpen onbekenden zondag molotovcocktails in twee katholieke kerken, zeiden Palestijnse veiligheidsdiensten.

Bron: ANP


Lees ook:

» 11:33 Iran staakt export olie naar Europese landen3
» 10:38 Russen straat op voor en tegen regering6
» 10:38 Manning moet voor krijgsraad om WikiLeaks7
» 09:18 VN: recordaantal burgerdoden in Afghanistan15


delen | eKudos nujij

18648 views / 170 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 170 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4
userIcon
Eigenlijk al een schande dat dit nou weer nodig is.. pff.

Maar goed.. Islam = vrede.
Tjah, het blijft altijd slecht om eerst dingen te zeggen en vervolgens datgeen wat je hebt gezegd terug te trekken. Daarmee maak je jezelf ook ongeloofwaardig. Als het uit middeleeuwse teksten komt, waarom lees je het dan voor? Het is gedateerd en het zijn niet je eigen woorden. Dan vraag je er ook een beetje om naar mijn mening...
userIcon
Gezien de reactie uit de Islamitische wereld, zijn zijn uitspraken nog steeds relevant.
Tot in de hoogste regionen worden we monddood gemaakt. De onvolwassenheid van het Islamitische geloof heeft zich weer eens laten gelden.

edit: typo.
userIcon
ga toch buiten spelen.. dat hele geloof doet niets anders dan zichzelf voor schut zetten en zichzelf tegenspreken iedere keer weer!!!
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:47 schreef Crafty-FoX het volgende:
Tjah, het blijft altijd slecht om eerst dingen te zeggen en vervolgens datgeen wat je hebt gezegd terug te trekken. Daarmee maak je jezelf ook ongeloofwaardig. Als het uit middeleeuwse teksten komt, waarom lees je het dan voor? Het is gedateerd en het zijn niet je eigen woorden. Dan vraag je er ook een beetje om naar mijn mening...
De beste man neemt helemaal niets terug, hij verduidelijkt alleen nogmaals dat hij citeerde, en dat dat citaat niet zijn eigen mening weerspiegelde.
Schandalig. Gewoon die lui net zo lang blijven beledigen tot die lange tenen eindelijk eens wat korter zijn.

Trouwens, misleidende titel (zoals zo vaak hier..)
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:48 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

De beste man neemt helemaal niets terug, hij verduidelijkt alleen nogmaals dat hij citeerde, en dat dat citaat niet zijn eigen mening weerspiegelde.
Titel van het bericht: 'Paus neemt uitspraken terug'
userIcon
Toch jammer dat ie niet achter zijn eigen uitspraak durft te staan.
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:49 schreef Crafty-FoX het volgende:

[..]

Titel van het bericht: 'Paus neemt uitspraken terug'
Die titel klopt dus niet...
Ik denk dat het niets uithaalt.

De paus heeft zijn excuses uitgesproken, en nu ben ik benieuwd naar de reacties.
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:53 schreef witste het volgende:
Ik denk dat het niets uithaalt.

De paus heeft zijn excuses uitgesproken, en nu ben ik benieuwd naar de reacties.
Ik schat zo dat 't allemaal niet zoveel uitmaakt Maar wat wil je ook. Het was een puur academische aangelegenheid. De massa's op de straten in Cairo enzo weten absoluut niet waar het over gaat en worden als protesteer-vee misbruikt door de opperbaarden van de betreffende landen.
userIcon
quote:

Ik heb groot respect voor het islamitische geloof", benadrukte Benedictus.
Respect krijg je niet door het zaaien van angst en uitoefenen van geweld. Zoals de moslimgemeenschap op dit moment bezig is is volkomen respectloos!
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:53 schreef witste het volgende:
Ik denk dat het niets uithaalt.

De paus heeft zijn excuses uitgesproken, en nu ben ik benieuwd naar de reacties.
Ik neem aan dat het nu weer goed is. De islamitsche wereld wou een excuses en die hebben ze nu ook.

Van fouten leert men. Het is nu voltooid verleden tijd. Laten we nu met zn alleen een kop koffie drinken en het vergeten
man problematiQue (Redactie Frontpage) 17-09-2006 @ 12:55 fotoboek homepage
userIcon
zwak! pff
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:48 schreef EdmundBurke het volgende:
Tot in de hoogste regionen worden we monddood gemaakt.
Laat dat maar aan de islamitische wereld over. Die dulden geen kritiek.

Bovendien is het vanuit katholiek oogpunt een enorme schande en een diepe belediging dat moslims om een excuus vragen van de plaatsvervanger van God op aarde. Want zo beschouwen katholieken de paus. God maakt géén fouten, dus zijn plaatsvervanger ook niet!

Maar goed, op deze wijze komt het Kalifaat stap voor stap dichterbij, als de paus ook al door het stof kruipt voor de islamitische wereld.
wie heeft die titel verzonnen?
userIcon
flikker toch op man een paar werkeloze moslis worden ergens kwaad over en dan gaat de leider van iets zijn woorden terug nemen?
wat een mietje zeg..niet dat ik trots was op een hitlerjugend kind dat uigroeide tot paus hoor maar dat terzijde..
of je staat voor wat je zegt in zo een positie of je houd je bek helemaal dicht easy as that.
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:56 schreef SkewtuR het volgende:
flikker toch op man een paar werkeloze moslis worden ergens kwaad over en dan gaat de leider van iets zijn woorden terug nemen?
wat een mietje zeg..niet dat ik trots was op een hitlerjugend kind dat uigroeide tot paus hoor maar dat terzijde..
of je staat voor wat je zegt in zo een positie of je houd je bek helemaal dicht easy as that.
en daar heb ik niets aan toe te voegen, je hebt helemaal gelijk
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:56 schreef 2030rd het volgende:
wie heeft die titel verzonnen?
de FOK! redactie?
het is maar een gok hoor.
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:56 schreef 2030rd het volgende:
wie heeft die titel verzonnen?
ik vermoede de nieuwsposter
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:58 schreef DJMO het volgende:

[..]

en daar heb ik niets aan toe te voegen, je hebt helemaal gelijk
awe you brought a smile upon my face..
luvyah2
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:56 schreef R@b het volgende:

[..]
(...knip....)

Maar goed, op deze wijze komt het Kalifaat stap voor stap dichterbij, al de paus ook al door het stof gaat voor de islamitische wereld.
Laten we hopen R@b dat velen in ons land, en in de wereld in het algemeen, zich realiseren dat als we niet op komen voor onze westerse normen en waarden, bovenstaand citaat van jou bittere werkelijkheid wordt.
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:46 schreef _DeMoN_ het volgende:
Eigenlijk al een schande dat dit nou weer nodig is.. pff.

Maar goed.. Islam = vrede.
Islam = intimidatie tot ze gelijk krijgen..
'Respect moet je verdienen, niet afdwingen'
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:55 schreef Neviathien het volgende:
Ik neem aan dat het nu weer goed is. De islamitsche wereld wou een excuses en die hebben ze nu ook.

Van fouten leert men. Het is nu voltooid verleden tijd. Laten we nu met zn alleen een kop koffie drinken en het vergeten
Op naar de volgende zere teentjes.

Ik stel trouwens voor dat het alleen nog gemeld wordt als er een dag is dat gelovigen -in het bijzonder islamieten- zich niet gekwetst voelen. Dan zijn we eerder klaar
"Ik heb groot respect voor het islamitische geloof", benadrukte Benedictus. "

Ik heb respect voor Benedictus maar ik hoop toch dat z'n mijter tot aan z'n enkels over 'm heen schoof toen 'ie dat zei.
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:56 schreef R@b het volgende:

[..]

Laat dat maar aan de islamitische wereld over. Die dulden geen kritiek.

Bovendien is het vanuit katholiek oogpunt een enorme schande en een diepe belediging dat moslims om een excuus vragen van de plaatsvervanger van God op aarde. Want zo beschouwen katholieken de paus. God maakt géén fouten, dus zijn plaatsvervanger ook niet!

Maar goed, op deze wijze komt het Kalifaat stap voor stap dichterbij, al de paus ook al door het stof kruipt voor de islamitische wereld.
Hitler duldde ook geen kritiek, moeten we ons nu mobiliseren?
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 13:02 schreef watchers het volgende:

[..]

Op naar de volgende zere teentjes.

Ik stel trouwens voor dat het alleen nog gemeld wordt als er een dag is dat gelovigen -in het bijzonder islamieten- zich niet gekwetst voelen. Dan zijn we eerder klaar
ja perfecte oplossing (dan hoeft petra ook niet elke keer ellenlange citaten aan te halen om ons te bekeren)
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 13:00 schreef klappernoot2000 het volgende:

[..]

Islam = intimidatie tot ze gelijk krijgen..
'Respect moet je verdienen, niet afdwingen'
idem dito.
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 13:02 schreef watchers het volgende:

[..]

Op naar de volgende zere teentjes.

Ik stel trouwens voor dat het alleen nog gemeld wordt als er een dag is dat gelovigen -in het bijzonder islamieten- zich niet gekwetst voelen. Dan zijn we eerder klaar
die dag zal jij niet meer meemaken...ik ook niet.
userIcon
Dan waren ze in de middel-eeuwen een stuk standvastiger.

En dan maar zeggen dat de kerk niet met zijn tijd is meegegaan...

We lijken allemaal wel bang voor die lui, mag je niet eens zeggen dat ze agressief zijn, terwijl ze keer op keer het geloof als goedprater voor hun terreur aanhalen!

Islam = Vrede? Ja, als iedereen zich onderwerpt zullen ze bedoelen. En als je je niet onderwerpt aan de Islam dan ben je je leven niet meer zeker lijkt het.

Het zal wel weer een vertaling zijn die in de loop van de eeuwen sterk van de oorspronkelijke tekst afwijkt. Heeft het katholieke geloof ook last van.

Ook nu bewijzen ze weer dat Islam bij ons meer gelijk staat aan iets waar we angstig voor moeten zijn. Dat bedenken we niet zelf, maar leggen zij met die agressieve toon zelf op.
userIcon

Speciale verlengstukken voor minder bedeelde Moslimtenen..
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 13:09 schreef klappernoot2000 het volgende:
[afbeelding]
Speciale verlengstukken voor minder bedeelde Moslimtenen..
hahahaha die is goed
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 13:09 schreef klappernoot2000 het volgende:
[afbeelding]
Speciale verlengstukken voor minder bedeelde Moslimtenen..
....na invoering van de Sharia met korting te krijgen.
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 13:06 schreef DJMO het volgende:

[..]

ja perfecte oplossing (dan hoeft petra ook niet elke keer ellenlange citaten aan te halen om ons te bekeren)
muahahaha voor petra heb ik nog maar een quote over..
''Blow my whistle...bitch!'' *Bobby d mode...what the fuck you wanna do..fuck me up..fuck on cocaine...rock that sound!*
Wat slecht.... Altijd moeten wij onze woorden weer terugnemen. Je wil niet weten wat die Moslims over ons zeggen.

Maargoed, over weet ik veel hoeveel eeuwen is heel de wereld Islamitisch, tenminste, wel als we ons zo blijven gedragen.
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:46 schreef _DeMoN_ het volgende:
Eigenlijk al een schande dat dit nou weer nodig is.. pff.

Maar goed.. Islam = vrede.
islam = onderwerpen
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 13:15 schreef PartyDude het volgende:
Wat slecht.... Altijd moeten wij onze woorden weer terugnemen. Je wil niet weten wat die Moslims over ons zeggen.

Maargoed, over weet ik veel hoeveel eeuwen is heel de wereld Islamitisch, tenminste, wel als we ons zo blijven gedragen.
Is het je ook opgevallen dat de leiders in de regel hun mond dicht houden en vooral met geënsceneerde demonstraties de afkeur laten blijken?

Lekkere dialoog mogelijk op deze manier. Kunnen ze alle kanten mee op.
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 13:15 schreef PartyDude het volgende:
Wat slecht.... Altijd moeten wij onze woorden weer terugnemen. Je wil niet weten wat die Moslims over ons zeggen.

Maargoed, over weet ik veel hoeveel eeuwen is heel de wereld Islamitisch, tenminste, wel als we ons zo blijven gedragen.
boeit jou het iets wat er over zoveel eeuwen gebeurt ? dan leven wij toch allang niet meer!!!
userIcon
"Ik heb groot respect voor het islamitische geloof", benadrukte Benedictus.

Wat een huichelaar, wil niet eens als een martelaar voor zijn geloof sterven.



Tja, wat dreigen met geweld al niet te weeg kan brengen!!
De onfeilbare paus valt weer eens van zijn voetsuk.
vrouw paddy (Moderator / Redactie Frontpage) 17-09-2006 @ 13:23 fotoboek no homepage
userIcon
En dan zou ik nu die Imam ook zijn exuses wel willen zien maken die vol overgave over vrede zat te brabbelen en ondertussen op tv met liefde zat te kijken hoe een pop in de vorm van de paus voor zijn ogen de fik in ging...o, wat vredelievend zeg
vrouw paddy (Moderator / Redactie Frontpage) 17-09-2006 @ 13:24 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 13:18 schreef DJMO het volgende:

[..]

boeit jou het iets wat er over zoveel eeuwen gebeurt ? dan leven wij toch allang niet meer!!!
Maar misschien mijn achter..achter..achter.kleinkinderen wel
userIcon
Kijk nou,
af en toe heeft geweld toch effect.
Toch excuses aangeboden.
Niet meer doe menneer de paus
* wacht nog steeds op de eerste GROTE moslimleider die afstand neemt van 9/11. En niet een nietszeggende persoon uit één of ander klein landje.

Disclaimer: deze post niet bedoelt voor complotdenkers.
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 13:00 schreef klappernoot2000 het volgende:

[..]

Islam = intimidatie tot ze gelijk krijgen..
'Respect moet je verdienen, niet afdwingen'
Tja, die lui verdienen wat maar met respect heeft het echt niets te maken.
vrouw paddy (Moderator / Redactie Frontpage) 17-09-2006 @ 13:29 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 12:46 schreef _DeMoN_ het volgende:
Eigenlijk al een schande dat dit nou weer nodig is.. pff.

Maar goed.. Islam = vrede.
Ja, dat zullen homo's ook met je eens zijn?
userIcon
Jammer, ik had eigenlijk verwacht dat het Vaticaan de Tempeliers weer in een modern jasje gegoten had en hij nu dat Heilig Legertje aan de VN had aangeboden...

Een gemoderniseerde versie van de Kruistochten. Als zij zich iedere keer op zaken en situaties van jaaaaaren geleden beroepen, waarom doen wij dat dan niet? Maakt het allemaal een stuk duidelijker dan de poppenkast waar ook de Paus nu weer slachtoffer van geworden is.

vrouw paddy (Moderator / Redactie Frontpage) 17-09-2006 @ 13:30 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 13:25 schreef Iraqiya het volgende:
Kijk nou,
af en toe heeft geweld toch effect.
Toch excuses aangeboden.
Niet meer doe menneer de paus
Is het exuses al geaccepteerd dan? Bedoel....ze zijn nog maar net begonnen met boos zjn..Ben benieuwd.
" Paus neemt uitspraken terug" is dus weer een foute interpretatie van zijn tekst.

Hij neemt zij uitspraken niet terug en ieder die de originele toespraak leest en begrijpt snapt sowieso dat het zijn mening niet was.

Moet ik het ANP serieus nemen met dit soort teksten ?
Ik kan niet meer vertrouwen op hun nieuwsgeving ( maar dat al heel lang niet meer)

Dat de redactie alsteblieft de mist uit hun bovenkamer laten doorwaaien graag ...
userIcon
quote:
Op zondag 17 september 2006 @ 13:25 schreef Iraqiya het volgende:
Kijk nou,
af en toe heeft geweld toch effect.
Toch excuses aangeboden.
Niet meer doe menneer de paus
Yep, en dat is waar wij in het Westen zo boos om zijn. Om de "goede vrede" te bewaren moeten er telkens excuses na objectieve kritische noten gegeven worden. Ze worden telkens beloond voor hun agressie, want het lijkt te werken.

Voor een Moslim is het Westen vanselfsprekend iets waar je tegen bent, want:

"Ze bidden naar het Oosten, en schijten naar het Westen"
50  van 170 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4


Lees ook:

» 11:33 Iran staakt export olie naar Europese landen3
» 10:38 Russen straat op voor en tegen regering6
» 10:38 Manning moet voor krijgsraad om WikiLeaks7
» 09:18 VN: recordaantal burgerdoden in Afghanistan15


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden