Microsoft een waardevol merk

Na Coca-Cola is het merk Microsoft met een waarde van 64,1 miljard dollar het meest waardevol ter wereld. Ook IBM, Intel en Nokia doen het goed.

Dit is de uitslag van een jaarlijkse onderzoek naar de waarde van merken. Het onderzoek is voor de tweede keer uitgevoerd door Business Week in samenwerking met Interbrand, een consultant gespecialiseerd in merken. Zij kijken hierbij naar wat een merk waard is voor een bedrijf.

Op één staat zoals gezegd het merk Coca-Cola, met een waarde van 69,6 miljard dollar. Microsoft beslaat dus plek twee (64,1 miljard). Andere ICT-ondernemingen in de top-tien zijn IBM (op drie met 51,2 miljard), Intel (vijfde plek, 30,9 miljard) en Nokia (op zes met 30 miljard).

Volgens het onderzoek is Samsung de grootste groeier.
Business Week schrijft dat de Zuid-Koreanen er in geslaagd zijn een sterk merk te worden door met heel veel nieuwe producten te komen die het goed doen bij een jong publiek. Ook Dell mag tevreden zijn. De pc-maker adverteerde fors en doeltreffend en wist zijn merk daarmee 12 procent sterker te maken.