Westworld: Van scifi western tot HBO-serie
2. Boy, have we got a vacation for you...
Boy, have we got a vacation for you...
Op het moment dat Pursuit voor het eerst werd uitgezonden op televisie was Crichton alweer aan het leuren met zijn volgende project. In het script van Westworld draaide het om Delos, een pretpark voor volwassenen waar men voor 1000 dollar per dag in een drietal door geavanceerde robots bewoonde werelden kan leven als in de tijd van het Romeinse Rijk, de middeleeuwen of het wilde westen. Zo kon er in Romanworld worden deelgenomen aan orgiën in een perfect nagebouwde Romeinse stad, kon men zwaarvechten met ridders en vrijen met gewillige hofdames in Medievalworld en konden liefhebbers van een flink kroeggevecht, een ouderwetse bankoverval of een revolverduel terecht in Westworld. Nadat er een storing is geweest in een computer slaan de robots op hol en beginnen te moorden, waarbij vooral een geheel in het zwart geklede revolverheld een enorm groot gevaar vormt.
Michael Crichton op de set van Westworld in 1973
Nadat Crichton bij alle grote studio's in Hollywood langs was geweest met zijn script bleek er maar eentje te zijn die wel interesse toonde. MGM was echter ook een filmstudio die bekend stond om zijn bemoeizucht bij het maken van een film en het knippen in afgeronde filmprojecten. Crichton was echter nog een groentje op het gebied van regisseren en moest zodoende constant de strijd aangaan met de studio om zijn zin te krijgen. Ook had de filmmaker niks te zeggen over de casting en was het slechts 48 uur voordat de filmopnames zouden beginnen dat er met Richard Benjamin en James Brolin hoofdrolspelers werden gevonden voor de film. Ook had men niemand minder dan Yul Brynner bereid gevonden om zijn iconische personage uit The Magnificent Seven nieuw leven in te blazen.
Yul Brynner
...Where nothing can possibly go worng!
Met een budget van iets meer dan een miljoen dollar en dertig dagen studiotijd wist Crichton een zeer indrukwekkende film af te leveren. Westworld was een film die in meerdere opzichten revolutionair te noemen was. Zo was het één van de eerste films waarin gesproken werd over een computervirus en de schadelijke gevolgen daarvan. Ook werd er voor het eerst in de filmgeschiedenis gebruik gemaakt van door een computer gegenereerde beelden om zo de wereld te laten zien vanuit het oogpunt van een machine. Voor de productie van de twee minuten aan CGI nam Crichton contact op met het Jet Propulsion Laboratory in Pasadena. Crichton kreeg te horen dat het proces zo'n 9 maanden zou duren met een kostenplaatje van zo'n 200.000 dollar. Omdat de film binnen een half jaar moest worden gemaakt was dat dus geen optie.
Crichton wendde zich tot experimentele filmmaker John Whitney, die hem naar zijn door computers gefascineerde zoon John Whitney Jr. verwees. Deze liet de filmmaker weten dat hij de klus kon klaren binnen vier maanden voor 20.000 dollar. Het zou uiteindelijk een stuk langer duren. Voor de verwerking van tien seconden CGI was de computer zo'n acht uren bezig. Whitney Jr. wist de beelden maar net op tijd af te leveren. Nadat Westworld in november 1973 in de bioscoop was verschenen bleek de film een groot succes. Crichton was echter niet te spreken over het eindresultaat en zou zich daarna vele jaren niet meer met science fiction bezighouden. Volgens de cineast begreep het grote publiek ook niet de onderliggende boodschap in de film. Westworld was geen waarschuwing voor technologie maar was eerder een kritische blik in de richting van menselijke hebzucht.
De computers van Delos