FOK!@E3: Dag 2

Vandaag wachten er nog meer games op me. Met buiten 26 graden zelf in een beursgebouw van afspraak naar afspraak lopen, ik had maar een vak moeten leren.

header

Vandaag trap ik af met een game die de term next-gen meer dan waard is. Metal Gear Solid V: Phantom Pain ziet er schitterend uit. Wat de Fox-engine hier op 1080p en 60 fps op een PlayStation 4 toont, zorgt voor open monden tijdens de half uur durende presentatie. Natuurlijk zitten er vernieuwingen in, zoals een ejectknop in je cardboard box en Hideo Kojima laat ook weten wat je allemaal met een schaap in een woestijn kunt doen. Humor heeft de man, dat is zeker. De preview die ik ga schrijven gaat dieper op gameplay en de moederbasis in. Die laatste kun je dit keer bezoeken en is verrassend belangrijk in de gameplay van het spel.

E3 2014

Dan is het tijd voor Nintendo. Welke game ik eerst wil spelen? Mijn vrouw zou me vermoorden (of me in ieder geval niet meer naar de E3 laten gaan) als ik Yoshi's Yarn Woolly World niet zou spelen. Geen straf, want ook Kirby's Epic Yarn vond ik geweldig. En Yoshi stelt niet teleur. Prachtige HD-graphics en een creatieve wereld vol brei- en haakwerk. De demo van Mario Maker was kort en zeker nog niet af, maar een level maken gaat supersimpel. Vooral dat je de levels met de rest van de wereld kunt delen gaat voor een actieve community zorgen, wie wil er nu niet een episch moeilijk level in elkaar zetten?

Er was meer speelbaar, zoals Hyrule Warriors, met leukere bazen dan de Dynasty Warriors. Bayonetta 2 kickt letterlijk en figuurlijk aars, net zoals vorig jaar, en staat nog steeds hoog op mijn verlanglijstje. Captain Toad: Treasure Tracker is een puzzelgame. De dame naast de demopod dacht dat ik het al gespeeld had, want ik vond al vrij snel veel geheimen. Nee, dit is de eerste keer, maar ik ken zo langzamerhand wel de gedachtegang van een Nintendo-game.

E3 2014

De Wii U Gamepad kun je in de game gebruiken om de camera te draaien door de controller zelf te draaien, maar dat blijkt niet altijd even handig. Gelukkig is de camera ook te besturen met het pookje. Andere keren gebruik je het eigenlijk als je virtuele raam in de spelwereld en dan werkt de GamePad weer hartstikke goed en intuïtief. Nintendo is zelf blijkbaar ook nog zoekende naar effectieve manieren om de controller te gebruiken.

Squid Splatoon ga ik morgen nog uitproberen, door tijdnood kwam het er vandaag niet van. Op naar de indie-uitgever Devolver op de parkeerplaats tegenover de E3 om The Talos Principle en Titan Souls te proberen. Koop vooral voor die laatste maar wat extra controllers in, want het is frustrerend moeilijk. Je hebt maar één pijl die je steeds moet oprapen. Tel daarbij supersnelle titanbazen op en je weet dat je vaak opnieuw mag beginnen. The Talos Principle is een puzzelaar die qua sfeer wat weg heeft van Myst. Eentje die ik zeker nog eens verder wil uitproberen.

E3 2014

Terug in het gebouw ga ik naar Deep Silver voor Dead Island 2 en Homefront Revolution. Zombies in Californië in elkaar beuken ziet er tof uit. Wel kwam de demo zelf uit 2013, omdat ze vooral de gameplay wilden laten zien. En niet een met bugs gevulde build van tegenwoordig, omdat ze middenin een grafische implementatie zitten. Oké, logische verklaring. En nog ziet het er knap uit. Wel krijgen we een teaser van de nieuwe grafische richting, die gemaakt wordt met Unreal Engine 4. En die sprong is al heel duidelijk zichtbaar. Homefront Revolution is dan weer van Crytek, de makers van CryEngine. Janken is het, maar dan van genot, want grafisch is deze game erg indrukwekkend. Ook de gameplay is geheel omgegooid ten opzichte van eerdere delen: guerrilla en open-wereld. One to watch!

Met anderhalf uur vrij dacht ik nog wat foto's te maken, maar volgens mij is er een ongeschreven wet uitgevaardigd waarin staat dat booth babes verboden zijn. Goed, dan hobbel ik nog wel even bij Sony langs, LittleBigPlanet 3, The Order 1886 en Project Morpheus uitproberen. Voor die laatste was het even wachten, maar goed, wel de moeite waard. Ik ben erg benieuwd welke games dit gaan ondersteunen. Destiny? Ik heb het eerder deze week Bungie gevraagd, maar hij wilde er niets anders op zeggen dan "we gaan nog niet in op welke randapparatuur we gaan ondersteunen". Let op mijn woorden: het gaat gebeuren. Net zoals een pc-versie.

E3 2014

Tijd voor een rondje Bandai Namco in alle rust. Zodat men me hoort vloeken als ik voor de tigste keer doodga in de uitbreiding van Dark Souls 2. Daarna krijg ik geheel onverwacht een privé-presentatie van de nieuwe Dragon Ball Z. Een hele meetingroom en ik zit er in mijn eentje. Dikke care. Het wordt dus een interactieve meeting. Mijn interview van morgen heb ik al geannuleerd, die heeft in dat half uurtje praten met de ontwikkelaar al plaatsgevonden. Grafisch is het in ieder geval net de anime, erg mooi. En de ontwikkelaar is dit weekend naar huis met een zooi feedback. Want ja, als hij vraagt wat ik van de eerdere fighters van Dragon Ball vindt, kan hij het krijgen ook. En nu zijn ze bezig met het implementeren van het vechtsysteem, dus hopelijk doet hij ook wat met die feedback. We gaan het merken.

Nog een presentatie van Tales of Xillia 2, die ik als Tales of-fan toch al ga kopen, en ik ben bijna klaar. Ik heb nog een avondje Nintendo, anderhalf uur lang een zogenaamde roundtable over een onaangekondigde 3DS-titel. Het is Project S.T.E.A.M. geworden. Nadat ik een sushitent van de vis heb afgeholpen ben ik meteen de preview gaan schrijven, die je nu al kunt lezen. Morgen is de laatste dag en dan gaat het echte 'bulkpreviewen' beginnen, vanaf het moment dat ik op het vliegveld ben, gaat de iPad of Macbook, welke de volste accu heeft, overuren draaien. Maar eerst nog een laatste dagje E3 met heel veel hands-on.

E3 2014