De grote games canon - deel 1

<\/center>

In de jaren zestig zagen de eerste computergames al het levenslicht, maar voor de consument was er eigenlijk nog niets te beleven. Gelukkig kwam daar door Magnavox snel verandering in.

Ralph Baer werkte als chief engineer bij defensie waar hij zich met televisie-elektronica bezighield. In 1966 kreeg hij het idee voor het apparaat dat later de Brown Box zou worden. Tijdens het werken met beeldbuis-elektronica bedacht Baer zich dat je met dezelfde onderdelen best wel eens leuke spelletjes zou kunnen spelen. De Brown Box was de eerste echte gameconsole die op een TV verschillende spelletjes kon laten zien. Gezien Baers achtergrond gebruikte zijn apparaat veel elektronica die ook in een TV te vinden is en zat er dus geen processor of geheugen in, dat soort dure onderdelen werden alleen in computers gebruikt. De originele Brown Box had een heel assortiment aan games en controllers, inclusief een heuse light gun en een golfbal-controller die bestond uit een golfbal op een stokje waar je tegenaan kon meppen met je putter.



The Brown Box met light gun. De Wii Zapper is er niets bij
<\/center>
Deze Brown Box werd gebruikt als prototype voor de Magnavox Oddysey, die in 1972 als eerste over de toonbank is gegaan, tien jaar na Spacewar!. Veel onderdelen waren weggelaten, en tegen de tijd dat het uitbracht werd was de hardware al een beetje verouderd. Desondanks was het een succes en stonden er binnen no-time meer dan 300.000 apparaten bij mensen thuis. De cartridges die er werden bijgeleverd deden niets meer dan de elektronica van het apparaat instellen op een bepaald spel, en er was dus maar een vast aantal spellen beschikbaar. Ook werden er overlays bijgeleverd om het zwart-wit beeld wat op te vrolijken, en sommige games werken met kaarten, speelgeld en andere benodigdheden.


De Magnavox Oddysey, met kaarten, overlays en controllers
<\/center>
Datzelfde jaar kwam Atari met zijn bekende arcade-game Pong, dat gelijk een razend succes werd in de arcade-hallen. Het spel leek als twee druppels water op het tennis-spel van de Oddysey, en betekende het begin van een reeks rechtszaken tussen Magnavox en Atari, waar Atari vaak aan het kortste eind trok. In een gevecht over patenten haalde Atari zelfs Higinbotham erbij met zijn Tennis for Two-game, maar aangezien Tennis for Two technisch gezien geen videogame is, liep ook hier Magnavox weg met het patent. Uiteindelijk ontving Magnavox 700.000 dollar van Atari, waarmee Magnavox en haar patent voor \\\"Television Gaming and Training Apparatus\\\" toch wel mag worden gezien als de eerste Videogame. Atari gaf het na dit verlies niet op en kwam in 1977 met de Atari 2600, één van de meest succesvolle consoles ooit gemaakt.