De grote games canon - deel 1

<\/center>

Iedereen kent ze; foutjes in het spel die enorm frustrerende gevolgen kunnen hebben. Vooral PC-gaming wordt vaak geassocieerd met bugs en de bijbehorende patches. Maar hoe begon het nou allemaal, wanneer was de eerste bug een feit?

Vroeger, toen een computerzaal letterlijk een zaal was met daarin één computer, toen patches werden uitgevoerd met een soldeerbout en toen transistors nog next-gen waren, waren bugs ook nog echt bugs. Het waren letterlijk beestjes in de machine.

De eerste echte computerbug werd op 9 september 1947 ontdekt. Het probleem werd gevonden in de Mark II computer, door de operators van het gigantische apparaat. De Mark II was één van de eerste computers, een gigantisch apparaat dat meerdere mensen nodig had om het geheel in goede banen te leiden.



<\/center>
Het apparaat deed raar en na wat speurwerk vonden de techneuten het probleem in relais #70, paneel F. Een mot was geplet tussen twee contactpunten waardoor het elektrische signaal niet goed doorkwam. In een vlaag van old-skool geekhumor plakten ze het beest in het logboek met ernaast geschreven: “First actual case of bug found.”


<\/center>
De oplettende lezer zal het gelijk zijn opgevallen dat de term \\\'bug\\\' blijkbaar al bestond voordat dit alles gebeurde. In de Tweede Wereldoorlog werden kleine storingen op de radar al aangeduid met bugs, en in de tijd van Edison werd het woord “bug” al gebruikt om vervelende en onverklaarbare problemen en fouten aan te duiden. Zo schreef Edison naar een collega:
“It has been just so in all of my inventions. The first step is an intuition, and comes with a burst, then difficulties arise—this thing gives out and [it is] then that \\\"Bugs\\\"—as such little faults and difficulties are called—show themselves and months of intense watching, study and labor are requisite before commercial success or failure is certainly reached.”<\/blockquote>
Wat neerkomt op: “Bugs zijn onvermijdelijk, en moeilijk op te lossen.”

Zelfs Shakespeare kende al bugs. In Henry VI, deel III, vijfde akte, scene II, zegt King Edward:

\\\"So, lie thou there: die thou, and die our fear;
For Warwick was a bug that fear\\\'d us all.
Now, Montague, sit fast; I seek for thee,
That Warwick\\\'s bones may keep thine company.\\\"<\/blockquote>
Hier werd alleen wel verwezen naar een eng spookachtig wezen, dat weer kan worden teruggevoerd naar de mythologische Bugbear. Een bekende onder RPG liefhebbers.

Waar het op neerkomt is dat bugs eigenlijk al zo lang bestaan als de mens dingen bouwt, en we kunnen alleen maar hopen dat er naast nieuwe bugs ook steeds nieuwe patches zullen worden gemaakt.