Fitness tracker: MGCOOL Band 2

Bouwkwaliteit & uiterlijk

MGcool Band twee 3

De smartband is volledig in zwart uitgevoerd. Het scherm heeft een zwarte glimmende afwerking, het bandje is mat zwart (silicone). Samen vormt het een geheel dat er redelijk, maar ietswat goedkoop uitziet. Het scherm zit onder het gekromde gedeelte van het plastic, dat in de praktijk redelijk krasvast is.

MGcool Band twee  5

Onder het scherm vinden we een klein wit rondje waaronder de touchknop zit om de smartband te bedienen. De bediening gaat door een korte touch om verder te gaan in het menu en een lange touch om te bevestigen. De knop werkt prima en reageert vrijwel altijd direct.

MGcool Band twee 6

Nadeel van het systeem met een enkele knop wordt bij gebruik helaas wel snel duidelijk. Zo ben je een aantal keren aan het drukken voordat je bijvoorbeeld de harstslagsensor kan activeren. Iets dat een nadeel is van een dermate simpel systeem.

Het bandje van de Band 2 lijkt in eerste instantie prima. Na een ruime maand ziet het bandje er nog erg goed uit, het is wel jammer dat het bandje niet makkelijk te vervangen lijkt. Iets dat wanneer ik naar mijn Mi band en Pebble kijk toch wel nodig kan zijn na een poos dagelijks dragen.

Het bandje van de Band 2 voelt prima aan en door de manier van sluiten gaat het bandje niet snel los tijdens gebruik. Over het kwijtraken van de Band 2 hoef je je dan ook geen zorgen te maken. Het geheel voelt ook niet onprettig aan. Het enige nadeel dat je zou kunnen benoemen is de grote bobbel bij de hartslagsensor. Deze is wellicht voor sommige mensen wat te dik en zou oncomfortabel aan kunnen voelen. Zelf had ik hier weinig last van.

MGcool Band twee 7

MGcool Band twee 8

MGcool Band twee 9

MGcool Band twee 11

De band is op te laden door de knijper-lader te gebruiken. Deze werkt door hem om de Band 2 heen te knijpen, hierbij maken de drie metalen pennetjes contact met de contactpuntjes onder op de Band 2. Voordeel van het laden op deze manier is dat je vrij zeker bent dat het laden goed gaat. Vergeleken met een Pebble of een Android Wear watch zoals de LG G watch Round die gebruik maken van magneetjes (in een dock) is dit wellicht niet de meest mooie oplossing, maar wel eentje die er voor zorgt dat de Band 2 opgeladen is, waar de Pebble bij wat beweging soms nog wel eens connectie verliest.

MGcool Band twee 12

MGcool Band twee 13

Het scherm van de Band 2 is een klein simpel OLED scherm met alleen witte leds. De resolutie is wellicht niet de hoogste, maar in de praktijk is het ruim voldoende voor het weergeven van de tijd. De helderheid laat helaas wel wat te wensen over, doordat er wat ruimte tussen het scherm en het glas zit worden de reflecties van het glas nog wat versterkt, ook dit komt de zichtbaarheid buiten niet ten goede.

MGcool Band twee 14

MGcool Band twee 15

MGcool Band twee 16

Onder op de Band 2 zit de hartslagsensor. Deze bestaat uit twee groene ledjes en een sensor in het midden. Deze sensor moet de hartslag op je arm meten. In de praktijk blijkt dat deze sensors die we op meer sport-wearables zien niet altijd even betrouwbaar zijn. Het gebruik als medisch hulpmiddel is dus af te raden; een indicatie geven doet het natuurlijk wel.

De meting op de Band 2 is in de regel goed, de afwijking van de Pebble en Xioami mi band 2 is niet enorm groot. Ze zaten allemaal binnen 5 hartslagen van elkaar. Wel zijn de andere producten beter bruikbaar doordat deze de meting vaker voltooien dan de MGcool, deze lijkt soms wat problemen te hebben met het voltooien van de meting waarbij hij aangeeft dat je de band niet goed draagt. Het verplaatsen van de band iets hoger of lager op je pols biedt vaak uitkomst voor dit probleem.

MGcool Band twee 24

MGcool Band twee 22

MGcool Band twee 23

De Band 2 is waterbestendig. Tijdens het testen van de band heb ik deze dan ook gewoon omgehouden tijdens het wassen van de handen of de afwas. Gezien de IP67 raiting heb ik deze tijdens het douchen niet gedragen, dit wordt door MGcool dan ook afgeraden. De band werkt na deze periode nog steeds dus het lijkt erop dat deze voldoende waterdicht is voor zweet en of spatwater.

Software

Om de Band 2 te gebruiken moet je deze eerst koppelen met je telefoon en meegeleverde app. Het koppelen met de Band 2 werkt met Bluetooth low energy en de app is beschikbaar vanaf Android 4.4 of iOS 7.

De app is te downloaden via de appstores van IOS of Android. Het koppelen van de Band 2 met de telefoon en app is simpel. Je zet de bluetooth aan op je telefoon, opent de app. Hierbij krijg je de keuze of je je wilt registreren (om data tussen verschillende toestellen en na een reset te behouden). Dit is niet verplicht en door op skip te drukken hoef je je mail-adres niet prijs te geven.

MGcool Band 2 login MGcool Band 2 menu MGcool Band 2 connect

Wanneer de app gestart is ga je in het menu naar devices waar je door een klik op de naam van je Band 2 verbinding hebt. Hierna zal de smartband de tijd en gelopen stappen synchroniseren met de telefoon. Op het moment dat de synchronsatie loopt kan je niets met de rest van de app totdat dit voltooid is. Wanneer de app aanstaat en gesynchroniseerd is blijft er een constante notificatie boven in beeld staan. Dit is helaas niet uit te schakelen.

MGcool Band 2 sync MGcool Band 2 notificatie 2 MGcool Band 2 notificatieconstant

Nu we het horloge hebben gekoppeld met de telefoon worden ook notficaties weergegeven. De apps waarvoor de band notificaties kan weergeven zijn:

Bellen, SMS, QQ, Wechat, Facebook en Whatsapp.

Per app is in te stellen of de Band 2 de notificatie moet doorgeven of niet. De notifcaties worden weergegeven op het scherm van de band door middel van een tekst (Whatsapp) of een klein telefoontje bij bellen. Gezien de afmetingen van het scherm heeft MGcool er voor gekozen om geen volledige berichten weer te geven. Dit is overigens vergelijkbaar met de Xiaomi Mi Band 2, die een vergelijkbare weergave van notificaties heeft.

MGcool Band 2 notificaties

Wanneer we de software van de band bekijken en op de witte knop drukken komen we de volgende opties tegen:

Stappenteller/slaapsensor:

De ingebouwde stappenteller werkt met een 3-assige sensor die beweging registreert. Deze werkt op de zelfde wijze als bij Pebble smartwatch en de Xiaomi smartbands. De afwijking in vergelijking met mijn eerste generatie Xiaomi Mi band is niet enorm groot. Natuurlijk is de manier van meten van een smartband met een simpele sensor zoals deze geen exacte wetenschap. Het slaapritme wijkt wel af van de Xiaomi mi band en Pebble 2. Hierbij wijkt het meer af en lijkt dus minder exact.

Op het horloge worden het aantal stappen als eerste aangegeven. Hierna vinden we een activiteitentracker, waarbij je een bepaalde training los kan opnemen. Daarnaast worden de afstand en calorieën weergegeven.

MGcool Band twee 17MGcool Band twee 18MGcool Band twee 19

Binnen de app worden je tracking resultaten weergegeven in een aantal overzichten. Vanuit hier kan je ook de hartslagmeter starten:

MGcool Band 2 software grafiek MGcool Band 2 software loop

MGcool Band 2 software slaap MGcool Band 2 software hart

De overzichten zijn duidelijk, maar de aankleding van de app voelt wat simpel aan. Er kan wellicht nog het een en ander aan UI ontwikkeling gedaan worden op dit vlak. Via instellingen zijn de doelen van 10.000 stappen per dag aan te passen.

Camera & muziek bedienen

Naast de standaard smartband opties zijn er ook nog een paar extra features in te bouwen. Zo bevat de Band 2 een Camera en muziek controller. Wanneer je de muziek aan hebt staan kan je door het menu van de band deze tracks laten skippen of pauzeren  De muziekbediening werkt door de enkele knop niet al te snel. Je moet een aantal keren klikken om de muziekbediening te bereiken, dan lang ingedrukt houden om naar dit menu te gaan om vervolgens naar de gewenste optie te klikken en wederom lang te drukken. Het openen van de app op je telefoon werkt waarschijnlijk vele malen sneller.

De camera bediening is dan wellicht nuttiger. Je opent hiervoor de camera binnen de MGCool app, plaatst je telefoon ergens en drukt dan via de remote op de Band af. Helaas werkt deze optie niet in combinatie met de standaard camera app, maar desalniettemin werkt deze functie goed.

Batterij

De accu van de Band 2 lijkt prima in orde. Tijdens het gebruik van ruim 7 weken is de band twee maal opgeladen. Een keer aan het begin en een keer na een week of 4. Opladen van de Band 2 via meegeleverde klemmetje gaat redelijk snel, binnen een goed uur was het horloge opgeladen.

Conclusie:

De Band 2 lijkt in de regel een prima instap smartband. Hij ziet er redelijk uit, heeft een aantal onderscheidende functies en dat alles voor een scherpe prijs. De bediening van de Band 2 via de enkele knop voelt wat omslachtig, maar de tracking lijkt in vergelijking met een aantal vergelijkbare producten prima.

Het meten van de hartslag blijft een pijnpuntje, de sensor meet wanneer deze meet redelijk, maar soms werkt deze niet mee. De accu van de Band 2 is meer dan prima, je hoeft hem maar eens in de paar weken op te laden.

Gezien de featureset van de Band 2 is het wellicht een redleijk alternatief voor de Miband 2, zeker gezien die laatste momenteel 30% duurder is.

Positieve punten
  • Lage prijs
  • Uitgebreide features
  • Tracking lijkt redelijk
  • Scherm buiten matig afleesbaar
  • Hartslagmeter werkt niet altijd

Voor meer informatie kan je terrecht  op de site van MGCool

Bij het importeren van producten van een land buiten de EU kun je te maken krijgen met extra kosten als het product een waarde heeft van meer dan €22. Kijk in het Chinese webshoptopic voor meer informatie.