Dropshippers belazeren de boel

Wie weleens actief is op sociale media zal de advertenties inmiddels wel herkennen: een leren jas, een kunstzinnig bedlampje, een gereedschapsset of wat dan ook, wordt met een flinke korting verkocht. In werkelijkheid is die korting het omgekeerde: voor slechts een fractie van die zogenaamde aanbiedingsprijs valt het artikel op een Chinese website te bestellen. En dat zonder verzendkosten. Zogenoemde dropshippers verdienen er heel gemakkelijk flink wat geld mee.

Maar ze belazeren de boel niet alleen, ze maken er ook echt een puinhoop van, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ze houden zich vaak niet aan de wettelijke regels voor online verkoop en consumenten zijn ontevreden over de verkopers vanwege lange levertijden, tegenvallende kwaliteit, hoge retourkosten en slechte bereikbaarheid.

Onderzoekers van de Consumentenbond bekeken 100 websites van dropshippers. Het overgrote deel ervan voldoet niet aan de wettelijke regels. Ze vermelden bijvoorbeeld geen telefoonnummer (66), retouradres (65), of (bestaand) KvK-nummer (66) op hun site. Terwijl dat wel verplicht is. Ook pronken veel verkopers met veel mooiere reviewscores dan ze werkelijk hebben. En hoewel webwinkels duidelijk moeten zijn over retourkosten, zeggen 82 winkels niets over de hoogte daarvan. De meeste dropshippers vermelden alleen dat retourkosten voor rekening van de consument zijn.

Om een product terug te kunnen sturen, moeten klanten vaak eerst de winkel mailen voor een retouradres. Meestal is dat een Chinees adres, wat retourneren erg duur maakt en sommige dropshippers accepteren een retourzending zelfs helemaal niet. Bijvoorbeeld omdat het product in de aanbieding zou zijn. Maar dat is verboden, consumenten moeten ook aanbiedingen kunnen retourneren. Bovendien is bij de meeste van de dropshippers standaard het hele assortiment zogenaamd in de aanbieding.

Een aantal webshops houdt er wel heel bijzondere regels op na. Zo weigert Lisona retourzendingen van klanten die een product in 2 of meer maten of kleuren hebben besteld. En Sadiluxe, Shop-ist, Luxopro en Moluvo rekenen bij retouren een toeslag van 15 tot 20% van het aankoopbedrag of €10. Die is voor het behandelen en inspecteren van het teruggestuurde product.

De Consumentenbond vroeg ook ruim 2500 panelleden naar hun ervaringen met dropshippers. Maar liefst 88% van de ondervraagden die ooit iets bij een dropshipper bestelde, had dit achteraf liever niet gedaan.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “De problemen met dropshipping zijn legio en hardnekkig. De meeste dropshippers houden zich niet aan de regels. Ze lijken zich niet te realiseren dat ondernemen ook verplichtingen met zich meebrengt. En het feit dat consumenten dropshippers vrijwel nooit herkennen, maakt dat probleem alleen nog maar groter. Consumenten moeten echt beter beschermd en geïnformeerd worden. Daarom hebben we onze bevindingen gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt.”

Voor de consument zelf blijft gelden: als iets te goed lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.