Football Manager 2017

Jaarlijks terugkerende games interessant houden: het is een lastige kwestie. Verander te weinig en fans klagen dat er te weinig innovatie in de reeks zit. Verander te veel en fans klagen dat de reeks zijn roots verloren is. FIFA, Call of Duty, Assassins Creed: allemaal hebben ze de kritiek al mogen verwerken. Ook Football Manager moet eraan geloven met de nieuwste versie in de reeks: Football Manager 2017.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik sterk twijfelde of de game mij lang kon bekoren. Football Manager 2016 was voor mij te weinig innovatie om me lang te boeien. Elk jaar zijn er wijzigingen, groot en klein, maar voor mij persoonlijk was het weinig vernieuwing. Ook in de aanloop naar deze versie vond ik het aantal vernieuwingen tegenvallen. Het zat met name in de 3D-engine, die ik praktisch nooit aan heb staan. Die-hards zullen zeggen dat je zelfs met de 3D-engine veel kan leren van je tactiek en met name de fouten die je hiermee maakt. Toch merk ik dat ik altijd terug ga naar de klassieke 2D-weergave. Noem me old school, noem me saai; ik vind de 2D-weergave perfect. Dus… flink wat wijzigingen in de look-and-feel, wat slimme verbeteringen op AI-gebied en een nieuwe functie genaamd Data Analist. Dat belooft wat.

Laten we beginnen bij de match engine. Nee, het is geen FIFA. Elke keer dat ik Football Manager probeer uit te leggen aan voetbalfans die alleen maar FIFA of PES spelen, krijg ik altijd het verwijt dat 'het spel er wel erg jaren 90 uitziet'. Klopt, maar dat is ook niet de belangrijkste feature, probeer ik ze dan uit te leggen maar het blijft niet hangen. Ik moet toegeven dat de 3D-weergave steeds beter uit begint te zien. Het realisme in rendering is nog ver te zoeken, maar het totaalplaatje begint steeds meer te kloppen. In de 2017-versie zie je de spelers het veld op lopen, een kleine warming-up doen en ook de nieuwe aftrap (door één speler) is in het spel verwerkt. Kleine nuances die het spel net wat leuker maken. Echter, ook nu ben ik na een paar matches weer terug gegaan naar de 2D-weergave. Het is zeker leuk om naar te kijken maar het is het gewoon net niet voor mij. Misschien volgend jaar.

De Data Analist dan, dat moet toch zeker interessant zijn. Dit is een nieuwe staff-functie in het spel die meer informatie geeft over de wedstrijden die je speelt en de tegenstander waartegen je speelt. De echte fans, de die hards, zijn van nature zelf data analisten. Dat kan bijna niet anders. Football Manager leent zich als geen andere game om helemaal de diepte in te gaan. Een kleine tweak hier, een wijziging daar. Het kan het verschil betekenen tussen de perfecte tactiek of elke week met 0-3 het bos ingestuurd te worden. Is er dan wel de noodzaak van de Data Analist? Het antwoord is ja, maar misschien niet voor de mensen die zelf de analyse willen maken. Deze mensen hebben deze informatie al klaar voordat de wedstrijd voorbij is. Er is echter ook een groep mensen die niet perse de diepte in willen duiken en zich vooral willen bezighouden met transfers en hun eigen club groot maken. Voor hen komt de Data Analist als geroepen want de informatie die je krijgt is gewoonweg interessant. Het geeft aan waar je pijnpunten liggen en waar je nog aan moet werken.

Social media is een onderdeel dat tegenwoordig is ingebakken in het leven van de mens. Als je minder dan drie social media-apps gebruikt, dan ben je oubollig en achterhaald. Zegt men. Football Manager onderkent dit ook en heeft een nieuw optie toegevoegd omtrent social media. Naast de reguliere news feed heb je nu ook social media-feed waarin fans, journalisten hun boodschap kwijt kunnen. Het is een overload aan informatie en niet iedereen zal dit waarderen. Zodra je de social media-feed opent word je doodgegooid met kleurtjes, foto’s en tekst. Er zit geen overzicht in en werkt gewoonweg niet fijn. Je kunt de berichten natuurlijk gewoon negeren maar het kan wel een indicatie geven hoe je ervoor staat als coach. Zie je veel geklaag op social media, moet je overwegen om misschien iets aan te passen. Het lijkt veel op real life (goh), waar de voetbaldirecteuren en managers ook alle heisa op social media meekrijgen. Is het een nuttige toevoeging? Meh, het kan nuttig zijn maar ik merkte dat ik de feed vooral vermeed.

Een andere (grappige) feature in de game is de brexit. Iedereen heeft de problematiek wel meegekregen en Sports Interactive (de ontwikkelaar van Football Manager) zou Sports Interactive niet zijn als zij er gebruik van zouden maken. In de game kun je een willekeurig besluit krijgen omtrent de brexit dat invloed heeft op je club (mits je een Engelse club managet). De meest makkelijke variant is de “soft brexit”; dit betekent concreet dat er weinig verandert. Spelers binnen de EU kunnen vrij makkelijk transferen van een “buitenlandse ploeg” naar een Engelse club. De ergste variant is de “hard brexit”; hierin krijgen EU-spelers dezelfde regels als non EU-spelers. Er moet dus een werkcontract geregeld worden. Alleen als een speler aan bepaalde voorwaarden voldoet (minimaal aantal ‘caps’ voor zijn land) kan er afgeweken worden van de regel. Mensen die Football Manager vaker spelen, weten hoe lastig het is om een speler binnen te halen met een werkcontract. Andere scenario’s liggen ergens tussen die twee uitersten in. Het gaat wat extra dynamiek en het is maar te hopen dat je de softe variant oploopt tijdens je opmars van de Sky Bet League One naar de Premier League.

Opgeteld doet de game het qua nieuwe features prima maar mis ik de features die het spel innovatief maken, die het spel vooruitstrevend maken. Football Manager heeft als grote voordeel dat er praktisch geen concurrenten zijn die een gelijkwaardig product kunnen maken. Dat is voorlopig nog een voordeel maar het kan een valkuil zijn doordat men vergeet de stap voorwaarts te maken. Dan zul je zien dat er opeens wel een concurrent is die kan snoepen van je verkopen. Voorlopig is dat niet het geval en blijft Football Manager 2017 de keizer van de voetbalsimulatie. Een keizer met een stevige troon maar weinig innovatie.

• Data Analist kan veel toevoegen
  • Realisme is wederom verhoogd
  • Weer “gewoon goed” zoals we verwachten