Steins;Gate 0

Deze review gaat ervan uit dat je de originele Steins;Gate-serie helemaal hebt gezien of gelezen. Anders kun je dit vervolg ook niet spelen. Spoilers dus!

Steins;Gate is vooral bekend van de 2011 anime die over tijdreizen en tijdlijnen gaat. Wat misschien niet veel mensen weten is dat de anime gebaseerd is op een visual novel. Steins;Gate 0 is een interessant vervolg dat zich afspeelt in een alternatieve tijdlijn. Het origineel is een veelgeprezen verhaal vanwege zijn charmante personages en pakkend verhaal. Kan Steins;Gate 0 deze ontzettend hoge standaard behalen of zelfs overtreffen?

Aan het einde van de originele Steins;Gate (laatste spoiler waarschuwing!) moet Okabe een keuze maken tussen Mayuri of Kurisu. Uiteindelijk komt Okabe dankzij een video van zijn toekomstige zelf tot een oplossing waar hij beide personages kan redden. In Steins;Gate 0 krijgt Okabe deze video niet, waardoor hij maar één van de twee personages redt. Dit verhaal begint dan direct na zijn eerste poging om Kurisu te redden.

Terwijl het origineel voornamelijk over tijdreizen gaat, focust dit deel zich op meerdere wetenschappelijke kwesties, zoals Artificial Intelligence (AI). Dit aspect wordt erg goed naar voren gebracht en er worden vragen gesteld die je echt aan het denken zetten. Natuurlijk neemt Steins;Gate 0 geen afscheid van de ‘timelines’ waar het origineel erg afhankelijk van was. Het verhaal blijft ook erg interessant dankzij de vele flashbacks, flashforwards en afwisselingen van perspectief.

Eén van de klachten van zowel de anime als de visual novel van Steins;Gate, is dat de spanning niet erg goed verdeeld is over het gehele verhaal. De eerste helft is vooral humoristisch, terwijl de tweede helft veel intenser is. Steins;Gate 0 doet het veel beter door humor en intense scènes goed af te wisselen.

Steins;Gate had naast het goede verhaal ook erg goede personages en dat is voor Steins;Gate 0 geen uitzondering. Naast het uitbreiden van de personages uit het origineel, voegt het ook nog nieuwe personages toe. Deze personages passen perfect in de wereld van Steins;Gate en zijn even beminnelijk als de originele medespelers. Nieuwe personages zijn onder andere de vriendinnen van Mayuri, een wetenschapper die heel jong lijkt voor haar leeftijd en een Amerikaanse professor die zich juist heel jong gedraagt voor zijn leeftijd.

Verder heeft Okabe nu PTSD en leert hij omgaan met het verlies van zijn geliefde, Makise Kurisu. Hij heeft afscheid genomen van zijn alternatieve persoonlijkheid ‘Hououin Kyouma’ en is nu veel serieuzer. Suzuha doet haar best om haar moeder, Yuki, en Daru samen te krijgen, Kiryu Moeka is nu een journalist en Maho Hiyajo, een collega van Makise Kurisu, werkt hard aan het verbeteren van Amadeus, een AI met de herinneringen van bestaande mensen.

Zoals het origineel, bevat Steins;Gate 0 ook meerdere ‘eindes’. Men kan deze ‘eindes’ echter beter routes noemen, aangezien ongeveer ⅔ van het hele verhaal niet de ‘true’ route is. De eerste vertakking vindt al heel vroeg in het verhaal plaats. Dit hoeft niet persé een probleem te zijn, omdat dit het verhaal veel verder uitbreidt. Het duurt ook best wel lang om deze game volledig uit te spelen. Het kan echter wel een beetje vervelend zijn wanneer je alle eindes probeert te halen. Wanneer je één einde behaalt, moet je je save data waar een vertakking is laden of helemaal opnieuw beginnen, tot die vertakking komen en dan de andere keuze maken. Eén vertakking is al heel erg lang, dus als je een save data laadt, is het onduidelijk welke evenementen wel of niet hebben plaatsgevonden. De meerdere eindes voegen dus veel toe aan het verhaal, maar de manier waarop dit is gedaan is niet helemaal handig uitgewerkt.

Verder bevat Steins;Gate 0 een geweldige soundtrack, spectaculaire voice acting en prachtige achtergronden gepaard met de extreem goed geïllustreerde personages. Emotionele momenten worden erg goed benadrukt door het muziek en de voice acting en hetzelfde geldt voor de meer komische momenten.

Steins;Gate 0 presteert helaas niet altijd even goed aan de technische kant. Er vinden tijdens het verhaal enkele visuele problemen plaats die een beetje kunnen afleiden. Zo gebeurt het soms dat de overgang van achtergronden erg haperig kan verlopen. Ook zijn de afbeeldingen wanneer je een save data wilt laden en de afbeeldingen in de ‘CG Library’ helemaal wazig. Ik heb deze visuele problemen meegemaakt op de PS Vita-versie, dus ik kan niet spreken voor de PS4-versie. Ik kwam ook enkele typfouten tegen, maar deze zijn zo sporadisch dat het niet echt stoort.

Ondanks enkele technische problemen en de verwarring die ontstaat als je alle verhaal-routes speelt, levert Steins;Gate 0 een geweldig narratief. Zowel de oude als de nieuwe personages zijn charmant en de wetenschappelijke elementen van dit deel introduceren aspecten waar je wellicht nooit van hebt gehoord. Dit verhaal wisselt ook perfect de intense, emotionele en humoristische scènes af. Steins;Gate 0 kan men dus zeker beschouwen als een waardige opvolger van de veelgeprezen Steins;Gate.

• Geweldige personages
  • Spannend verhaal
  • Interessante wetenschappelijke kwesties