Dragon Quest Heroes

De volledige titel is voor een normaal mens te lang om te typen, dus we korten Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below maar af tot Dragon Quest Heroes.

Uitgever Koei Tecmo, nooit verlegen om samenwerkingen aan te gaan, pitchte een idee om het Warriors-sausje bij Square Enix. De uitgever van de JRPG was gecharmeerd en stuurde Yuji Horii, de bedenker van de Dragon Quest-serie, naar ontwikkelaar Omega Force, om de details uit te werken. Nu is Omega Force geen onbekende, door games als de vele Dynasty Warriors en Samurai Warriors, maar ook samenwerkingsverbanden zoals One Piece: Pirate Warriors met Bandai Namco en Hyrule Warriors met Nintendo.

Dragon Quest Heroes

Nu kan het met Omega Force twee kanten op gaan: je krijgt een generieke hack en slash, dat op zich prima is voor de fans, maar weinig nieuwe gameplay geeft. Of ze leggen de lat een stuk hoger en komen met een geniale hack en slash-game. Hyrule Warriors is tot nu toe mijn favoriet van Omega Force. Variatie in missies, personages, prachtige combo-mogelijkheden, epische eindbazen: het spel had alles voor de hack en slash, maar ook de Zelda-fan. Maar welke kant gaat Dragon Quest Heroes uit?

Dragon Quest Heroes is namelijk de een mooie mix van RPG en hack & slash geworden. Natuurlijk is het extra leuk als je al bekend bent met de serie, want de kenmerkende franchise druipt overal van af. De menu’s, de geluidjes en natuurlijk de personages en vijanden: alles is Dragon Quest. Er zijn maar vier originele nieuwe personages bedacht door Horii, de rest van de cast komt uit eerdere JRPGs van de serie. Het grote voordeel is dat de speelbare cast niet zo bizar groot is. Dat zorgt dat ieder personage uniek is en je moeite om diegene te upgraden ook tot aan het laatst nuttig blijft. Je hoeft dus niet bang te zijn dat er later een betere boogschutter in je arsenaal komt, waardoor je jouw eerste boogschutter links moet gaan laten liggen.

Dragon Quest Heroes

Je kunt je personages namelijk upgraden met vaardigheden in een skilltree, met nieuwe wapens en extra bescherming. Die heb je dan ook nodig, want er wachten veel en ook grote vijanden op je in elke missie. Natuurlijk zijn er de standaard slimes, maar al snel vind je golems, draken en de enorme Gigantes ook op je pad. Wat het spel zo goed doet, is dat het niet constant vraagt om kampen te veroveren, iets wat in zo goed als elke Warriors-game zo uitgekauwd wordt. Hyrule Warriors viel positief op omdat er veel meer afwisseling in zat, maar Dragon Quest Heroes gaat daar nog veel verder in. Je speelt de hack & slash in een verhaal waardoor de missies logisch lijken en gelukkig erg gevarieerd zijn. Er zijn nooit kampen om te overwinnen, maar logische doelen die je moet halen.

Normaal is het zo dat je in een Warriors-game allerlei modi hebt om los te gaan. Naast een verhaalmodus is er vaak een ‘what if’ -modus, die het verhaal met een twist vertelt en een Free-modus waarin je met elk personage, al komt hij op dat moment in het verhaal niet voor, elk hoofdstuk kunt spelen. In Dragon Quest Heroes is er maar een modus, en daarin heb je een hub waarin je elk hoofdstuk weer opnieuw kunt spelen met wie dan ook, als je het maar eerst al uitgespeeld hebt met de cast waarvoor het eigenlijk bedoeld is. En dat is niet alles, want vijanden laten af en toe ook schatkaarten vallen waardoor je allerlei extra missies op de hub vrijspeelt. Maar hier wint Hyrule Warriors nog steeds met verve, vooral door de speciale mappen waarin eigen regels gelden. Met de DLC-mappen daar er nog bij heeft die titel nog steeds de meest gevarieerde spelmodi in een Warriors-game.

Dragon Quest Heroes

Waar Dragon Quest Heroes echt geheel anders is, is het spelen zelf. Normaal is het een zwakke, sterke en een speciale aanval en een hele rits mogelijkheden door combo’s te maken. In deze game heb je niet een, niet twee, maar drie speciale vaardigheden tot je beschikking, door simpelweg snel een spreuk te kunnen kiezen tijdens het vechten. Je kunt dan ook nog snel wisselen tussen personages in je team, waardoor je snel en effectief kunt reageren op rottige situaties in het speelveld. Dit maakt spelen hartstikke gevarieerd ten opzichte van andere Warrior-games, waar je bij het merendeel één personage bent tijdens een missie.

Een ander aspect is de inzet van monsters. Elk verslagen monster heeft een kans om zijn munt te laten vallen. Je hebt plaats in je monster-inventaris voor enkele munten. Deze munten kun je op elk moment inzetten om het monster weer op te roepen om voor je te gaan vechten. Dat is niet alleen handig in lastige gevechten met een baas, maar vooral in missies waar je bijvoorbeeld iets moet beschermen. Want vaak leiden er meer wegen naar jouw kamp of beschermdoel. Jij kunt niet op alle plaatsen tegelijk zijn. Je zet dus een of twee monsters op een van de wegen en gaat op pad om een andere richting veilig te maken. Je moet wel blijven opletten, want jouw persoonlijke monsters hebben geen eeuwig leven, dus je moet ze of bijstaan, of genezen door de juiste munten net tegen te komen. Het biedt nog meer variatie in missies en taktische mogelijkheden in een missie.

Dragon Quest Heroes slaat zeker uit naar de positieve kant van Omega Force. Generiek is deze hack & slash zeker niet te noemen. Hyrule Warriors is al fantastisch en blijft de meeste en de gevarieerdste spelmodi ooit hebben. Dragon Quest Heroes is beter in de gameplay-afdeling door de meerdere vaardigheden, het kunnen wisselen van teamlid en het in kunnen zetten van verslagen monsters tijdens een missie. Natuurlijk is er crafting van wapens, een skilltree. Een tip: zet de voice-acting niet op Engels. Je oren zullen je bedanken.

Pluspunten
Minpunten
  • Gevarieerde gameplay en missies
  • Dragon Quest in hart en nieren
  • Minder content dan andere Warriors-games
  • Engelstalige voice-acting is echt heel heel heel erg
Gespeeld op PlayStation 4, ook beschikbaar voor PlayStation 3.