Wii U

Software

Zoals bij elke consolelancering heb je te maken met The Good, The Bad en The Ugly. De Wii U-launchlijst is degelijk, maar valt hier en daar toch wat tegen. Een groot deel van de launchsoftware bestaat uit ports. Op zich weinig mis mee, maar er zijn veel negatieve berichten uit Amerika over hoe die ports technisch presteren.

Veel ports lijken grafisch inferieur te zijn aan de PS3- en 360-versies. Bovendien hebben ze vaak een abominabele framerate. Sommige games, zoals Darksiders II, zijn even goed als die op de andere consoles. Maar die games hebben op die platformen al een zachter prijsje. Het mag eigenlijk geen verrassing zijn, lanceringen hebben wel vaker te maken met luie ports die ontstaan zijn uit tijdsgebrek, het blijft desondanks een beetje teleurstellend. Wij gaan ook een paar van die ports testen, dus hou FOK!games in de gaten.

In principe zijn er maar een paar echt interessante games bij de lancering aanwezig: New Super Mario Bros. Wii U, ZombiU en Nintendo Land. Of dat lijstje genoeg overtuiging biedt om een dure console aan te schaffen is per persoon afhankelijk, maar over het algemeen denk ik dat de wereld geen vlam zal vatten van die titels.

De toekomst
Al sinds Nintendo 64 is Nintendo niet erg geliefd onder third-party-ontwikkelaars, die steevast liever voor de concurrentie kozen. Het huis van Mario belooft al sinds de GameCube-dagen betering, maar daar is uiteindelijk nooit veel van terechtgekomen. Wiens schuld dat is laat ik nu in het midden. Het betekende wel dat gamers Nintendo-consoles voornamelijk voor de Nintendo-games haalden. Het waren Nintendo-games-machines.

Het moet nog blijken of Nintendo met Wii U echt goede multiplatform-steun krijgt. Het is zorgelijk dat bepaalde topgames van 2013, zoals GTA V en BioShock Infinite, niet voor Nintendo's console zijn aangekondigd. Zulke games moeten eigenlijk vanzelfsprekend worden op Wii U. Mocht het wél goed ondersteund worden, dan is het alsnog de vraag of het de slag van de concurrentie kan winnen.

We weten nog niet hoe krachtig de volgende generatie Xbox en PlayStation zullen zijn, maar het is aannemelijk dat ze Wii U grafisch (ruim) voorbijstreven. Dit zou betekenen dat multiplatform-games op Wii U de op twee na beste op de markt zouden zijn, achter pc en de andere twee consoles. In de multiplatform-hiërarchie staat het eigenlijk alleen boven PlayStation Vita.

Het enige wat Wii U tegen het graphics-geweld zou kunnen inbrengen is unieke controllerfunctionaliteit. Het verleden leert ons echter dat third-party-ontwikkelaars innovatie verafschuwen - hoeveel hebben iets nieuws gedaan met de Wiimote? Ik ben daarom skeptisch dat ze met Wii U opeens wel toffe dingen gaan doen. Muiltiplatform is dus eigenlijk al een verloren strijd, Wii U kan zich daarom beter op exclusives richten. Een aantal aankomende third-party games stelt mij wat dat betreft hoopvol: Bayonetta 2, Scribblenauts Unlimited, Monster Hunter 3 Ultimate, Lego City Undercover, Rayman Legends, Dragon Quest X, The Wonderful 101.

Nintendo biedt met Wii U nog geen heel sterk betoog. Daarvoor heeft Nintendo te veel misstappen gemaakt en zijn er te weinig goede lanceringtitels. De console biedt wel een paar innovatieve spelmogelijkheden dankzij de nieuwe controller, maar tegelijkertijd voelt het oud door het trage besturingssysteem. Miiverse is een leuk en het heeft veel potentie, maar Nintendo moet nog een paar stappen nemen om het onlinegedeelte net zo sterk als die van de concurrenten te maken.

Voor mij, als gamer, zijn de games het belangrijkst. Op korte termijn komen er al een paar toptitels naar Wii U. Het blijft alleen altijd de vraag of third-party-ontwikkelaars Wii U zullen blijven steunen en of Nintendo een constante stroom van topgames kan volhouden. Gamers die Nintendo altijd al een warm hart hebben toegedragen kan ik de Wii U alsnog aanraden, de rest kan misschien beter nog even wachten om te zien wat Microsoft en Sony gaan doen.