DVD: Kiss Kiss Bang Bang

Als je denkt aan Kiss Kiss, Bang Bang, dan denk je gelijk aan James Bond. Het gelijknamige nummer van Dionne Warwick, verwijzend naar de Britse spion, heeft echter niets te maken met de film die nu het onderwerp is. Maar voor de kijker is dat niet direct duidelijk; niet alleen de intro lijkt heel erg op de trippende intro's van de Bondserie, maar ook de lekkere sound zou er zo bij passen. Maar deze Kiss Kiss, Bang Bang gaat een heel andere kant op, de kant van actie met een saus van zwarte humor.

Het regiedebuut van Shane Black (als scenarist bekend van Leathal Weapon) is gebaseerd op het boek 'Bodies where you find them' van Brett Halliday en is niet zo makkelijk in te delen qua genre. Het verhaal draait om Harry Lockhart, die tevens verteller is in de film. Hij is een inbreker die tijdens een klus op de vlucht moet slaan voor de politie. Hij duikt tijdens de achtervolging een druk gebouw in en komt terecht bij een casting. Daar wordt hij direct aangenomen om een rol te spelen als privé-detective en zo rolt hij de wereld van Hollywood in. Als voorbereiding op de rol die hij eigenlijk niet wil hebben, moet hij een avondje meelopen met privé-detective Gay Perry (Val Kilmer) en voor hij het weet zit hij opeens met een lijk in zijn badkamer. En of dat nog niet genoeg moeilijkheden oplevert, ontmoet hij ook nog eens het meisje van zijn dromen, Harmony Faith Lane (Michelle Monaghan), die denkt dat hij echt een detective is. Klein detail: zij denkt dat haar zus is vermoord en wil graag dat Harry de moordenaar vindt. Hij wil het lieve meisje natuurlijk niet teleurstellen en werkt zich dus nog meer in de nesten. Een absurd plot ontvouwt zich in chaos, achtervolgingen en hilariteit.

Verwacht zeker geen film waarbij je relaxed achterover kunt leunen en alles op je af laat komen. Nee, Kiss Kiss, Bang Bang, is een film waar je je koppie er goed bij moet houden, anders ben je zomaar kwijt over welk lijk het nou gaat en waar Harry nu weer naar op zoek is. Het is wat dat betreft maar goed dat de humor niet zo moeilijk is als de verwikkelingen van de hoofdrolspeler. Grollen over de geaardheid van Gay Perry, onsmakelijk grappen over een afgehakte vinger en het slepen met lijken maken je namelijk wel met grote regelmaat aan het lachen. Nergens worden de cliché's vermoeiend, zeker omdat het geheel een parodie op zichzelf lijkt te zijn. Ook het frisse acteerwerk van de drie hoofdrolspelers zorgt ervoor dat de film erg prettig is om naar te kijken. Enig minpunt is dat Harry in het begin wel erg vaak op opvallende wijze laat merken dat hij de verteller van het verhaal is en daardoor de vaart er een beetje uit haalt; grappig bedoeld, maar het schiet zijn doel een beetje voorbij.

De release op dvd is keurig; uiteraard zijn de beeld- en geluidskwaliteit dik in orde. Naast de film vind je een aantal extra's op de schijf. Allereerst een commentaartrack waarbij Val Kilmer en Robert Downey Jr., samen met de regisseur Shane Black, erg leuk hun visie geven op de film en daarbij ook vertellen over de opnames. Daarnaast kun je ook een aantal bloopers bekijken; erg leuk om te zien. Tot slot bevat de disc ook de originele bioscooptrailer.

Kiss Kiss, Bang Bang is geen conventionele actiekomedie. Je moet je aandacht er goed bijhouden, maar in ruil daarvoor word je verwend met leuke humor, goed acteerwerk, absurde plotwendingen en een leuk verhaal. De dvd is ook dik in orde en dat maakt deze release tot een echte aanrader; gaat dat zien!

Label: Warner Bros Releasedatum: 8 mei 2006