Red Dead Redemption

De opzet van de missies heeft net als de interface van de game veel weg van Grand Theft Auto IV. Letters op de kaart geven missies aan van de bijbehorende personen en ook het navigatiesysteem uit GTA IV is terug. Cross je liever niet over de paden met je paard, dan kun je de aangegeven paden negeren, maar kom je voor je het weet een klif tegen waar je paard liever niet induikt. Je paard zal overigens ook weigeren wanneer je te gretig bent met je sporen. Laat je het beestje even rustig uitlopen, dan kun je weer verder met het trekken van een sprintje. Gaandeweg kun je paarden temmen of kopen die een betere conditie hebben. Ook hier heeft Rockstar dus voor de nodige diepgang gezorgd. Omdat je paard helaas geen radio met zich meedraagt, kunnen er aardig wat stiltes ontstaan in de game. Gelukkig wordt je het grootste deel van de game vergezeld door westernmuziek vol geluiden van mondharmonica's en gefluit. De dieren en mensen in de wereld zorgen gelukkig ook voor het nodige geluid. Het totaalpakket aan geluid, inclusief voice-acting is subliem zoals we van Rockstar gewend zijn.

Onderweg kom je mensen in nood tegen. Deze mensen worden aangevallen door dieren, schurken of zijn net overvallen van hun bezittingen. Jij kan hun belagers doden of grijpen met je lasso om vervolgens de bezittingen terug te geven aan de rechtmatige eigenaar. Dit allemaal voor de faam en het geld. Als je het slechte pad op wil, kan je onschuldige mensen onder shot houden en vervolgens beroven van hun geld. Kijk wel uit wie je overvalt, want de meeste mensen lopen met een pistool op zak en zijn niet bang om hem te gebruiken. Bovendien gaat een slechte daad van je eer af en ooggetuigen kunnen je verklikken bij de sheriff en deputies. Deze zullen je achtervolgen en beschieten totdat ze je niet meer zien. Dit systeem is hetzelfde als in GTA IV. De bedoeling is om uit de rode cirkel op je map je blijven door vaart te maken met je paard. Als men de zoektocht echter staakt blijft er nog altijd een prijs op je hoofd staan.

De bounty op je hoofd kan je afkopen in elk dorp. Loopt deze bounty te hoog op, dan zal je binnen de kortste keren belaagd worden door bandieten en ander gespuis die de bounty op je hoofd maar al te graag claimen. Je kan je ook overgeven. Dat kan door tijdens een achtervolging met de handhavers van de wet van je paard af te stappen en je wapen weg te doen. Je moet dan wel een straf uitzitten in de gevangenis.De volkomen willekeurige interacties met de personen uit de wereld van Red Dead Redemption geven het geheel nog meer dynamiek. Van punt A naar punt B lopen verloopt nagenoeg nooit soepel, tenzij jij besluit om alle omstanders te negeren. Dit is echter best moeilijk op het moment dat je in de game gezogen wordt. Ook wat dit betreft is Red Dead Redemption een prachtige ervaring die je niet meer loslaat.

Tijdens de missies zal je kuddes koeien en mensen transporteren, voertuigen escorteren en vooral schieten op tegenstanders. Gericht schieten doe je met de linker trigger, terwijl je met de rechter trekker schiet. Door de kleine crosshair is het even wennen om goed te richten, maar een uurtje spelen schiet je andere cowboys door hun hoofd alsof je het al jaren doet. Voor de lastige vuurgevechten kan je, net als in Red Dead Revolver, Dead Eye activeren. Met een druk op je rechter pookje activeer je de Dead Eye. In feite is dit gewoon de bullet-time waarmee je verschillende targets kan markeren om deze vervolgens met één druk op de knop neer te halen. Dit komt vooral op je paard handig van pas, omdat je na het gebruik van je Dead Eye je weer om kan draaien om je paard weer te sturen. Elke keer dat je je Dead Eye gebruikt loopt er een metertje leeg. Dit metertje vult zich zelf weer aan, maar je moet er wel voorzichtig mee omspringen. De Dead Eye functie is niet alleen erg handig, maar ziet er ook nog eens erg fraai uit. Genadeloos vijf headshots op een rij maken en zelf zonder schammetje je reis voort te zetten is nog nooit zo tof geweest!

Je kunt echter niet blijven schieten zonder zo nu en dan te schuilen. Read Dead Redemption kent dan ook een coversysteem. Met een druk op de knop blijf je achter obstakels hangen. Dit werkt vaak goed, maar in zo’n grote wereld ontkom je er niet aan dat je soms niet lekker blijft zitten. In het heetst van de strijd is dat erg vervelend. Gelukkig bestaan de missies dit keer uit verschillende checkpoints waardoor je na je dood gelijk midden in de actie zit. Je moet er wel rekening mee houden dat je tegenstanders ook kunnen schuilen, maar dit maakt een headshot des te zoeter wanneer er nog net een kaal koppie boven een rots uit steekt.

Het verhaal van John Marston kent vele plotwendingen en memorabele gebeurtenissen. Bonnie MacFarlane en haar vader krijgen snel een plekje in je hart. Het contrast tussen de Amerikanen en de Mexicanen is ook mooi neergezet in de game. De stedelingen volgen het pad van de technologie. Stenen straten met daarop al de eerste auto’s die het paard moeten gaan vervangen. De mensen uit de stad kijken neer op alles wat primitiever leeft dan hun. Dat zorgt ervoor dat zij zich nergens populair maken, maar ze hebben wel meer macht en middelen. Het leven van een cowboy is volgens de stedelingen achterhaald en vol met misdrijven. De cowboys en indianen zijn op hun beurt weer bang dat de mens daardoor de natuur niet meer als heilig ziet. Het is bijzonder leuk om te zien hoe deze werelden botsen en het is duidelijk dat Rockstar zijn huiswerk heeft gedaan.

Red Dead Redemption kan je in twintig uur uitspelen, maar dan heb je nog niet het maximale gehaald uit de game. Rustig aan doen, af en toe lekker door de woestijn rennen, een potje pokeren en dan weer gaan jagen op bevers is aan te raden. Red Dead Redemption is de game bij uitstek voor hen die zich willen wanen in een westernwereld en Clint Eastwood willen evenaren. Rockstar weet met Read Dead Redemption een game neer te zetten waar bijna alles klopt. De missies zijn perfect met elkaar verweven, waardoor ook de iets minder nuttige missies een doel lijken te hebben. Na het uitspelen van de game kan je altijd nog online gaan met je vrienden. Hier zal FOK!games later deze week dieper op in gaan, want deze modus verdient uitgebreid de aandacht.

Voordat we te hard van de daken beginnen te schreeuwen hoe geweldig deze game is, moeten we wel vermelden dat Read Dead Redemption ook zo zijn fouten kent. Het spel kent momenteel nog vastlopers en een hoop bugs, zoals vastzittende paarden en hier en daar een eigenaardigheidje bij het schieten. Deze bugs doen echter nauwelijks af aan het totaalpakket.

Read Dead Redemption is tot nu toe het beste wat ik dit jaar op het gebied van gamen ben tegengekomen. Rockstar heeft een nagenoeg perfecte westerngame neergezet die oneindig meer mogelijkheden kent dan de gemiddelde gam. De meeslepende singleplayer-modus, De schitterende graphics, de mooie westerndeuntjes, de minigames, de dynamiek in de omgevingen; alles klopt. De bugs en de herhaling die je soms tegenkomt in de missies zijn slechts een klein vlekje op de diamant die Read Dead Redemption heet. Houd FOK!games! in de gaten voor een uitgebreide review van de multiplayermodus

Minpunten Cijfer
+ Overtuigende open wereld
- Bugs