Boek: Serena Williams - De Autobiografie

Serena Williams is momenteel de beste tennisster ter wereld. Vorige maand won ze nog de Australian Open door in de finale Justine Henin te verslaan.  Nu is ook haar autobiografie, die ze samen met Daniel Paisner schreef, in het Nederlands verschenen.

Drie jaar oud was Serena Williams toen ze voor het eerst een tennisracket ter hand nam. Het was niet zomaar een actie uit jeugdig enthousiasme, maar onderdeel van een vooropgezet plan. Vader Williams was vastberaden. Tennis zou voor Serena én haar oudere zus Venus een enkele reis weg uit de armoede betekenen. De weg naar succes leidde op haar achttiende tot haar eerste Grand Slamoverwinning.

In haar autobiografie beschrijft Serena haar levensverhaal. Ze gaat in op de belangrijke momenten die de basis vormen voor haar prestaties op de baan. Ze vertelt onder andere over de impact die de dood van haar oudere zus Yetunde op haar had, de scheiding van haar ouders, een verbroken relatie en de vervelende blessures die haar lange tijd aan de kant hielden.

Naast een kijkje in haar privéleven geeft dit boek een indruk in haar leven op de baan. Williams doet letterlijk een boekje open, waarin zij haar aantekeningen en tactische aanwijzingen voor het eerst aan de wereld prijsgeeft. Deze openbaringen bieden inzicht in de mentale kant van het tennisspel. Ze zorgen ook voor een herbeleving van Williams’ belangrijkste partijen, ditmaal bezien door de ogen van deze bijzondere kampioene.

Mening bijstellen

Ik ben geen fan van Serena Williams. Ze komt op mij wat arrogant over en ook haar tennisstijl kan mij niet bekoren. Op een van de twee ben ik na het lezen van het boek teruggekomen. Serena en natuurlijk ook medeauteur Dan Paisner schrijven boeiend. Aan het begin van het boek kreeg ik wat medelijden omdat zij en ook haar oudere zussen al op zo jonge leeftijd moesten leren tennissen en dus nooit echt een onbezorgde jeugd kenden. Ook al zijn de beweegredenen van vader Williams wel te begrijpen, een kind moet in de eerste plaats kind zijn.

Gaandeweg het boek begin ik haar als persoon steeds meer te waarderen. De relatie tussen Venus en haar, de reden waarom zij niet meer het WTA-toernooi in Indian Wells speelt, de dood van haar zus, de periode dat ze vanwege blessures niet speelde, haar wederopstanding. Alles komt aan bod in het boek, voorzien van foto's van Serena in actie en Serena met haar familie. Als extraatje zit er achter in het boek een dagboek van haar belevenissen tijdens de US Open van 2008, die ze won. Grappig om te lezen dat ze toen baalde dat ze een feest van Calvin Klein moest missen omdat tegelijkertijd de finale werd gespeeld.

Het enige minpuntje, maar dat zal voor echte tennisfans juist een pluspunt zijn, zijn de stukken waarin ze het over haar spel zelf heeft. Voor mensen die het tennis niet echt volgen is dat niet interessant. Buiten dat is het een boeiend verhaal door de ogen van een gewoon meisje dat uitgroeide tot een ster, op de tennisbaan en daarbuiten.

Interesse in het boek na het lezen van deze review? Op FOK!sport loopt een prijsvraag waarbij we vijf exemplaren weggeven.