DVD: Flash of Genius

Het bestaan van een uitvinder is lang niet zo rooskleurig als je in eerste instantie zou denken. Niet alleen is de kans erg klein dat je daden daadwerkelijk door een groter bedrijf opgemerkt worden, ook is het zaak ervoor te zorgen dat je uitvinding wel volledig uniek is. Is dit immers niet het geval en bestaat hetgeen je uitgevonden dacht te hebben al, dan heeft het totaal geen recht van bestaan en is alle moeite voor niets geweest. Gelukkig voor Robert Kearns is zijn geniale bedenksel nog niet op de markt verkrijgbaar. In Flash of Genius krijgt hij echter met andere problemen te maken.

Intervalruitenwisser
De film is gebaseerd op de nodige ware gebeurtenissen die zich afspelen in de jaren zestig. Hoogleraar Robert Kearns erkent het probleem van de inefficiënte ruitenwisser van die tijd en komt als eerste met een werkende intervalruitenwisser op de proppen. Een uitvinding die al gauw zeer gewild blijkt te zijn. Sterker nog, autobedrijf Ford wil het product ontzettend graag hebben en doet een buitengewoon mooi bod. Kearns gaat dan ook in op hun voorstel. Wel heeft hij ondertussen een patent op het geheel aangevraagd, zodat hij ook erkend wordt als de werkelijke uitvinder.

Wanneer het balletje eindelijk aan het rollen is, trekt Ford zich echter terug uit de deal en staat Kearns met lege handen. En dit is lang niet het ergste. Bij een promotiedag van het wereldbedrijf komt hij er namelijk achter dat zijn ruitenwisser gebruikt is bij het nieuwste model van de Ford Mustang, ondanks zijn geldige patenten. Dan gaan de remmen los en zet hij alles op alles om Ford voor de rechter te dagen, iets wat veel meer kapot lijkt te maken dan dat het goed doet.

Degelijk
De uitwerking van Flash of Genius is over het algemeen vrij degelijk. Zo steekt het acteerwerk prima in elkaar. Vooral Greg Kinnear, die Robert Kearns speelt, weet te overtuigen. Daarnaast komt de thematiek over recht en onrecht op een interessante wijze aan de orde, wat mede te danken is aan enerzijds het doelgerichte en rechtvaardige karakter van Kearns en anderzijds de commerciële visie van Ford an sich. Ook het effect van de strijd op de familie en naasten van Kearns is goed uitgewerkt. Dat bovendien de meest exotische wagens door het uitstekende camerawerk prachtig in beeld worden gebracht, maakt het ook een lust voor het oog.

Hier staat tegenover dat de sprongen in tijd de film niet bepaald ten goede komen. Omdat de film een behoorlijk lange tijdspan behelst, is dit weliswaar een logische keuze, maar het pakt niet echt fijn uit. De ontwikkeling van de hoofdpersonages is bijvoorbeeld niet direct zichtbaar, terwijl dit wel een van de kernpunten is van de film. En dit is zonde, want juist op dit vlak zou Flash of Genius de status van een ‘aardige en onderhoudende film’ kunnen ontstijgen. Nu komen sommige daden en gebeurtenissen namelijk wat ongeloofwaardig over, ondanks dat ze gebaseerd zijn op de werkelijkheid. De verschillende personages spelen soms immers plots een behoorlijk afwijkende rol in het verhaal, waardoor het aanvoelt alsof het geheel nogal van de hak op de tak gaat.

Al met al is Flash of Genius een aardige film over de strijd tussen recht en onrecht. Verwacht geen uitzonderlijke diepgang of een uitmuntend totaalplaatje, maar over het algemeen is Flash of Genius zeker de moeite waard. Het is dan ook des te spijtiger dat er geen extraatjes aanwezig zijn. Het zou bijvoorbeeld zeker niet misstaan hebben als een documentaire over het leven van Robert Kearns aanwezig zou zijn.

Label: Universal Releasedatum: oktober 2009 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.