Boek: Helene Tursten - Nachtronde

De Zweedse schrijfster Helene Tursten heeft inmiddels een negental misdaadromans op haar naam staan en begint stukje bij beetje meer naamsbekendheid te vergaren in het buitenland. De misdaadroman Nachtronde, die in Zweden al in 1999 het levenslicht zag, is na Novemberval haar tweede boek met een Nederlandse publicatie. En net als in het laatstgenoemde werk dient de aandoenlijke politierechercheur Irene Huss een opzienbarende zaak op te lossen.

Stroomuitval
Hoofdpersonage Irene Huss krijgt in Nachtronde te kampen met een moordpartij waar in eerste instantie geen touw aan vast te knopen valt. In een Zweedse kliniek valt tijdens een ogenschijnlijk willekeurige nacht de stroom uit. Het lijkt geen groot probleem te zijn voor het aanwezige personeel, maar schijn bedriegt. Gedurende de stroomstoring komt een patiënt die op de intensive care ligt te overlijden. Hiermee is het debacle voor de kliniek echter nog ten einde, want de verpleegster die de taak had om de betreffende patiënt in de gaten te houden, wordt in diezelfde nacht gewurgd. En wanneer een getuige aangeeft dat ze omstreeks dezelfde tijd een zuster gezien heeft die reeds 50 jaar geleden zelfmoord gepleegd zou hebben, staat Huss voor een behoorlijke uitdaging. Een uitdaging die nóg gecompliceerder in elkaar blijkt te zitten dan in eerste instantie het geval lijkt te zijn.

Menselijk
Nachtronde onderscheidt zich van een doorsnee misdaadroman door de vrij unieke benadering van de zaak. Tursten heeft het stereotype rechercheur –met persoonlijke problemen te over- overboord gegooid en gekozen voor een personage dat probeert het familieleven in goede banen te leiden. De nadruk op gevoelens en andere menselijke factoren zorgt ervoor dat de verwikkelingen binnen de familie van Huss minstens zo interessant zijn als haar poging de moordzaak op te lossen. Sterker nog, naarmate de verhaallijn vordert, spelen deze facetten een steeds grotere rol. Dit heeft echter ook een keerzijde, want hierdoor komt de daadwerkelijke kern van een misdaadroman, het oplossen van de zaak, eigenlijk op de tweede plaats.

Turstens schrijfstijl is vrij degelijk en getuigt van behoorlijk wat talent, maar kenmerkt zich bovenal door de doeltreffendheid. Vrijwel nergens zijn overbodige zinselementen te ontdekken, waardoor het boek relatief vlot en soepel leest. Wel had het geheel iets meer persoonlijkheid mogen bevatten. Gebeurtenissen worden nu geregeld wat al te flauwtjes omschreven, zelfs al hebben ze een heuse plotwending tot gevolg. Wat betreft de vertaling is overigens nauwelijks reden tot klagen. Enkel de vele Zweedse namen zijn zo nu en dan wat hinderlijk, maar ook dit is niet onoverkomelijk. Al met al is Nachtronde dan ook een prima misdaadroman die onderstreept waarom Tursten langzamerhand tot de gevestigde orde binnen het genre gerekend mag worden.

Uitgever: De Geus ISBN: 978 90 445 1203 8 Pagina's: 378

Kijk voor meer boeken in Boeken.