DVD: Inkheart

Het is lastig om een fantasieverhaal op een geloofwaardige manier naar het witte doek te brengen. Ten eerste dient het visuele aspect bijtijds te zijn. Daarnaast is het zaak dat het fantasiegedeelte zo goed in elkaar steekt, dat het overtuigend overkomt. En natuurlijk dragen zaken als een aannemelijk plot, een hoopje fijne acteurs en een sterk fantasiegehalte hier ook aan bij. De afgelopen jaren zijn er meer dan genoeg fantasiefilms voor de jeugd verschenen die aan deze criteria voldeden. Het is echter de vraag in hoeverre een relatief onbekend project als Inkheart hierin geslaagd is.

Inkheart is gebaseerd op het gelijknamige boek en draait om Mo Folchart, een menslievende kerel die gezegend is met een bizarre gave. Wanneer hij iets hardop voorleest, komen de personages uit het betreffende boek namelijk tot leven. Klinkt als een redelijk aanlokkelijke vaardigheid. Maar schijn bedriegt. Folchart heeft immers een behoorlijk aantal woestelingen uit het middeleeuws verhaal Inkheart de werkelijke wereld ingeloodst. Bovendien heeft zijn vrouw op de een of andere manier het tegengestelde pad bewandeld. Zij is in het boek opgegaan. Zoals het een moedig persoon betaamt, gaat Mo er samen met zijn dochter op uit om de gedane zaken ongedaan te maken.

Hoewel het plot an sich de nodige potentie kent, is de uitwerking wat magertjes. Dit komt vooral door het matige script. De oppervlakkigheid voert de boventoon. En hierdoor komen de gebeurtenissen wat minder goed uit de verf. Aangezien de film zich vooral op de jeugd focust, is dit misschien iets minder relevant, maar dat neemt niet weg dat het geheel wel erg simplistisch is. Hier staat tegenover dat de actievolle passages wel een genot zijn om naar te kijken, wat vooral te danken is aan de prachtige visuele effecten. De meest unieke omgevingen en wezens passeren de revue en deze worden prachtig op het scherm getoverd.

Het acteerwerk laat vooral een dubbel gevoel achter. Enerzijds steekt de rol van oerslechterik Capricorn, gespeeld door The Lord of The Rings-grombaard Andy Serkis, bijvoorbeeld ontzettend sterk in elkaar. Zijn gezichtsmimiek is werkelijk verbluffend te noemen. Helaas weet een behoorlijk gedeelte van de daadwerkelijke dialogen een stuk minder te overtuigen. Ze komen erg gekunsteld en onnatuurlijk over. Hierdoor wordt het idee gewekt dat de acteurs zich vrij strikt aan een script moesten houden dat niet al te goed was uitgewerkt.

Al met al stelt Inkheart dan ook wat teleur. De visuele pracht en een handjevol aardige passages kunnen niet voorkomen dat de film de middelmaat nauwelijks weet te ontstijgen. Qua extra’s stelt het ook niet al te veel voor. Er is enkel een scene aanwezig waarin een gedeelte uit het boek wordt voorgelezen dat de film niet gehaald heeft. Het moge duidelijk zijn dat dit nogal karig is. En dat eigenlijk voor de uitwerking van de hele film. Inkheart is zeker geen frutsel, maar er had veel meer in gezeten.

Label: New Line Cinema Releasedatum: 22 Oktober 2009
Waardering film:
Waardering extra's: