DVD: Shower (Xizao)

De zoon wilde weg uit het ouderwetse gebeuren van het badhuis van zijn vader in Bejing. Hij vertrok naar de economisch sterk ontwikkelende regio van Shenzhen. Het badhuis waarin een stel oude mannen de dag doorbrengen met wat badderen, massages en krekelgevechten, is een heel andere wereld dan het stadse leven waar hij aan gewend is. Tijd is geld. Hijzelf is gewend aan een volautomatische douchecabine, type autowasstraat, zowel van systeem als locatie. Dit vormt ook de openingscène van de film. Het zou een kleine nieuwe act van Dogtroep kunnen zijn. Enfin, de film van regisseur Yang Zhang begint al vol humor, maar langzaam sijpelt de serieuze ondertoon de film binnen. Da Ming (Quanxin Pu) is namelijk niet enig kind, maar heeft nog een geestelijk gehandicapte broer, Er Ming (Wu Jiang). Deze woont en werkt bij zijn vader in het badhuis. Die twee hebben een zeer sterke band en zijn onafscheidelijk. Hoe verschillend is het echter tussen hem en zijn vader. Hoe lang is het geleden dat hij op bezoek is geweest? Het zien van deze twee maatjes en de sfeer van het badhuis doen hem langzaam ontdooien. Een ware Pavarotti onder de douche, niet tot ieders plezier, een man met huwelijksproblemen en meer, zorgen er langzaam voor dat de waarde van het oude badhuis in de samenleving tot hem doordringt. Dan komt er echter een harde klap, nog harder dan de wetenschap dat het gebouw en daarmee de hele subcultuur moet wijken voor nieuwbouw, wat op zich al voor genoeg onrust zorgt onder de klandizie.

Ach, er zitten wel wat schoonheidsfoutjes in de film, zoals een massa overduidelijke clichés (inclusief cheesy flashbacks) en symboliek. De volautomatische douche staat natuurlijk voor de modernisering van China, waar de industrialisatie nu eigenlijk in volle gang is. Het badhuis voor oude tradities en sociale interactie in plaats van onpersoonlijk, gehaaste douches. Langzaam wil de film het belang van een hechte gemeenschap laten zien, gelukkig niet te overduidelijk en doorspekt met ongecompliceerde eerlijke humor. Natuurlijk vaak veroorzaakt door acties van de geestelijk gehandicapte zoon, maar duidelijk zonder leedvermaak. Juist hij toont hoe het ook kan en wekt de stadsmens langzaam weer tot leven. De clichés zijn trouwens geenszins vervelend, maar grondig verweven met de rode draad, geven die juist betekenis. Hoe dan ook, een zeer mooi humoristisch drama. Tel daarbij op het inzicht dat het je geeft in een geheel andere (sub)cultuur, zonder dat dit vreemd aandoet. Top!

Label: Total Film HE Releasedatum: 19 april 2005 Waardering: