Fable 2
Fable 2 is logischerwijs het vervolg op de eerste Fable, een beetje een lastige game voor Molyneux en zijn team bij Lionhead. De game was in eerste instantie exclusief voor de Xbox, iets waar veel PC-gamers het al niet mee eens waren (de eerdere Lionhead-games waren immers allemaal op de PC uitgekomen). Maar nog afgezien daarvan werd ook het spel zelf niet door iedereen goed ontvangen. Mensen vonden de game te kort, te oppervlakkig, maar waar men vooral moeite mee had, was dat de game veel minder was dan van tevoren beloofd. Deze keer heeft Molyneux het dan ook iets rustiger aan gedaan met zijn beloftes, al is hij nog steeds vrij enthousiast geweest met de mogelijkheden van de game. Maar ik ben hier om de game te bespreken, niet om alle beloftes van Molyneux na te gaan en te kijken of die stuk voor stuk wel zijn uitgekomen (al is het overgrote deel ervan wel degelijk uitgekomen).
Omdat ik weet dat er heel erg veel mensen op de game zitten te wachten, zal ik de review spoiler-vrij houden. Als ik dan toch wat over het verhaal zou vertellen, dan zou ik zeggen dat het een mooi sprookjesachtig verhaal is, met alles wat je van een sprookje zou verwachten: liefde, dood, gemene mensen, lieve mensen, overmacht, geweld, bloed, oorlog en kameraadschap. Verwacht geen verrassend verhaal, al zitten er natuurlijk wel wat onverwachte momenten in, maar het is zeker onderhoudend en precies wat de game nodig heeft: een sprookjesachtig verhaal. Het verhaal wordt ook goed gebracht, de stemacteurs zijn érg goed en overtuigend, de cutscenes zijn grotendeels in-game en soms zelfs interactief. Soms blijft dit beperkt tot de mogelijkheid om een bepaalde pose aan te nemen naar aanleiding van wat iemand zegt, maar soms hebben ze ook expres verhaal-gedeeltes speelbaar gehouden in plaats van het door een filmpje te vertellen. Dit zorgt ervoor dat je meer betrokken blijft bij het verhaal van de game en het werkt zeker goed.
In tegenstelling tot veel andere westerse RPGs begin je de game niet met het volledig uitkiezen van je karakter en alvast vastleggen welke kan je op wilt gaan (melee, wapens of magie) maar heb je slechts de keuze uit geslacht: man of vrouw. De rest van de karakterontwikkeling komt voort uit de manier waarop je jouw zuurverdiende experience besteedt die je verdient met het afslachten van je tegenstanders. Vijanden laten namelijk vier soorten XP vallen, blauwe voor melee, gele voor wapens en rode voor magie (dit komt slim genoeg ook overeen met de knoppen die je gebruikt om de verschillende soorten aanvallen uit te voeren). De vierde soort XP is de groene XP, deze is niet gekoppeld aan de A-knop zoals zijn kleur doet vermoeden maar is voor alle drie de soorten upgraden te gebruiken. Met de XP kun je je karakter laten groeien, zo kun je hem sterker maken, nauwkeuriger met schieten of nieuwe spells kopen. Op basis van wat je doet met je XP verandert je karakter dus, met ieder hoger niveau in kracht krijg je daadwerkelijk grotere spieren, met ieder niveau in nauwkeurigheid wordt je karakter langer (een connectie die ik nog steeds niet echt snap, maar leuk is het wel om met een reus rond te lopen) en ga zo maar door. Ook of je goed of slecht bent hangt dus, net als in de eerdere Fable, volledig af van je acties en niet hoe je graag wilt zijn. En, net zoals bij het eerdere deel, heeft ook dit zijn uitwerking op je karakter, en zelfs ook op de omgeving. Die van mij was uiteraard na verloop van tijd gevuld met de mooiste bloemen op zelfs de meest naargeestige plekken, maar gedraag je als een egocentrische bloeddorstige klootviool en de wereld zal er lang niet zo vrolijk uitzien.