Darkness Within

In de horror-adventure Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder ben jij een politie-detective, Howard. Je onderzoekt een moordzaak, waarvan de belangrijkste verdachte de verdwenen prive-detective Loath Nolder is. Je gaat dus naar zijn leegstaande kantoor om te zien of daar aanwijzingen te vinden zijn. Hier maak je meteen kennis met de bijzondere gameplay die het spel kent. Darkness Within is namelijk een adventure waarin je heel veel zelf moet doen. Als je bijvoorbeeld een brief of dagboek vindt, dan moet je zelf de belangrijke passages vinden door ze met een potloodje te onderstrepen. Heb je iets gevonden, dan flitst er even \"clue\" linksbovenin beeld en wordt de aanwijzing toegevoegd in je inventaris. In de inventaris kan je dan vervolgens in het \"Think\"-gedeelte aanwijzingen combineren met elkaar, of met voorwerpen die je gevonden hebt.

Er zijn drie moeilijkheidsgraden om uit te kiezen. De makkelijkste daarvan is Standard, waarin je na het vinden van een aanwijzing een hint krijgt wat je er mee zou kunnen doen en je het zoeken naar hints in de documenten automatisch kunt laten doen. Iets moelijker is Detective waarin je slechts af en toe hints krijgt en je bij documenten slechts in een tellertje te zien krijgt hoeveel aanwijzingen er in verborgen zitten. De optie voor adventure-veteranen is Master Detective. Niet alleen krijg je geen hints, je krijgt om het extra moeilijk te maken bij alle documenten een onderstreep-potloodje, ook als er helemaal geen aanwijzingen in verborgen zijn. Voor alle moeilijkheidsgraden geldt dat er nog extra \'geheime\' aanwijzingen zijn die niet meetellen voor het tellertje maar wel voor je uiteindelijke score. Ook kun je door deze geheime aanwijzingen te vinden stukken conversatie te zien krijgen of kamers ontgrendelen die voor andere spelers gesloten blijven. De moeilijkheidsgraad is tijdens het spel op elk gewenst moment aan te passen. Mocht je dus op een gegeven moment in Master Detective-modus wel erg lang vast zitten, dan kun je even terugschakelen naar Detective-modus om te kijken of je wel in het goede document naar aanwijzingen aan het zoeken bent. Zelfs in de Standard-modus blijft er nog genoeg te puzzelen, dit is in alle moeilijkheidsgraden een behoorlijk moeilijk spel.

Nou zal ik wel raar zijn, maar ik vind het dus geweldig om alle documenten, van krantenknipsel tot dagboek, zeer aandachtig te lezen en de mogelijke aanwijzingen op te sporen. In andere reviews wordt dit \'irritant\' of \'saai\' genoemd, maar behoor jij tot die adventure-liefhebbers die de laatste jaren eigenlijk veel te weinig uitdaging hebben gezien dan is dit echt een spel voor jou. Vond je bijvoorbeeld het zelf sporen zoeken in CSI leuk maar veel te makkelijk en te oppervlakkig, dan kan Darkness Within wel eens in je behoefte voorzien. Darkness Within is node-based, wat inhoudt dat je geen volledige vrijheid hebt om te gaan en te staan waar je wilt, je loopt als het ware van dia naar dia. Op iedere plek kun je dan wel 360 graden draaien om alles te bekijken en zelfs de vloer en het plafond te inspecteren. De graphics zijn niet spectaculair, maar wel goed te noemen.

Naast het inventieve systeem van aanwijzingen zoeken en combineren zijn er nog een paar zaken die Darkness Within bijzonder maken. Het spel is geïnspireerd door de verhalen van H. P. Lovecraft en het is dus ook duidelijk een horror-adventure. Je kunt dit spel het best spelen als het in je kamer (schemer)donker is en met een koptelefoon op. De atmosfeer is bijzonder griezelig en alleen al de muziek en geluidseffecten zorgen ervoor dat je een bijzonder onaangenaam gevoel bekruipt tijdens het spelen. Op bepaalde punten in het spel raak je ineens de controle over Howard kwijt. In paniek kijkt hij dan rond en je hoort niets anders dan zijn ademhaling en hartslag. Dit draagt enorm bij aan het gevoel van opgejaagd worden. Hoewel er geen bloed te zien is, zijn er wel een aantal griezelige wezens en wat skeletten te zien. Hoe PEGI aan een 7+ rating komt is me een raadsel, dit spel is veel te eng voor zulke jonge kinderen (en veel te moeilijk bovendien, het is volledig in het Engels en het doorlezen van lange documenten alsmede het ontcijferen van symbolen is aan 7-jarigen die net een jaartje kunnen lezen niet besteed).