Tony Hawk's Proving Ground

Tony Hawk had met de naar hem vernoemde franchise een hele tijd het alleenrecht op goede skategames. Zo af en toe probeerde een ontwikkelaar het wel, maar Neversoft bleef domineren met haar games. Tot voor kort. Electronic Arts kondigde namelijk Skate. aan en deze game deed het (misschien wel een beetje tegen verwachting in) erg goed. De vraag is of Tony Hawk’s Proving Ground genoeg vernieuwend is om mensen aan de serie gebonden te houden en ze niet te verliezen aan EA’s nieuwste pareltje.

Al vanaf het begin voelt Proving Ground bekend aan, af en toe zul je zelfs bijna zweren Project 8 te spelen. Zo zul je starten met het creëren van jouw unieke speler waarna je de wereld van het skaten binnentreedt. Als je een beetje begint te rollen in de omgeving zul je erg moeten denken aan voorgaande titels en dit heeft zo zijn voor- en nadelen. Een belangrijk nadeel is natuurlijk de verveling die kan toeslaan omdat je dit allemaal al wel eens hebt gezien. Daartegenover staat wel dat de Tony Hawk-formule al na een paar minuten zorgt dat je wordt opgezogen in de game en de hoge “fun-factor”zorgt er op zijn beurt weer voor dat je Proving Ground niet gelijk je console uit trekt. Ook de sfeer en looks van de game voorkomen deze wanhoopsdaad.

Naast het welbekende basisprincipe, lekker rondskaten en trucs doen, dat voor gegarandeerd plezier zorgt, zijn er ook een paar nieuwe dingen. Zo zul je in de carrièremode kunnen kiezen tussen drie soorten verhaallijnen; Career, Trigger en Hardcore. In de eerstgenoemde verhaallijn zul je proberen carrière te maken als professioneel skater. Dit doe je door prachtige trucjes uit te voeren terwijl alle camera’s op je gericht zijn. Als je dit goed doet zul je een hoop geld en bekendheid vergaren.

In Trigger daarentegen zul je vooral de uitdaging vinden in het onmogelijke. Deze manier van spelen is vooral weggelegd voor mensen met een creatief brein. Zo zul je, net als in Project 8, eigen skateparken kunnen bouwen met allerlei verschillende ramps en verhogingen waarop jij je capaciteiten kunt tonen. Nieuw is dat je nu ook de verschillende obstakels en ramps kunt gebruiken om bepaalde opdrachten makkelijker te halen. Een grote sprong over een auto is nou eenmaal wat makkelijker als er een ramp voor de voorbumper is geplaatst. Ook hier is weer een stukje creatieve inzet vereist.

Tot slot is er dan ook nog de Hardcore verhaallijn. Hierin zul je ook gaan voor de vetste skate- ervaringen, maar laat je de publiciteit zoveel mogelijk links liggen. Als je deze manier van spelen kiest zul je eerder bekend staan als een skater die iedereen uit de weg beukt, dan dat je wordt aangezien als een vriendelijke sporter. Door de variëteit aan verhaallijnen binnen de carrièremode biedt de game op dit vlak wat meer diepte en dit houdt je langer aan je Xbox 360 gekluisterd. Deze vrijheid van kiezen is echter toch iets meer illusie dan waarheid omdat je verschillende punten uit de verschillende verhaallijnen nodig zult hebben om verder te komen in de game.

Naast de opsplitsing van de verhaallijn zijn er nog een paar puntjes die deze titel van onder andere Project 8 onderscheidt. Zo is namelijk ten eerste de Create-a-Skater mode weer een stukje uitgebreid. De keuzes zijn niet onbeperkt, maar de mogelijkheid tot het creëren van een ultieme speler zijn beter dan voorheen. Nieuwe kleding en accessoires die je vergaart met het skaten zorgen nog beter voor een eigen stijl. Ten tweede is er nu een video-editor die jou in staat stelt om je trucjes op te nemen en natuurlijk vol trots aan je vrienden te laten zien. Tot slot is er nog een multiplayer mode toegevoegd die er simpelweg voor zorgt dat jij in een online skatepark kunt skaten tegen (maximaal) acht mensen van over de gehele wereld.