Picross

Nintendo richt zich met hun Touch! Generations-games op het publiek dat niet zo heel vaak hun DS ter hand neemt. De reeks staat dan ook bekend om spelletjes die makkelijk op te pikken zijn en even kort te spelen zijn. Picross is de jongste telg in deze reeks en probeert een graantje mee te pikken van het succes van puzzels op de DS door Japanse puzzels naar de handheld te brengen.

Picross DS is niet het eerste spel met Japanse puzzels dat Nintendo uitbrengt. Mario\'s Picross verscheen al in 1995 voor de Gameboy. De game was echter geen groot succes in het westen en dus verschenen de vervolgen Mario\'s Picross 2 en Mario\'s Super Picross enkel in het land van de rijzende zon. Tot het verschijnen van Picross DS dan.

In Picross DS draait alles om het oplossen van Japanse puzzels zoals je die ook in de puzzelboekjes van puzzelsport en denksport kunt vinden. De puzzel bestaat uit een veld met lege hokjes met naast elke rij en boven elke kolom een rij cijfers die aangeven hoeveel hokjes in die rij gekleurd moeten worden. 2 5 2 wil bijvoorbeeld zeggen dat je een setje van twee gekleurde vlakjes hebt, dan 1 of meerdere lege vlakjes, daarna een setje van vijf gekleurde vlakjes, dan weer 1 of meerdere lege vakjes en dan nog een setje van twee gekleurde vlakjes. Door logisch redeneren kun je langzaam aan vakjes op het raster inkleuren of juist doorstrepen omdat ze niet ingekleurd moeten worden, waarna zich een soort tekening vormt. Mocht je niet bekend zijn met de puzzels dan kun je de tutorial doorspelen die je de basis van het spel leert. Is de bedoeling van het spel je nog niet helemaal duidelijk? Op de Picross Microsite van Nintendo is een instructievideo te bekijken waarbij je zelf een puzzel op kunt lossen.


Bij de kleinere puzzels tot een raster van 10 x 10 vakjes kun je deze heel gemakkelijk met de stylus spelen. Kies of je een vakje wil inkleuren of een kruisje wil zetten en tik het vakje, of een rij met vakjes aan. Bij spellen waarbij je een groter raster in moet vullen worden de vakjes te klein om gewoon met je stylus aan te kunnen tikken. Bij deze spellen kun je op je onderste scherm inzoomen op een deel van het raster om hier weer vakjes aan te kunnen strepen, terwijl je op het bovenste scherm het overzicht over de gehele puzzel houdt. Makkelijker is om gewoon je stylus terug in je DS te schuiven en over te stappen op knoppen besturing. De A-knop is een vakje kleuren, de B-knop het doorstrepen van een vakje. Hierbij is zoomen en het verschuiven van het beeld niet meer nodig. Deze manier van besturen is echter niet geschikt voor mensen met slechte ogen, daarvoor zijn de cijfers en vakjes net iets te klein, maar zij kunnen gewoon gebruik maken van de stylus besturing.

Het spel bestaat uit drie moeilijkheidsgraden; easy, normal en free play. Elke moeilijkheidsgraad is onderverdeeld in verschillende levels met elk een ander thema. In het ene level teken je allemaal soorten fruit, terwijl je in een ander level allemaal dieren tekent. Je begint met vier levels in elke moeilijkheidsgraad, maar na het voltooien van een aantal levels zul je nieuwere levels vrij spelen. In eerste instantie zul je misschien denken dat het spel niet zo heel veel levels bevat, maar na verloop van tijd zul je hierop terug komen. Mocht je dan toch alle inbegrepen puzzels hebben opgelost, dan kun je altijd nog nieuwe puzzels downloaden of proberen een puzzel sneller op te lossen dan iemand anders door online of lokaal te spelen met iemand.


Naast het spelen van de gewone puzzels zijn er ook nog wat extra mogelijkheden in het spel. Zo kun je een mini-game spelen als je vijf puzzels op een rij opgelost hebt. Er zijn drie verschillende mini-games. Twee gaan er om behendigheid, het zo snel mogelijk wegklikken van gekleurde vlakjes waarbij de vlakjes bij de ene spel verschijnen en weer verdwijnen, en bij het andere spel door het hele raster heen bewegen. In de derde mini-game is het de bedoeling dat je de tekening op het bovenste scherm (negatief) overtekent in het onderste scherm. Alle mini-games moet je oplossen onder tijdsdruk natuurlijk. Verder kun je in het spel nog je eigen puzzels maken en die delen met anderen, en met Daily Picross kun je je vaardigheid in het spel bijhouden. Hierbij moet je zo snel mogelijk een aantal simpele puzzels oplossen en wordt er een grafiek gemaakt van je score van elke dag. Door dit dagelijks te spelen speel je nieuwe Daily Picross-modes vrij waarbij je bijvoorbeeld een rits puzzels op moet lossen zonder kruisjes te zetten of waarbij je fouten uit een opgeloste puzzel moet halen. Als je alle modi hebt vrijgespeeld ben je met Daily picross dagelijks zo\'n vijf a tien minuten bezig.

Bij alle spellen word je begeleid door hetzelfde redelijk eentonige melodietje. Het vreemde is echter dat je zo bezig bent met het spel dat de muziek eigenlijk niet irriteert. Mocht het je echter wel irriteren dan kun je het volume van je DS gewoon naar nul schuiven want de bliepjes wanneer je een fout maakt worden ook gewoon op het scherm weergegeven.