Halo 2

De gamewereld
De gamewereld is net als in het eerste deel weer een “rollercoaster-ride”: Aan de ene kant heb je regelmatig prachtige levels, zoals een soort tempelcomplex gebouwd boven een meer of een enorme brug die je over moet steken. Aan de andere kant loop je voor een aanzienlijk deel van de game door saaie, vrij grauwe, gangen. Goed, qua leveldesign-verveling is Halo 2 zeker geen F.E.A.R. of Doom 3, maar sommige levels lijken door het eentonige leveldesign eeuwig te duren. En ook net als in Halo: Combat Evolved is het eerste deel van de single-player campaign superieur aan latere stukken in dit opzicht. Tevens voelt de wereld heel erg statisch aan, bomen lijken versteend en de hele wereld straalt iets doods uit. Nu past dit wel bij bijvoorbeeld de omgevingen in alien gebouwen, maar op aarde in een stad hoort dit toch niet.

De presentatiewaarden
Laten we bij de presentatiewaarden van de game maar bij het goede beginnen. De muziek in deze game is, net als in het eerste deel, helemaal goed voor elkaar. De muziek zorgt er voor dat je bij vlagen helemaal opgezogen wordt in een soort epische feel in de game. Ook de voice acting en de geluidseffecten zijn absoluut goed geregeld zoals je zou mogen verwachten van een game met een hoog budget.

Minder positief kan ik echter zijn over het grafische aspect van de game. Het is en blijft een port van een game verschenen op een console uit 2001, en dat is erg goed te merken. Begrijp me niet verkeerd, buiten het tutorial level zijn de graphics nergens storend slecht, ze zijn echter wel net op het randje. Je hebt het idee een game te spelen die toch wel een goede 4-5 jaar oud is, ondanks enkele upgrades ten opzichte van de Xbox versie. De real-time cutscenes zijn nog wel redelijk, maar ook daar houdt het allemaal niet over. Het is jammer dat Halo 2 niet een forse grafische upgrade heeft gekregen zoals het eerste deel dat kreeg.

Screenshots uit het tutorial level, niet echt wat je anno 2007 mag verwachten.
<\/center>

De port
Het echte negatieve hebben we dan natuurlijk nog niet eens gehad. Halo 2 draait enkel en alleen op Windows Vista, de nieuwste versie van Microsofts besturingssysteem. De meeste gamers zullen, met goede reden, nog altijd Windows XP draaien om de betere ondersteuning onder games en prestaties. Het is erg jammer, doch vanuit marketingtechnisch perspectief zeer begrijpelijk, dat Microsoft er voor gekozen heeft om Windows Vista te ondersteunen.

Tevens is het eeuwig jammer dat men wederom heeft gekozen om de co-op modus, die wel in de Xbox versie zit, te laten vallen. De campaign is alles behalve geweldig, maar met (split-screen) co-op kunnen zelfs mindere campaign missies erg leuk worden. Verder is echter de port goed afgehandeld, bugs zijn me gelukkig niet opgevallen. Het is alleen jammer dat het nagenoeg gelijk is aan de 2.5 jaar oude Xbox versie, met het ontbreken van co-op en de toevoeging van een aantal kleine upgrades.