Halo 2

Gameplay
De gameplay in Halo 2 is redelijk standaard voor een first person shooter: Je loopt veelal door gang na gang en schiet op alles dat niet gehuld is in een mariniersuniform. Je kunt een tweetal wapens meedragen, en er is genoeg om uit te kiezen. Dit kun je in tegenstelling tot in het eerste deel ook bepaalde wapens ‘dual-wielden’, wat wil zeggen dat je die wapens in beide handen kunt dragen. De combinatie van twee SMGs met name is erg krachtig en is een zeer goede vervanging voor het assault rifle, dat dit maal ontbreekt, als spraying-wapen. Halo 2 kent ook wat meer precisie-wapens, zoals de nieuw toegevoegde battle rifle die uitgerust is met een scope en een bursts van drie kogels vuurt. Het schieten in Halo 2 blijft echter een weinig overtuigende ervaring, dit komt met name doordat de wapens nog altijd net wat te veel gericht zijn op sprayen en de AI verre van perfect is, ook al is deze wel ruim beter dan in het eerste deel.

De battle rifle in actie
<\/center>

De toevoeging van meer precisie wapens komt de game zeker ten goede wanneer je het met de muis speelt, aangezien de muis toch wat geschikter is voor het precisiewerk. Net als het eerste deel voelt Halo 2 echter nog steeds aan als een console game, dit niet in de laatste plaats door de snelheid waarmee de Master Chief rondloopt. Hierdoor blijft het spelen met een gamepad nog altijd de betere optie. Echter is het zeker niet het einde van de wereld om de game met de muis en het toetsenbord te spelen. De controls hiervoor zijn prima geïmplementeerd, niet alleen voor het vechtwerk te voet maar ook dat in voertuigen.

Op meerdere momenten in de campaign zal je namelijk in de bestuurdersstoel van een voertuig mogen kruipen. Het leukste blijft de oude favoriet uit Halo: Combat Evolved: De warthog, een soort all-terrain jeep. De warthog zou zo maar eens van de leukste gamevoertuigen ooit kunnen zijn om te besturen. Helaas is de warthog in Halo 2 iets minder springerig dan in het eerste deel, en kan hij dit maal kapot, maar dat mag de pret niet bederven. De wagen heeft nog altijd geweldige physics en bezorgt een aantal van de leukste momenten in de game. Ook de tank, de banshee (Covenant vliegtuig) en ghost (Covenant zweef-scooter) zijn leuk om mee te spelen. Het enige dat jammer is is dat je nooit echt de ruimte krijgt in de voertuigen maar dat je er meestal nog steeds maar door gangen reist.

De warthog
<\/center>

Al met al is de gameplay van Halo 2 zeker niet onaardig te noemen. Het is een solide basis, doch zeker niet meer gameplay van wereldklasse. Het voelt vaak gedateerd aan, nieuwere games hebben de standaarden binnen het genre verplaatst. Deze natuurlijke evolutie zorgt er voor dat Halo 2 spelen lijkt op het spelen van een game uit 2002. Waar de AI van je vijanden nog wel redelijk meekomt zijn het verschillende andere aspecten van de game die niet echt meer passen bij een game uitgebracht in 2007. Niet in de laatste plaats het feit dat je nog altijd door een serie, wel erg nauwe, gangen wordt geloodst, ongeacht of je ‘buiten’ bent of niet. Een aspect dat Halo 2 minder goed weet te verhullen dan bijvoorbeeld Half-Life 2.