Empire Earth II

Dit ken ik ergens van...
Na die overvloed aan informatie kun je dan eindelijk wat lezen over de inhoud van het spel. Zoals elke RTS-game heeft ook Empire Earth II alle \\\'standaard\\\' benodigdheden om zich een uitgebreid spel te mogen noemen. Je kunt een campaign spelen, een scenario, skirmish natuurlijk en ook nog multiplayer. Verder is hier niet veel bijzonders op aan te merken, op wat details na natuurlijk.

In de Campaign Mode kun je een hele reeks belangrijke gebeurtenissen uit de historie naspelen. Je moet eerst de ene uitdaging winnen om de volgende vrij te spelen. In deze mode leer je ook het spel kennen, maar de geoefende RTS-gamer klikt toch liever op Skirmish Mode. Met maximaal 10 spelers, inclusief jezelf, kun je dan tegen elkaar spelen. Er zijn tal van opties te veranderen, zoals de kenmerken van de map, de grootte van de map, de weersomstandigheden (waar ik later op terug kom), wie bij welk team hoort, kortom: er zit genoeg diversiteit in de opties.

In de Skirmish en Multiplayer Mode kun je ook tal van verschillende gameplay-modes spelen. De alom bekende Conquest, King of the Hill, Regicide en Terroritory Control zijn te spelen, maar ook nieuwere modes als Hot Spots en Crowns. Hot Spots houdt in dat er op de map gebieden verschijnen waar iemand zo snel mogelijk een fort moet bouwen voor punten. In Crowns gaat het erom wie de meeste crowns wint, dat zowel op militair en politiek als economisch gebied kan. Ook hier kom ik straks nog op terug.

<\/center>

...Maar waar ook weer van?
Empire Earth II heeft precies dezelfde opzet als de meeste andere RTS-games, namelijk resources verzamelen, vooruitgang boeken, een groot leger ontwikkelen en de vijand verpulveren. Met arbeiders kun je gebouwen bouwen en repareren en resources verzamelen. De resources die je kunt verzamelen zijn voedsel, hout, goud, steen, uranium, olie en meer van dit soort standaard levensbehoeften. Natuurlijk kun je in de Steentijd geen uranium delven, dat kan pas als je in een bepaald tijdperk bent beland.

Je doet er verstandig aan zo snel mogelijk zo veel mogelijk steden te stichten. In elke stad zit namelijk een beperking op het aantal gebouwen dat in een stad mag staan. Je kunt bijvoorbeeld maar één universiteit bouwen en maar zes huizen. Hoe meer steden, hoe meer inwoners, hoe groter je legers, hoe sneller de vooruitgang. Bovendien heeft elke stad een kleurig grensgebied, wat betekent dat je de gebieden daarbuiten nog niet geclaimd hebt. Dit kan door bepaalde gebouwen op niet-geclaimd gebied te bouwen, zoals een fortress of een barracks en factory. Bouwen op niet-geclaimd gebied gaat langzamer dan normaal, maar vaak moet dit niet al te veel problemen opleveren.

Onderzoek plegen gaat iets anders dan we normaal gewend zijn. Allereerst hebben je universiteiten maar beperkt ruimte voor arbeiders om onderzoek te doen. Ook priesters kunnen researchpunten verzamelen door ze te plaatsen binnen de gebouwde tempels. Hoe meer arbeiders en priesters je in de specifieke gebouwen hebt geplaatst, hoe sneller je researchpunten verdiend en vooruitgang boekt. Die punten kun je spenderen op drie verschillende onderdelen, namelijk militair, economisch en imperialistisch. Per onderdeel zijn er elk tijdperk vier onderzoeksmogelijkheden en je moet er minstens zes onderzoeken om door te gaan naar het volgende tijdperk. Wat je dus ook kunt doen is ze telkens allemaal onderzoeken, maar dat is vaak zinloos en onnodig. Je kunt onder meer sterkere verdedigingstorens en muren onderzoeken, meer hitpoints voor bepaalde eenheden, eenheden goedkoper maken en nog veel meer.

<\/center>

Oh ja, nou weet ik het weer!
Tenslotte draait het allemaal om de legers en het verslaan van jouw vijand(en). Elke cultuurgroep heeft een standaard aantal eenheden plus een paar unieke. Dat verschilt van lichte tot zware infanterie en cavalerie tot tanks, bommenwerpers, atoombommen en robots. Met de juiste samenstelling kom je een heel eind, maar daar hoef je niet per se over te piekeren; van alles wat is altijd goed.

Zodra je eenmaal legers gemaakt hebt kun je deze samen in een grote groep gooien. Bovenin het scherm zie je cijfers staan die variëren van 0 t/m 9. Je hoeft alleen maar alle units te selecteren, een toetsencombinatie in te drukken en voortaan druk je op een cijfer met de muis of op je toetsenboord en voilà, daar gaat je groep. Wat opvalt aan de gevechten zijn de details. Zo zie je een ballista keurig opgezet worden door twee man, waarna er een grote speer op wordt geladen en wordt afgevuurd. Dit geldt voor alle eenheden en is erg leuk om naar te kijken.

Als je een nieuwe tijdperk ingaat \\\'evolueren\\\' je eenheden automatisch mee. Daarnaast kun je elke unit ook upgraden tot veteranen. Dit kost wel wat resources, maar als de upgrade compleet is is je unit iets sterker, heeft meer hitpoints en meer verdedigingspunten. Elke unit kun je maximaal twee keer upgraden.

Al met al lijkt Empire Earth II te veel op Rise of Nations. Natuurlijk ziet de game er wat beter uit en zijn er toch wat opties anders dan in Rise of Nations, maar verder is het vrijwel identiek. Zijn er dan helemaal geen nieuwe gameplay-elementen toegevoegd? Jawel hoor, die staan op de volgende pagina uitgebreid beschreven.