Doom 3

Hoewel ook de multiplayer door id Software netjes is afgewerkt, is er toch iets wat er mist in dit gedeelte. Er is een redelijk aantal servers beschikbaar maar vaak met een hoge ping en behoorlijke lag. Dit zal je moeten trotseren om nog wat van de multiplayer te kunnen maken. Het viel mij op de Doom 3 Launchparty al op dat de ping voor een netwerkgame al aan de hoge kant was (50-100). Overigens zijn er wel enkele gerenommeerde hostbedrijven die een paar mooie servers hosten, maar die zijn met een maximum van 4 spelers snel vol. Voor zover ik er een oordeel over kan vellen is de multiplayer van Doom 3 matig te noemen. Het levert wel een hoop fun op als je met 3 andere spelers bent die echt goed meespelen en daarom is de multiplayer denk ik wel de moeite waard op een LAN met mensen die je kent. Op Internet is het helaas snel verpest, aangezien er maar één iemand niet hoeft mee te werken om er een oneerlijke partij van te maken. En aangezien veel spelers niet doorhebben dat het wel eens TEAM-deathmatch kan zijn, is de fun voor mij vaak ver te zoeken, terwijl die er op de launchparty wel was. Daarnaast denk ik dat het aantal maps van 5 echt te weinig is om de multiplayer lang boeiend te houden. De maps zijn op zich wel van aardige kwaliteit maar doordat ze zo donker zijn moedigen ze mijns inziens teveel aan om te campen. In de multiplayer is de rocketlauncher je beste vriend aangezien je met dit wapen zowat onaantastbaar bent. Het pistool waarmee je begint is juist weer niets waard; hij schiet te langzaam en doet nauwelijks schade. Het kan frustrerend zijn als je nog geen beter wapen hebt gevonden en meermaals in korte tijd overhoop wordt geknald, simpelweg omdat je je met je pistool niet kan verdedigen. Het lijkt mij verstandig als de wapens ten opzichte van de rocketlauncher wat opgevoerd worden om zo het evenwicht te herstellen. Wellicht toch nog reden voor een patch.
<\/center>
Over de mods zal ik kort maar krachtig zijn. Er zijn erg veel mods maar het merendeel is miniscuul en heb je na 5 minuten wel gezien. Toegegeven, er zitten een paar handige tussen voor mensen die niet zo van donker houden, zoals de duct tape mod. Echter vind ik dat deze mod het spel nog makkelijker maakt dan het al is aangezien het een redelijk essentieel stukje gameplay verandert. Het is hiermee namelijk mogelijk op je wapen je zaklamp te tapen waardoor je dus altijd licht hebt. Ook zullen hierdoor veel van de schrikeffecten verloren gaan. Wel interessant vind ik de mods die het maximum aantal spelers verhogen naar bijvoorbeeld 8. Het is daarbij natuurlijk de vraag of de verbinding van de spelers dit gaat trekken aangezien Doom 3 nogal wat dataverkeer veroorzaakt. Vandaar ook het maximum van 4 spelers per game. Niet te vergeten zijn de maps die ervoor gemaakt zijn om 4 spelers te herbergen in plaats van 8.