CD/DVD: Panic At The Disco - Live In Chicago

Panic at the Disco pakt uit. Na de release van ‘Pretty. Odd’ ligt het derde album nu in de schappen. Maar we krijgen niet alleen een CD, maar ook een zeer uitgebreide DVD. Hoe bevalt deze collectie?

Panic in Chicago

De cd Live In Chicago bevat een liveregistratie van een concert die Panic at the Disco recent heeft gehouden in Chicago. De band start met het intronummer ‘We're So Starving’, dat naadloos overloopt in de hit ‘Nine in the Afternoon’. Na de twee zeer strak gespeelde nummers, start het derde nummer. Bij ‘Behind the Sea’ wordt de microfoon naar Ryan Ross gericht. Hij zingt het nummer onder begeleiding van een akoestische gitaar. De zang is, vergeleken met leadzanger Brenden Urie erg onder de maat. Na een handvol makkelijke, trage nummers, komt er eindelijk een track met een beetje pit. De alleen in de VS uitgebrachte single ‘Lying Is The Most Fun A Girl Can Have Without Taking Her Clothes Off’ passeert de revue voorbij en de band komt lekker los...maar spelen in het nummer erna weer strak. Dit lijkt door bijna het hele concert zo te gaan; even is de band losser dan in de andere nummers, maar spelen daarna weer vreselijk strak.

Echt lekkere meezingnummers zijn de songs ‘That Green Gentleman’ en ‘I Write Sins, Not Tragedies’. Een heerlijke vibe straalt van de tracks, waardoor ze echt als parels van het concert gezien kunnen worden. Het vernoemen waard, is de popjazz-versie van ‘There's A Good Reason These Tables Are Numbered Honey, You Just Haven't Thought Of It Yet’. Instrumentaal zit het goed in elkaar en aan de gillende meiden te horen, waarderen zij dit uitstapje naar een ander muziekgenre van de heren ook.

Een werkelijk afschuwelijke toevoeging op de cd, zijn vier nummers die als alternative version worden bestempeld. Alle vier de tracks bevatten snaarinstrumenten, blaasinstrumenten en zijn zeer rustig gespeeld. In plaats van dat het goed klinkt, gaan je oren er bijna van bloeden. Ze liggen vervelend in het gehoor, wat een enorme bittere smaak heeft na het eerder beluisterde optreden.

De heren van PATD schieten met een rotvaart door het concert heen. Binnen een uur heb je zeventien nummers voorbij horen komen, die allemaal strak gespeeld zijn. Zoals eerder genoemd werkt dit behoorlijk nadelig. Door het bijna perfecte spel krijg je niet echt concertgevoel bij het luisteren van de plaat. Dit is niet het enige minpuntje aan de registratie. De audio op de cd klinkt vooral bij de instrumenten behoorlijk dof. Waarom deze niet beter gemixt zijn is een raadsel.

Extra’s
Voor de hardcore fans is er een dvd bijgevoegd met daarop alle videoclips van de band en een documentaire. Hier is te zien wat de heren allemaal uitvreten tijdens de tour. Ook de inlay bevat extra’s. In het boekje zijn vele polaroidfoto’s te zien van de band tijdens de tour. Maar er is nog veel meer te zien. Zo zijn onder andere ook nog een shortfilm van MTV en verschillende "behind the scenes" van videoclips te zien. Op de dvd is verder nog het complete concert te vinden. Inderdaad, het concert is ook met beelden te bekijken. Bij het ontdekken van dit, komt meteen een grote vraag naar boven. Waarom heeft Panic at the Disco geen dvd gemaakt met als bonus de audio-cd in plaats van vice versa?

Disc 1
1. We're So Starving
2. Nine In The Afternoon