CD/DVD: U2 - Live Under A Blood Red Sky

Het regent de laatste tijd special editions, anniversary uitgaven en wat al niet. Ook U2 is goed bezig qua heruitgaven van hun albums. In 2007 kwam een prachtige Joshua Tree re-release in de winkels terecht. Dit jaar was het de beurt aan de eerste drie wapenfeiten van de band uit Dublin en nu is het eerste live-album van de band aan de beurt, Live - "Under A Blood Red Sky". 25 jaar terug in de tijd alvorens het nieuwe album van U2 in de winkels ligt.

De nieuwe uitgave combineert het goede van twee werelden: muziek en film. De geremasterde cd bevindt zich namelijk tezamen met de dvd van het optreden in Red Rock in een mooi vormgegeven hoes (inclusief vele foto's en begeleidende teksten). De "rock 'n roll Stonehenge" net buiten Denver Colorado vormde de prachtige locatie voor het concert. Te midden van de ruige rotsblokken stonden de jonge mannen met hele foute kapsels op het podium. Het stenen amfitheater was niet eens geheel gevuld door het slechte weer (kou, regen en mist). De kaarten voor die dag werden ook geldig voor de show de dag erna in Boulder, waar het publiek wel droog kon staan. Ongeveer 4400 mensen trokken zich echter niks van de weersomstandigheden aan en waren getuige van een memorabel optreden. De video die tijdens de avond gemaakt werd is het bewijs hiervan. Een geladen optreden in een dramatische setting met een enthousiast en gedreven U2 dat het publiek een roerende setlist voorschotelde.

Aangezien de live-registratie op video is gezet zijn er rode strepen op de dvd te zien die niet weggewerkt konden worden, maar eigenlijk heeft het iets nostalgisch en authentieks. Terug in de tijd qua kapsels, kleding, techniek en repertoire. Het blijft een smeuïge show die U2 voorgoed op de kaart heeft gezet. De dvd bevat echter meer tracks ('Out of Control', 'Twilight', 'An Cat Dubh', 'Into the Heart' en 'Two Hearts Beat As One') dan de VHS-tapes, is voorzien van een wat scherper beeld en het geluid is ook opgepoetst.

Ook de bijgaande cd is opgekrikt waardoor het een 'crisper' geluid uitzendt. Ook hier weer 11 juweeltjes van de live-registraties uit 1983. Alleen 'Gloria' en '40' op de cd zijn afkomstig van het Red Rock-optreden, '11 O'Clock Tick Tock' is in Boston opgenomen en de rest komt van een show uit Duitsland.

Degenen die dit album nog niet in de collectie hebben doen er goed aan deze versie aan te schaffen. Voor de U2-fans is de dvd ook al voldoende om dit puike werkje aan te schaffen.

Label: Island Datum: September 2008 Waardering: