CD: Maria Mena - Cause and Effect

Een derde wet van Newton en een singer-songwriter uit Noorwegen? Cause and Effect van Maria Mena is het bewijs. In de titeltrack zingt de Noorse schone de frustraties en angsten uit haar verleden van zich af. "I'll tell you what caused it, if you'll handle the effects''. Een melancholieke insteek, strijkers, scherpe teksten en heerlijke stemcapriolen (van verdrietig via speels tot kwaad in één nummer) trekken aan je voorbij. Maria Mena is terug en dat hoeft niet alleen de top 40 of popluisteraar te weten. Ook de indie-liefhebber kan weer met een gerust hart naar deze uitgave luisteren.

Mena werd in ons kikkerlandje eigenlijk pas bekend met haar succesvolle single 'Just Hold Me' van haar vierde album Apparently Unaffected. Net als opvolger 'I Miss You Love' bracht ook deze single een hoop melancholie met zich mee en voerde de luisteraar mee naar haar verhalen en standpunten. Zo is het ook weer met het nieuwe album. Persoonlijke tintjes en ontboezemingen, maar ook nietszeggende details vliegen voorbij. Het knappe van Mena is echter dat je naast muzikaal ook tekstueel in haar creaties wordt getrokken. Op Cause and Effect zingt ze je zacht toe met haar "pick me up song", 'All This Time' (wat tevens haar single is nu). Onder het motto "het kan altijd slechter en kijk eens naar de rest van de wereld" relativeert ze haar eigen sores. Het lijkt erg kneuterig, maar het is wel in een verdomd mooi en origineel jasje gestoken.

Dit album staat weer vol kleine juweeltjes waarin Mena zich naast je nestelt en je koesterend toezingt of je verhalen vertelt. Strijkers, eenvoudige toetsen en gitaar- of baslijntjes ondersteunen haar vocale sfeerscheppingen. Haar verbeten stem over de tromroffels in 'Power Trip Ballad'. Haar prikkelende optreden in 'Belly Up'. Haar troostende kunnen in 'All This Time' en 'I'm On Your Side'. Zelfs de Kiss-cover 'I Was Made For Loving You' heeft iets eigens van Mena meegekregen. Maria doet het allemaal en zal de liefhebber van singer-songwriterschap, die het lieflijke en poppy karakter niet schuwt, zeker bekoren. Maar ook de wat indiepop-geörienteerde muziekliefhebber zal moeten toegeven dat er toch prachtige werkstukjes op deze plaat staan.

Label: Columbia/SonyBMG Datum: September 2008 Waardering: