DVD: Within Temptation - Black Symphony

Within Temptation was al verschillende jaren het grootste export produkt van de Nederlandse muziekindustrie. Het is dan ook niet vreemd dat de volgende uitgave van deze vaderlandse succesband in maar liefst 45 landen wordt uitgebracht. In gebieden als Spanje, Latijns-Amerika en delen van Azië zal de uitgebreide release van Black Symphony gretig aftrek vinden. De liefhebbers kunnen kiezen uit onder andere de 2 dvd, 2 cd, dvd+cd-set of een blu ray uitgave. FOK! kreeg de 2 dvd-release in handen die met behulp van 14 camera's in volledige HD-kwaliteit is opgenomen en heeft een looptijd van in totaal ongeveer 350 minuten. Ook het geluid is niet verwaarloosd, want het bevat uitstekende DTS en Dolby/Digital sporen.

Black Symphony is de registratie van (voornamelijk) het concert dat Within Temptation in Ahoy gaf samen met het Metropool Orkest. Meer dan twee uur lang zien we hoe de band op bombastische wijze de uitverkochte zaal voor zich probeerde te winnen. Een indrukwekkend schouwspel ontpopt zich vanaf het begin waarin een in pijen gekleed koor sarcastraal de ouverture inzet. Op de dvd mooi in zwart-wit beelden weergegeven. Na enkele minuten komt de band op met uiteindelijk kopstuk Sharon Den Adel in een sprookjesachtige jurk waar een half weeshuis onder kan schuilen. Vanaf dat moment wordt de pastorale sfeer ingewisseld door rock, metal en gothic.

Het eerste gedeelte van de setlist leunt sterk op de laatste twee albums van de band en de eerste single van The Heart Of Everything, 'What Have You Done Now' wordt ditmaal ook live bijgestaan door Keith Caputo. Al blaast Den Adel hem in verschijning, grootte en stemgeluid nogal omver. Dit is zeker niet het geval bij de andere hulptroepen die de band binnenhaalde. Anneke van Giersbergen (The Gathering, Agua de Annique) en George Oosthoek (Orphanage) zingen en brullen respectievelijk een flinke pot mee. Naast deze leuke extra figuranten zorgt Within Temptation ook zelf voor een goede show. De visuals op het grote scherm achter het podium zijn een mooie toevoeging aan de sfeer en met behulp van pyrotechnics wordt om de zoveel tijd het podium in lichterlaaien gezet. De lichtshow is echter soms iets te chaotisch en ongecoördineerd. Maar dat mag zeker niet deren als tijdens de afsluiter 'Ice Queen' de confettikanonnen exploderen en Ahoy in een sneeuwstorm omtoveren.

De setlist op dvd 1 is een mooie balans tussen oud en nieuw en op dvd 2 komt het merendeel nog eens terug als bonusconcert. Daarnaast bevat de set nog een amusant backstage report, een countdown van de laatste 10 uren voorafgaand aan het Ahoy-concert plus nog enkele muziekvideo's inclusief making of's.
WT levert een zeer uitgebreide dvd af die de bezoekers van het concert zeker gelukkig zal maken, maar ook anderen die de band een warm hart toedragen zullen positief verrast zijn door deze uitgave.

Label: SonyBMG Datum: September 2008 Waardering: