CD: Emily Haines - Knives Don't Have Your Back

'In de eenvoud toont zich de meester' is een cliché dat ik als reviewer graag probeer te vermijden, maar soms kan je er gewoonweg niet om heen. Een andere manier om de tweede soloplaat van Emily Haines, frontvrouw van Metric en zangeres bij Broken Social Scene, is er ook eigenlijk niet. Veertien nummers lang horen we een 'jonge' deerne en haar piano. Niets meer, maar vooral ook niet minder (weer zo'n dooddoener). Heel af en toe wordt ze begeleid door een aantal muzikale vrienden, die ze The Soft Skeleton doopte. Knives Don't Have Your Back is een popplaat zoals er al duizenden zijn. Het doet niets nieuws, de melodieën zijn kalm en de instrumentatie is minimaal.

Sublieme vocalen
Toch maakt Haines direct indruk. De subtiele pianolijntjes en haar nog subtielere, gevoelige stem weten je meteen te grijpen. In een interview vertelde de in India geboren Canadese over hoe ze als klein kind al stiekem naar beneden kroop om liedjes op de piano te spelen. Vooral over imaginaire werelden. Het eerste nummer dat ze ooit schreef ging over haar liefde voor een cranberryplant. De verschillende songs die ze in de loop der jaren tijdens het touren op haar piano schreef brachten haar weer terug naar haar jeugd, en waren eigenlijk niet bedoeld om door anderen gehoord te worden. En zo klinkt Knives Don't Have Your Back dan ook, dromerig en intiem.

'Nothing and Nowhere', dat opent met een ontwapenende piano-intro, is het prototype popliedje dat het album zo sterk maakt. De piano varieert constant van hoog naar laag, net als haar stem, maar veel dynamiek is er niet. Het instrument is er dan ook alleen maar om Haines' bij haar verhaal te begeleiden. En net als haar fijne stemgeluid imponeren de teksten ook. Zo zingt ze op de single 'Doctor Blind': "The lack of light, hollow sea. Poison beaches, limousines. Toothless dentists, cops that kill"




Leve Canada
Emily Haines belichaamt alles waar de Canadese muziekindustrie op dit moment toe in staat is: energieke poprock (Metric), kunstzinnige indie (Broken Social Scene) en dus ook gevoelige singer-songwriter pop. De rustige kant bevalt in ieder geval zo goed dat ze die heel wat vaker mag laten horen. Het is dan wel te hopen dat we in Europa niet weer een jaar moeten wachten. Gelukkig verzachten de twee extra songs op deze Europese uitgave het leed een klein beetje.


Label: Grönland Releasedatum: juni 2007 Waardering: