Boek: Joshua Spanogle - Infectie

SubheaderEen jonge vrouw komt in het ziekenhuis met vage klachten en wordt naar huis gestuurd met een paracetamol. Maar daarna komt ze weer terug en zijn de klachten flink uitgebreid. Bloedingen in de mond, zweren op het lichaam en flinke interne bloedingen. Als kort daarna nog een andere vrouw wordt opgenomen met dezelfde verschijnselen, begint men na te denken. Na nummer drie gaat het ziekenhuis in quarantaine. De jonge dokter Nathaniel McCormick van het CDC (Centers for Disease Control and Prevention) is toevallig in het ziekenhuis en biedt zijn hulp aan. Niet alleen heeft hij een grote kennis van de meest gevaarlijke virussen, hij heeft ook een ontembare nieuwsgierigheid en gaat dus flink aan de slag om de besmettingshaard te vinden, de zogenoemde vector. Daarbij wordt hij flink tegengewerkt en stapelen de verrassingen zich op als hij zich blijft vastbijten in het onderzoek. Zijn directe baas Tim Lancaster komt ook bij het onderzoeksteam en promoveert hem weg om een telefoonnummer te traceren. Maar ophouden met speuren doet hij absoluut niet, dit tot groot ongenoegen van Tim.

Joshua Spanogle heeft met het boek "Infectie" zijn debuut gemaakt en putte voor het boek uit zijn eigen werkervaringen en studie. Hij is afgestudeerd aan Yale University en heeft voor de afdeling Bio-ethiek van de universiteit van Pennsylvania gewerkt als onderzoeker. Op het moment studeert hij aan de Stanford Medical School.

Het boek Infectie is prima geschreven voor een debuut. Kijkers van series zoals House zullen geen enkele moeite hebben met de medische termen die om je oren worden gegooid. Zo duikt de lumbaalpunctie al meteen op en zijn er nog vele andere medische termen terug te vinden in het boek. Joshua put duidelijk uit zijn eigen kennis, ook wat betreft de scholen waar hij in het boek een bezoek aan brengt en zal daarbij ook zeker voor hem bekende mensen als model hebben gebruikt. Ook zichzelf heeft hij daarbij gebruikt, geeft hij aan in zijn inleiding. Het verhaal zelf loopt in het begin zeer vlot, om halverwege een beetje te haperen. De speurtocht die Nathaniel volgt, zit dan iets te vol met van die kleine toevalligheden. De schrijver doet gelukkig wel zijn best om alle eindjes weer netjes aan elkaar te knopen en het verhaal leest weer uitstekend verder. Voor een debuut zeker een prima start en het zal zeker niet het laatste boek zijn dat we van deze schrijver tegenkomen.

Uitgever: Uitgeverij House of Books ISBN: 9789044317411 Pagina's: 382