CD: My architects - Grand Designs

Het Guggenheim in Burgos staat op naam van Frank Gehry, het Sydney Opera House is ontworpen door Jorn Utzon en de Sagrada Familia ontstond uit de hersenspinsels van Gaudí. Allemaal bouwwerken die met recht Grand Designs genoemd kunnen worden. Vijf jonge mannen uit Warrington, samen genaamd My Architects, komen op de proppen met hun eigen Grand Designs. Een album dat onder dezelfde artistieke stroming valt als Kashmir, soms een zelfde kleurenpalet heeft als de Smashing Pumpkins en Keane en vergelijkbare bouwmaterialen gebruikt als Saybia.

De vijf ontwerpers van deze plaat hebben samen met producer James Sanger een werkje afgeleverd dat niet misstaat in deze koude, korte en donkere dagen. Niet te depri, maar wel bedekt met een grauw muzikaal laagje. Het stemgeluid van Aid Burrows klinkt met zijn ietwat nasale timbre als een dichte mist die over de rustige gitaarpartijen en ritmesecties ligt. De single en opener Airborne zou perfect op 'The Good Life' van Kashmir passen, een sereen nummer dat heerlijk begeleid wordt door goed geplaatste gitaarpingels en een catchy melodietje. De opvolger Under The Pines en tevens beste nummer van het album heeft in de winterse kou een Coldplay-jasje aangetrokken en lijkt qua constructie een beetje op 'Shiver'. Een ander hoogtepunt is What Would You Do, waarin een scherpe gitaarriff het nummer op een hoger niveau tilt.

Het geluid van het album wordt naar een wat breder format getrokken door een nummer als Keystone waarin citer-geluiden het instrumentale gedeelte opluisteren. Maar het merendeel van de plaat blijft in dezelfde mistige mid-tempo sfeer hangen. Dit is tevens het nadeel van Grand Designs, het is een mooie plaat maar het springt er nergens echt uit. Kashmir haalt nog eens enkele malen goed uit op 'The Good Life', Billy Corgan zorgt met zijn stemgeluid voor een onmiskenbaar Pumpkins geluid en Keane onderscheidt zich door het inwisselen van gitaargeluid door een piano. My architects daarentegen hebben weinig speciale hooks om op terug te vallen als de muziek op de achtergrond wegebt. De conclusie luidt dus: lekker maar niet tijdloos.

Label: Fierce Panda Releasedatum: 16 januari 2007