Film: Over the Hedge

Het is een hype, of meer een rage, binnen filmbedrijven om animatiefilms te maken met dieren in de hoofdrol. Al enkele jaren worden we overvallen met films als Ice Age, Antz, Finding Nemo, Madagascar en wat dies meer zij. En waarom ook niet; dieren in tekenfilms scoren. Ze zijn grappig, doen precies wat je wilt en ze zijn net mensen, zodat je jezelf, je buurman of die rare dwaas uit het winkelcentrum in de karakters kunt herkennen.

Over the Hedge is de nieuwste telg binnen de dierenfilmfamilie. Zoals gebruikelijk verhaalt ook deze film over een groep dieren, wiens gebruikelijke leefsituatie ineens drastisch gewijzigd is. Paniek in de tent, maar "geen nood, want we komen er wel uit".

De basis van Over the Hedge is simpel: een groep dieren wordt in de lente wakker van hun winterslaap, om erachter te komen dat het bos waarin ze leefden, een stuk kleiner is geworden. Het is nu niet meer dan een park binnen een nieuwe moderne woonwijk. Verne, de leider van de groep, weet niet zo goed wat ze met deze nieuwe situatie aan moeten. Ze hebben immers maar de hele zomer om nootjes te verzamelen voor de winter, en nu is het bos weg. Help!

Enter RJ, of Bruce Willis. Hij is wat doorleefder, en weet beter met moeilijke situaties om te gaan. Zo is hij bijvoorbeeld op de vlucht voor een beer, wiens wintervoorraad hij gestolen heeft. RJ vindt de groep dieren op het moment dat ze het niet meer weten, en vertelt ze over de wereld achter de heg die om hun parkje heenloopt: de wereld van de mensen.

Het spreekt voor zich dat vanaf dit punt de wereld van mensen zich zal mengen met die van de dieren. Dit staat garant voor enkele hilarische situaties, spannende scenes en veel verwarring.

Het standaardwerk, zeg maar. En dat is ook een beetje het minpunt van deze film. Hoe leuk het ook is om nog een keer naar een animatiefilm over dieren in een aparte situatie te kijken, we hebben het allemaal al een keer gezien. De heterogene groep, met een leider, een type dorpsgek, de held die ze komt redden, de verwarring als ze in de mensenwereld zijn, de angst van de mensen voor de dieren.. je kunt het plot zelf op een saaie zondagmiddag ook verzinnen. Het is niet vernieuwend meer, en dat maakt dat je aan het einde van de film sterk twijfelt of dit je bioscoopkaartje waard was.

Dus laat ik daar duidelijk in zijn: dat is het niet, als je al veel van dit soort films gezien hebt. Kun je daar geen genoeg van krijgen, dan is Over the Hedge een absolute aanrader, want op zichzelf is het gewoon een hele leuke film.

Label: Dreamworks Releasedatum: 5 juli 2006
Kijkwijzer: Waardering: