Film: Syriana

"Corruption? Corruption ain't nothing more than government intrusion into market efficiencies in the form of regulation. That's Milton Friedman. He's got a god-damn Nobel Prize. We have laws against it precisely so we can get away with it. Corruption is our protection! Corruption is what keeps us safe and warm. Corruption is why you and I are here in the white-hot center of things instead of fighting each other for scraps of meat out there in the streets. Corruption is how we win."

Een quote uit Syriana die menig bezoeker bij zal blijven. De nieuwste film van Stephen Gaghan is er eentje die niet goed zal vallen in het conservatieve kamp in Amerika. Machtspelletjes in Washington worden onthuld, en ook over Amerika's rol in het Midden-Oosten komt aan het licht. Of Syriana de 'echte' waarheid weerspiegeld blijft natuurlijk de vraag, interessant is het wel.

De verhaallijn over CIA-agent Bob Barnes, gespeeld door George Clooney, is in ieder geval goed onderbouwd. Het is gebaseerd op het boek See no Evil van voormalig CIA-agent Robert Baer, die ook zijn bijdrage heeft geleverd aan Syriana. Het houdt echter niet op bij het verhaal over Bob Barnes. Ook de corruptie bij de oliemaatschappijen komt aan bod, evenals het leven van een aantal werknemers van een oliemaatschappij in het Midden-Oosten, die na hun ontslag radicaliseren. Dan hebben we het nog geen eens gehad over het verhaal rond Bryan Woodman (Matt Damon), ook werkzaam in de olie-industrie, die probeert een hervormingsgezinde prins in een rijke oliestaat te helpen, en ook nog eens problemen heeft met zijn vrouw na de tragische dood van hun zoon.

Volgen we het nog? Het is constant proberen te begrijpen wie nou precies wie is, wat is zijn of haar rol in het hele verhaal, en aan welke kant ze staan. Traffic, maar dan over de olie-industrie. Geen toeval trouwens, want Gaghan was de scenarioschrijver van die film, waar hij tevens een Oscar voor ontving. Misschien werkt de wirwar van complexe verhalen en personages op je zenuwen, het weerspiegelt ook het wereldje waar de film overgaat. Onoverzichtelijk, niets is wat het voor de buitenstaander lijkt.

Als je dit eenmaal inziet dan is Syriana een genot om naar te kijken. Het probleem wordt vanuit verschillende oogpunten bekeken, en dat houdt je geboeid. Voordeel is ook dat de film totaal niet moralistisch en belerend overkomt. De 'feiten' worden getoond, hoe het geïnterpreteerd wordt is aan de kijker.

Geweldige rollen van Clooney en Jeffrey Wright, mooie verhalen, en met de nodige vaart verteld. Syriana is echter een politieke thriller die niet voor iedereen is weggelegd. Ondanks de geweldige rollen van Clooney en Jeffrey Wright komt de film langzaam op gang, en lijkt het af en toe wel een beetje te langdradig. Verbaas je niet als de helft van het publiek halverwege de zaal verlaat. Heb je echter de nodige interesse in de wereldpolitiek en vindt je twee explosies niet te weinig voor een film die zich afspeelt in het Midden-Oosten, dan is Syriana misschien wel een film voor jou.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 2 Maart 2006 Kijkwijzer: