Film: Prime

Prime is alles en tegelijkertijd niets van wat de hedendaagse filmkijker van een romantische komedie verwacht. Om te beginnen met het verhaal: Rafi (Uma Thurman) en David (Brian Greenberg) ontmoeten elkaar. Rafi loopt tegelijkertijd bij een psychiater en David's moeder ís een psychiater. Lisa (Meryl Streep) is de dame in kwestie, maar zowel Rafi als David weten dit niet van elkaar. Staat zo'n film dan garant voor een vermakelijke of zelfs grappige film? Bij verre na niet.

Tijdens het kijken van de film kreeg ik een ernstig pijnlijke herinnering aan 'Hitch', waarin Will Smith vorig jaar een zogenaamde 'date dokter' speelde. Alsof deze film niet gênant genoeg was besluiten veel betere acteurs als Uma Thurman en Meryl Streep dit jaar een verknipte versie van 'Hitch' te maken. Het vreemde is dat geen van de topactrices deze film kunnen goedmaken maar hun scènes samen nog het meest vermakelijk zijn. Als Rafi haar psychiater Lisa over haar nieuwe partners' piemel verteld bijvoorbeeld. Dat Lisa zijn moeder is weet Rafi niet. Gelukkig verstaat Meryl Streep in dit geval wat acteren is: waar iedere andere actrice fanatiek begint met overacting houdt Streep het hoofd koel.

Tegelijkertijd is een film als Prime goed te pruimen tussen al het oscargeweld door. De 'zware' en politiek correcte films waar Amerika deze dagen de oscarnominaties mee overspoeld kan wel iets luchtigs gebruiken. Een zuinige komedie als Prime geeft ons dan gelukkig nog enkele verassingen. Zo is het camerawerk opvallend origineel en minder 'MTV' dan je zou verwachten. Ook is het nieuwe snoepje van de week, namelijk Brian Greenberg, een prima variatie op alle Brad's en Orlando's van tegenwoordig.

Prime is geen goede film, laat staan een verassend grappige komedie. Maar zelfs een niemendalletje als dit kent zijn momenten. Nergens wordt de film hysterisch of over de top. Maar kwalitatief gezien zal niemand omkijken naar een knullig filmpje als Prime en dat een actrice als Meryl Streep hier tijd voor heeft is onbegrijpelijk. Het verhaal is onzinnig simpel en de film lijkt nooit te weten hoe een serieus onderwerp aangesneden moet worden. Dat de film zich letterlijk in de laatste drie minuten herstelt en ons nog éénmaal weliswaar een onverwachte plotwending toedient kan de film ook niet meer redden.

Label: United International Pictures Releasedatum: 2 Februari 2006 Kijkwijzer: Waardering: