Film: Failure To Launch

Failure to Launch is de geschiedenis van de romantische komedie in ruim anderhalf uur. Dat alle clichés voorbij komen en de personages lekker 'kek' zijn kun je wel verwachten. Maar heeft Failure to Launch ook nog verassingen voor ons in petto? In ieder geval de twee aantrekkelijke hoofdrollen die worden vertolkt door de meest sexy man alive (volgens People magazine) Matthew McConaughy en Carrie… uhm Sarah Jessica Parker. Maar zoals in de meest romantische komedies is er wel een beetje chemie vereist...

Aan chemie geen tekort tussen bijpersonen Kit (Zooey Deschanel) en Ace (Justin Barha uit National Treasure). Jammer genoeg draait de film niet om hen, de film had nog interessant kunnen worden als dat wel zo was. De film draait echter om Tripp, een dertiger die nog niet het ouderlijk huis heeft verlaten. Zijn ouders worden knetter van alle meisjes die Tripp mee naar huis sleept en proberen hem zo snel mogelijk het huis uit te jagen. Na jarenlange pogingen besluiten ze Paula in te schakelen. Een aantrekkelijke dame die losers waarbij 'failure to launch' is opgetreden uit het huis probeert te krijgen. Ze belooft dat ze binnen een paar weken Tripp het huis uit heeft. Dus wat hebben we nu? Een nietsvermoedende jongen die verliefd raakt op een aantrekkelijke dame met een dubbele agenda. "How to lose a guy in a few weeks" zou toepasselijker zijn.

Verrassingen schuilen in kleine hoekjes en zo ook bij Failure To Launch. Het verhaal en de hoofdrolspelers zijn al net zo slaapverwekkend als een woensdagavond drama op RTL4. Maar de bijrollen vertolkt door de schattige Zooey Deschanel als Paula's huisgenote en door Kathy Bates als Tripp's moeder zijn een stuk interessanter. Ook de setting van de film, een romantische zomerse achtergrond, zal ons Laaglanders doen verlangen naar de zomer. De twee beste vrienden van Tripp zijn ook best geinig en de film voldoet aan alles wat je van een romantische komedie zou verwachten.

Toch zit je ruim anderhalf uur naar een uitgekauwd onderwerp te kijken. Dat Sarah Jessica Parker nog steeds doet denken aan Carrie Bradshaw is niet erg positief en Matthew McConaughy lijkt zo van de set van How to Lose a Guy... te zijn weggelopen. De humor in de film is jammer genoeg ook zwaar beneden peil. Hoe lang blijft het nog grappig dat de hoofdpersoon gebeten wordt door dieren? Zo wordt Tripp door een dolfijn, door een eekhoorn, door een vogel en door een hagedis gebeten. De film heeft een veel te strakke opbouw: Het eerste deel overheersend grappig en het tweede deel overheersend romantisch. Er zijn binnen dit genre veel betere films, kijk maar naar Love, actually of ren naar de dvd-theek om The Ice Princess te huren. Dat zijn films die vernieuwend en verassend zijn. Failure to Launch is enkel gefaald in iets nieuws neer te zetten.

Label: United International Pictures Releasedatum: 6 April 2006
Kijkwijzer: Waardering: